Forum - Golf 6 (09-13) - Inlösen bil av försäkringen, värdering av bilen?

Amigo
Kör: Golf 6 GT 1.4 TSI -12 Ort: Stockholm Medlem: 26 november 2014
Tor 13 feb 2020 11:16 Svara med citat
Plötsligt medan jag körde på stan brann det under motorblocket. Jag kom fort ut och försökte panikartad få hjälp och släcka branden. Förbipasserande bil stannade och hjälpte till att släcka branden från en total utveckling.
Det visade sig att branden orsakades av en kortslutning bredvid batteriet, närmast till förarsidan. Jag fick alltså ingen varning i instrumentpanelen och märkte heller inget annat ovanligt innan. Så bilen är för övrigt "hel och fräsch" och det gick att köra den från olycksplatsen till en trafikplats.

Bärgningsbilen hade varit med om många fall, men första gången i ett sådant fall.

Efter VW verkstadens kostnadsförslag till försäkringsbolaget, beslutade de att ta bilen i inlösen. Jag väntar på att de ska höra av sig och meddela vad jag ska få i ersättning för bilen.

Bilen är en variant kombi automat-12 (VI GT 1.4 TSI, 160hk) och har gott 19 000 mil, men är alltid servad, bl.a. ny växel.

Min fråga är hur de ska värdera bilen och vad är rimligt att få för min bil? Ska jag kolla vad en liknande bil kostar på Blocket? Det brukar skilja sig i pris beroende på om det är ett företag eller privatperson som säljer.
En uppskattad försäljningspris på kvd låg på 50 000 -/+ 7000.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tor 13 feb 2020 12:34 Svara med citat
Jag hade förväntat mig så lågt som möjligt. Sen blivit positivt överraskad om det blev bättre.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 13 feb 2020 12:49 Svara med citat
Amigo: Förvänta dig det du skrivit på sista raden. Alltså ca 43000:-
Återkom gärna om vad du fick till slut.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 13 feb 2020 20:22 Svara med citat
Efter att läst en del forum så ska man inte acceptera 1:a budet man får av ett försäkriungsbolag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Tor 13 feb 2020 23:53 Svara med citat
Jag får alltså absolut ingen liknande bil under 65 000 på Blocket eller ens på aktionssidor.. Värdeminskning på biler sker snabbt de första åren, sedan går det saktare, innan det till sist nästan stannar av när priset hamnar runt 60 tusen för en 8 år gammal bil.
Men jag uppdaterar er gärna.
candyweiss
Fre 14 feb 2020 10:18 Svara med citat
Amigo skrev:
Jag får alltså absolut ingen liknande bil under 65 000 på Blocket eller ens på aktionssidor.. Värdeminskning på biler sker snabbt de första åren, sedan går det saktare, innan det till sist nästan stannar av när priset hamnar runt 60 tusen för en 8 år gammal bil.
Men jag uppdaterar er gärna.

Som a128 skrev, ge dig inte, försäkringsbolagen vill betala ut så lite som möjligt.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 14 feb 2020 16:24 Svara med citat
Är man inte nöjd med bolagets beslut så kan låta en värdera den http://besiktning.nu/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Amigo
Tis 18 feb 2020 15:22 Svara med citat
Mer info här..
En besiktningsman från försäkringsolaget besökte verkstaden och konstaterade att bilen var i för bra skick och bad verkstaden att undersöka felet igen och inte byta kablarna, som antagligen inte var brända, utan det var kabelisoleringen.
Verkstaden hörde av sig till mig och sade att de de hade gjort en ny undersökning och kommit fram till att så var fallet och att de nu skulle reparera kabelisoleringen, brännskadorna, omkringliggande delar och motorlocket som hade fått brännskador. Jag blev orolig att FB hade tvingat dem på något sätt att sänka ambitionerna för en reperation, men enligt verkstaden var inte så fallet. De garanterade att de skulle utföra ett bra arbete med två års garanti och att - de var en auktoriserad verkstad. Rätt eller fel, men godkände denna lösning helt enkelt. Vi vill få tillbaka vår bil helt enkelt.
candyweiss
Tis 18 feb 2020 15:51 Svara med citat
Amigo skrev:
Mer info här..
En besiktningsman från försäkringsolaget besökte verkstaden och konstaterade att bilen var i för bra skick och bad verkstaden att undersöka felet igen och inte byta kablarna, som antagligen inte var brända, utan det var kabelisoleringen.
Verkstaden hörde av sig till mig och sade att de de hade gjort en ny undersökning och kommit fram till att så var fallet och att de nu skulle reparera kabelisoleringen, brännskadorna, omkringliggande delar och motorlocket som hade fått brännskador. Jag blev orolig att FB hade tvingat dem på något sätt att sänka ambitionerna för en reperation, men enligt verkstaden var inte så fallet. De garanterade att de skulle utföra ett bra arbete med två års garanti och att - de var en auktoriserad verkstad. Rätt eller fel, men godkände denna lösning helt enkelt. Vi vill få tillbaka vår bil helt enkelt.

Bra att det löste sig och det var förmodligen det bästa för dig också Smile