Forum - Golf 6 (09-13) - Måste gasa vid start

FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Mån 20 apr 2020 15:53 Svara med citat
Bil: VW Golf 1.6TDI - 12

Hej

Som rubriken säger måste jag ge lite gas precis vid start av bilen. Får den bara lite gas i några sekunder så går den som normalt sen. Ger jag den ingen gas vid start så står den mest och "hackar" går dåligt och dör sen efter ett gäng sekunder.

Har jag sen kört 5km till affären. Går in och handla och sedan går ut till bilen så startar den utan någon gas. Kan även stå några timmar och det är inga problem att starta den. Men har den stått över natten eller liknande så är den väldigt seg att starta.

Har kontrollerat glödstiften och de är bra. Batteriet ger även bra med spänning.

Bilen har heller inga felkoder.

Skall även sägas att bränslefilter bytts för ett tag sedan. Blev varken bättre eller sämre efter det.

Vad kan problemet vara tror ni?
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Ons 22 apr 2020 18:29 Svara med citat
FRS05 skrev:
Bil: VW Golf 1.6TDI - 12

Hej

Som rubriken säger måste jag ge lite gas precis vid start av bilen. Får den bara lite gas i några sekunder så går den som normalt sen. Ger jag den ingen gas vid start så står den mest och "hackar" går dåligt och dör sen efter ett gäng sekunder.

Har jag sen kört 5km till affären. Går in och handla och sedan går ut till bilen så startar den utan någon gas. Kan även stå några timmar och det är inga problem att starta den. Men har den stått över natten eller liknande så är den väldigt seg att starta.

Har kontrollerat glödstiften och de är bra. Batteriet ger även bra med spänning.

Bilen har heller inga felkoder.

Skall även sägas att bränslefilter bytts för ett tag sedan. Blev varken bättre eller sämre efter det.

Vad kan problemet vara tror ni?

Är dieselspridarna kanske igensatta något?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Ons 22 apr 2020 18:37 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Är dieselspridarna kanske igensatta något?

Låg bränsletillförsel vid tomgång? Är det inte möjligt att justera detta?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.