Forum - Golf 6 (09-13) - Vindrutetorkare förarsida hoppar och för väsen, irriterande.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Lör 15 feb 2020 15:11 Svara med citat
Hur avhjälpa detta?

Tack!

Kör:
Golf VI 1.6 TDI BM, 105HP, 2011, 11.000mil
Är usel på bilar dvs jävligt okunnig och klantig.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Kävlinge Medlem: 10 juli 2011
Lör 15 feb 2020 15:55 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Hur avhjälpa detta?

Tack!

Provat med nya torkarblad?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Fålkswagen Gålf säx
Lör 15 feb 2020 16:09 Svara med citat
candyweiss skrev:
Provat med nya torkarblad?

Ja, torkarbladen är max 1 månad gamla.

Kör:
candyweiss
Lör 15 feb 2020 18:55 Svara med citat
Ja, torkarbladen är max 1 månad gamla.

Hoppar eller väsnas båda två? Om det är båda misstänker jag gamla blad eller dålig kvalitet.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Fålkswagen Gålf säx
Lör 15 feb 2020 19:17 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hoppar eller väsnas båda två? Om det är båda misstänker jag gamla blad eller dålig kvalitet.

Bara förarsidan som är problematisk. Har samma fabrikat på båda sidor; Supreme Vision Biltema.

Kör:
candyweiss
Sön 16 feb 2020 0:49 Svara med citat
Bara förarsidan som är problematisk. Har samma fabrikat på båda sidor; Supreme Vision Biltema.

Då är vinkeln på bladet mot rutan på förarsidan lite fel. Torkarbladet ska ju ligga exakt rakt mot rutan, alltså 180 grader. Prova att vrida armen lite med handkraft och se om det hjälper. Jag har själv gjort så på några äldre bilar jag ägt. Hoppas att du förstår hur och vad jag menar.

Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 16 feb 2020 3:51 Svara med citat
Behandla rutan med rain repellent så går torkarbladen lättare https://www.biltema.se/bilvard/spolarvatskor/siktforbattringsmedel/rai n-repellent-2000031773

My check engine light is a flashlight
candyweiss
Sön 16 feb 2020 10:27 Svara med citat
Jon@s skrev:
Behandla rutan med rain repellent så går torkarbladen lättare https://www.biltema.se/bilvard/spolarvatskor/siktforbattringsmedel/rai n-repellent-2000031773

Jag har faktiskt fått motsatt effekt av det. Det var iofs väldigt många år sedan jag gjorde en sådan behandling, men efter det studsade torkarbladen mot rutan. Men medlen är kanske bättre numera.

Ändra: Kom på nu att även vad jag minns att även två vänner fick problem med studsande torkare efter glasbehanling på en stort känt företag. Minns inte om de gjorde om behandlingen eller tog bort den helt. Detta var för 8 - 10 år sedan.

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 16 feb 2020 12:30 Svara med citat
Sån där rain repellent är skräp på framrutan. Kan fungera bra i början men kort efter blir det som "torra" fläckar på rutan så torkarna kommet ömsom "hacka" sig fram och ömsom glida. Väldigt irriterande. Sådant medel passar bäst på rutor utan torkare, typ backspeglar, sidorutor, mc visir.

Mina originala torkare var fruktansvärda och typ smällde till i vändningarna och studsade. Blev komiskt efter att jag använda biltemas medel. Fick nya torkarblad med rutbytet i veckan. Vilken skillnad...
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 16 feb 2020 13:09 Svara med citat
Mranderz skrev:
Sån där rain repellent är skräp på framrutan. Kan fungera bra i början men kort efter blir det som "torra" fläckar på rutan så torkarna kommet ömsom "hacka" sig fram och ömsom glida. Väldigt irriterande. Sådant medel passar bäst på rutor utan torkare, typ backspeglar, sidorutor, mc visir.

Mina oirginala torkare var fruktansvärda och typ smällde till i vändningarna och studsade. Blev komiskt efter att jag använda biltemas medel. Fick nya torkarblad med rutbytet i veckan. Vilken skillnad...

Det var kanske lite dumt av mig att länka till feltemas medel då jag inte har själv testat det, har bara använt mig av rain-x rain repellent med gott resultat i flera år, man får göra behandlingen med några månaders mellanrum.
Nu senast så har jag testat "ceramic coating" på framrutan, än så länge funkar det klockrent utan skrik och hopp. (behandlade för cirka 1 månad sen)
Men torkarblad av bra kvalite´ från dyrare märken är väl att föredra före feltema, lönar sig i längden.

My check engine light is a flashlight
candyweiss
Sön 16 feb 2020 13:18 Svara med citat
Jon@s skrev:
Det var kanske lite dumt av mig att länka till feltemas medel då jag inte har själv testat det, har bara använt mig av rain-x rain repellent med gott resultat i flera år, man får göra behandlingen med några månaders mellanrum.
Nu senast så har jag testat "ceramic coating" på framrutan, än så länge funkar det klockrent utan skrik och hopp. (behandlade för cirka 1 månad sen)
Men torkarblad av bra kvalite´ från dyrare märken är väl att föredra före feltema, lönar sig i längden.

Det var just ceramic coating de fick problem med. Vad jag vet så har de inte gjort om behandlingarna på sina nya bilar.

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 16 feb 2020 18:06 Svara med citat
Jag behandlar fönster och strålkastare varje höst på våra bilar och inga torkarhopp hittills, jag har visserligen bara gjort det i 9 år..
Jag använder dels den tidiga som Biltema hade där det sitter en filt som man drar ut medlet med och dels Turtles Rain off som man lägger på med en trasa, jag är extremt noga med fönstertvätten innan och som sista medel för att garanterat få bort allt fett så tar jag Etylacetat.
candyweiss
Sön 16 feb 2020 18:34 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag behandlar fönster och strålkastare varje höst på våra bilar och inga torkarhopp hittills, jag har visserligen bara gjort det i 9 år..
Jag använder dels den tidiga som Biltema hade där det sitter en filt som man drar ut medlet med och dels Turtles Rain off som man lägger på med en trasa, jag är extremt noga med fönstertvätten innan och som sista medel för att garanterat få bort allt fett så tar jag Etylacetat.

De flesta jag pratat med som gjort behandlingen antingen själv eller på företag är nöjda Smile

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 17 feb 2020 9:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
De flesta jag pratat med som gjort behandlingen antingen själv eller på företag är nöjda Smile

Första gången som jag kom i kontakt med detta var när vi 2010 köpte en ny Polo till sambon och lämnade in den på Ditec för lackskydd och fick då även rutorna fixade, sedan letade jag upp medlet i tillbehörshandeln och behandlar alla bilarna varje höst och det är en fröjd att skrapa rutorna med denna behandling för isen släpper så lätt!
Fålkswagen Gålf säx
Tis 18 feb 2020 19:39 Svara med citat
candyweiss skrev:
Då är vinkeln på bladet mot rutan på förarsidan lite fel. Torkarbladet ska ju ligga exakt rakt mot rutan, alltså 180 grader. Prova att vrida armen lite med handkraft och se om det hjälper. Jag har själv gjort så på några äldre bilar jag ägt. Hoppas att du förstår hur och vad jag menar.

Skall testa att vrida torkar-armen motsols mha skiftnyckel eller tång (när torkararmen står uppåt i service-läge) detta eftersom att torkarbladet studsar och för väsen då den torkar "uppåt".

Kör: