Forum - Golf 6 (09-13) - Motorolja fabrikat/tillverkare.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Sön 09 feb 2020 16:02 Svara med citat
Vilken tillverkare har bäst motorolja?

Jag har använt Biltemas LongLife helsyntet vid de senaste bytena.

Står dock att VW rekommenderar Castrol.

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 09 feb 2020 17:32 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Vilken tillverkare har bäst motorolja?

Jag har använt Biltemas LongLife helsyntet vid de senaste bytena.

Står dock att VW rekommenderar Castrol.

Går inte att svara på såklart. Ungefär som vilket märke gör bäst jeans Smile

Kör på den oljan och märket som biltillverkaren rekommenderar. Alla oljor och märken är olika beroende på vilken motor det är, trimning, lagertoleranser, lagerkvalitet, mm mm mm.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Sön 09 feb 2020 19:15 Svara med citat
Om du är nöjd med biltema oljan gör som jag använd inte Longlife utan vanlig 5-40 och byter 800-1000mil då den oljan också är godkänd av vw. Genom att inte använda Longlife säkerställer man oljans smörjande kvalité bättre då den inte hinner att utarbetas på samma sätt på den kortare bytesintervallen man höjer säkerheten tycker jag mot annars 3000 mil med longlife
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Sön 09 feb 2020 19:17 Svara med citat
bildock skrev:
Om du är nöjd med biltema oljan gör som jag använd inte Longlife utan vanlig 5-40 och byter 800-1000mil då den oljan också är godkänd av vw. Genom att inte använda Longlife säkerställer man oljans smörjande kvalité bättre då den inte hinner att utarbetas på samma sätt på den kortare bytesintervallen man höjer säkerheten tycker jag mot annars 3000 mil med longlife


Ok, jag byter olja var 1.500mil dvs en gg per år.

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Sön 09 feb 2020 19:23 Svara med citat
Jamen då utnyttjar du inte Longlife oljans egenskaper som vw säger kunna köras till 3000 mil mellan byten, då kan du väl lika gärna köra på biltemas vanliga syntetiska olja för halva priset och fortsätta byta ofta, vad jag skriver här är mina synpunkter och som jag skulle göra, och jag gör så också, förstår att du vill dryfta dina frågor med någon
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Sön 09 feb 2020 20:11 Svara med citat
bildock skrev:
Jamen då utnyttjar du inte Longlife oljans egenskaper som vw säger kunna köras till 3000 mil mellan byten, då kan du väl lika gärna köra på biltemas vanliga syntetiska olja för halva priset och fortsätta byta ofta, vad jag skriver här är mina synpunkter och som jag skulle göra, och jag gör så också, förstår att du vill dryfta dina frågor med någon


Ok, jag gjorde en sökning på Biltema.se efter vw spec 504.00 och 507.00 (5W-30) och hittade bara LongLife-oljor. Står i handboken att det är specifikationerna 504.00 och 507.00 som gäller till min bil.

Vilken olja har du?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Sön 09 feb 2020 20:21 Svara med citat
5-40 helsyntet spec 50200 och 50500 för min bensin om du har diesel kanske annan olja behövs den som du använt
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 09 feb 2020 20:40 Svara med citat
bildock skrev:
Jamen då utnyttjar du inte Longlife oljans egenskaper som vw säger kunna köras till 3000 mil mellan byten, då kan du väl lika gärna köra på biltemas vanliga syntetiska olja för halva priset och fortsätta byta ofta, vad jag skriver här är mina synpunkter och som jag skulle göra, och jag gör så också, förstår att du vill dryfta dina frågor med någon

Så gör jag också, byter max 1500 mil/ 1 år, men med LL-olja.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 15 feb 2020 17:37 Svara med citat
Billig och bra motorolja:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motoroel-pkw-transport er/5w-40/13738/avista-pace-ger-sae-5w-40-motoroel?number=AA-5W40-GER-4 x5&c=21

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 15 feb 2020 19:09 Svara med citat
Samma som Candyweiss här, byter senast vid 1500 mil eller ca 1 år vilket som kommer först (oftast tiden då bilen rullar knappt 1000 mil per år) och bytet sker på VW. Håller mig till Longlife oljan. Fyllde på en liten skvätt olja strax innan första 1000 milen, efter det har nivån legat stadigt efter och innan varje service.

Bilen ska in igen till sommaren för sitt fjärde oljebyte, 4.000 mil.

Förra veckan blev det ny framruta och ny olja i DSG lådan.

Min egna serviceplan ser ut så här:

Motorolja: 1500 mil eller 1 gång per år vilket som kommer först.
Haldex: 3000 mil intervall, struntar i åren
DSG: 4000 mil intervall, struntar i åren

Utöver det håller Lecab Karlstad numera koll på vad som ska göras extra vid varje servicetillfälle.

Jag har tänkt ha kvar bilen 6 år till så den får väl mer kärlek än föreskrivet. Smile
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Tor 20 feb 2020 18:30 Svara med citat
a128 skrev:
Billig och bra motorolja:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motoroel-pkw-transport er/5w-40/13738/avista-pace-ger-sae-5w-40-motoroel?number=AA-5W40-GER-4 x5&c=21


Tack. Vågar dock inte använda annat än spec VW 507.00 Longlife 5W-30 som står föreskrivet i bilhandboken.

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
BGA
Kör: Ingen VW Ort: Svalöv Medlem: 25 maj 2021
Tis 06 jul 2021 14:17 Svara med citat
Longlifeolja? Känner mest till Volvos motorer. På järnmotorernas tid borrades oljekanalerna - då fick de lämplig diameter o lagom oljeflöde.
Iom aluminiummotorerna byggs motorn upp av (press) gjutna skivor. Dessa har oljekanaler i ytan som varierar i bredd.
Enklare uttryckt oljekanalerna i motorn varierar i dimension. Vid liten area får oljan hög hastighet = inga problem. Där kanalen vidjar sig eller tom bildar en kammare saktar oljan in och lämnar sediment på botten.
Om motorn får uppleva samma körsätt år ut o år in händer ingenting, men, som i mitt fall motorn körs i lugnt tempo av en dam till o från jobbet och sedan övertages av en 18 åring med nytt körkort som på motorvägen skall visa kompisarna att han är en hejare på att köra bil, då kan det hända saker. Oljan blir varmare, flödet, ökar skiten löses upp o följer med oljan
( i detta fall) till närmsta vevlager. " Vi fyllde på olja ,liter efter liter men det syntes inte på stickan". Hade han sagt det till mig, hade jag frågat om han tittat under motorn - där låg oljan + kolv o vevstake + del av sump o cylindervägg.