Forum - Andra Volkswagen-modeller - Broms belägg samt skivor bak Tiguan TSI 150-18

Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Mån 04 maj 2020 14:56 Svara med citat
Totalt slutkörda bromsbelägg samt skivor bak på min Tiguan TSI 150 3500 mil 1 service 30 mån gammal
VAG verkstaden säger att det är helt naturligt!?
(Allt måste bytas 7500 kr)
Synpunkter på detta?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 04 maj 2020 17:40 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Totalt slutkörda bromsbelägg samt skivor bak på min Tiguan TSI 150 3500 mil 1 service 30 mån gammal
VAG verkstaden säger att det är helt naturligt!?
(Allt måste bytas 7500 kr)
Synpunkter på detta?

Hur är de där framme då?
Min Tiguan 2.0 tsi var inne på service för några månader sedan, den hade då gått närmare 6000 mil. Alla skivor och klossar såg bra ut förutom lite rost på skivorna bak.


Senast ändrad Mån 04 maj 2020 19:12, ändrad totalt 1 gång
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 04 maj 2020 17:44 Svara med citat
Min har rullat 4.000 mil och skivorna har inget märkbart slitage och klotsarna klarar minst lika mycket till. En tanke, använder du farthållaren mycket? Den ligger ju och bromsar i tid och otid och har du den ställd på normal eller sport är det ju ännu värre.

För övrigt är det ju en tung bil och lätt att köra på "fel sätt". Med det menar jag ständiga hårda inbromsningar om man planerar dåligt, sådant körsätt ser man dagligen, folk gasar på trots att det är stopp längre fram. Vet inte om hill-hold funktionen kan tänkas slita klotsar mer än vanligt?

Bara mina tankar men vet att flera på engelska forumet för tiguan upplevt samma problem med skivor o klotsar.

Ska nämnas att min är en DSG.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 04 maj 2020 19:09 Svara med citat
Mranderz skrev:
Min har rullat 4.000 mil och skivorna har inget märkbart slitage och klotsarna klarar minst lika mycket till. En tanke, använder du farthållaren mycket? Den ligger ju och bromsar i tid och otid och har du den ställd på normal eller sport är det ju ännu värre.

För övrigt är det ju en tung bil och lätt att köra på "fel sätt". Med det menar jag ständiga hårda inbromsningar om man planerar dåligt, sådant körsätt ser man dagligen, folk gasar på trots att det är stopp längre fram. Vet inte om hill-hold funktionen kan tänkas slita klotsar mer än vanligt?

Bara mina tankar men vet att flera på engelska forumet för tiguan upplevt samma problem med skivor o klotsar.

Ska nämnas att min är en DSG.

Jag kör nästan alltid med farthållaren på så det tror jag inte det är, iofs inte speciellt backigt där jag kör.
Däremot kan jag tänka mig funktion som torkar bromsskivorna vid regnväder. Den bromsar ju regelbundet för att skivorna ska vara torra, den funktionen har jag stängt av med OBDeleven. Min har också DSG.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 04 maj 2020 20:48 Svara med citat
Hm, hur aktiveras den annars? Med bilens regnsensor? Om man aldrig använder sensorläget (gör jag aldrig då jag tycker funktionen är rätt värdelös) aktiveras aldrig torkningen?

Den funktionen finns väl på Golf mk7 också? Min gamla 7:a gick strax under 10.000 trafikskolemil och hade 50% kvar av originala klotsarna och skivorna såg typ nya ut. Använde aldrig sensorläget på torkarna dock...
Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Mån 04 maj 2020 22:09 Svara med citat
Inget märkbart slitage på klossar å skivor fram
Då på verkstaden hade olika teorier om varför allt var slitet
Stått stilla för länge då bildas rost
Frågade om jag bara korta sträckor!
Frågade om jag bromsade hårt så rosten och broms cylindrar inte fastnar
Var står det i instruktionsboken ?
Tycket allt låter rappakalja
Dom vill inte ta ansvar för sin produkt ör min bedömning
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 04 maj 2020 23:41 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Inget märkbart slitage på klossar å skivor fram
Då på verkstaden hade olika teorier om varför allt var slitet
Stått stilla för länge då bildas rost
Frågade om jag bara korta sträckor!
Frågade om jag bromsade hårt så rosten och broms cylindrar inte fastnar
Var står det i instruktionsboken ?
Tycket allt låter rappakalja
Dom vill inte ta ansvar för sin produkt ör min bedömning

Det är ett vanligt problem. Man måste tvärnita riktigt ibland så att bromsarna bak blir använda. Annars rostar skivorna upp och allt sätter sig/fastnar.
Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Tis 05 maj 2020 7:22 Svara med citat
Du bör väl de nämnas när man köper bilen och i instruktionsboken
Kan tyckas , när det är ett problem
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 05 maj 2020 7:56 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Du bör väl de nämnas när man köper bilen och i instruktionsboken
Kan tyckas , när det är ett problem

Då hade nog instruktionsboken var dubbelt så tjock om allt sådant skulle stå med Very Happy
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 05 maj 2020 8:29 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Du bör väl de nämnas när man köper bilen och i instruktionsboken
Kan tyckas , när det är ett problem

Det med bromsarna gäller alla bilar idag. Man måste göra hårda inbromsningar ibland.
För att inte snacka om elbilarna som har återmatning där bromsarna knappt används
Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Tis 05 maj 2020 11:49 Svara med citat
Förstår det
Men man borde bli informerad om det !
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 05 maj 2020 11:57 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Förstår det
Men man borde bli informerad om det !

Förstår hur du tänker Smile
Tyvärr blir det enorm mycket för säljaren att informera om, om man ska gå igenom allt som kan hända med bilen.
Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Tis 05 maj 2020 12:11 Svara med citat
Kanske ett inlägg
i instruktionsboken vore på sin plats !
Eller är det här bra ett problem i nordiskt förhållande?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 05 maj 2020 13:02 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Kanske ett inlägg
i instruktionsboken vore på sin plats !
Eller är det här bra ett problem i nordiskt förhållande?

Bromsar man för lite och sällan så är det garanterat ett problem på alla bilar i hela världen Smile

Som jämförelse: Kör man för lugnt med bilen, så kallad gubbakörning, och/eller bara kör korta turer där motorn inte hinner bli genomvarm. då har man garanterat problem med igensotad motor och/eller partikelfilter.

Finns många saker på en bil som inte mår bra av att inte användas.
Dito2018
Tiguan TSI 150-18 Ort: Lidingö
Tis 05 maj 2020 16:38 Svara med citat
Ok det är ju ganska logiskt
Du undrar ju jag varför det har blivit som det blivit
För min tiguan går 5-15 mil var tredje dag
I sthlm med inbromsningar, köer mm
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 05 maj 2020 18:02 Svara med citat
På tal om torkning av skivor vid regn. I menyn för speglar o torkare finns just "automatisk torkning vid regn" . Jag har aldrig fattat vad det gör, åtminstone inte med vindrutetorkarna? Volkswagen e lite kryptiska i sina menyer som tex valet "inkoppling" under inställning för kurvljus mm. Inkoppling, tidig normal sen" väljer där när halvljuset ska slås på automatisk beroende på ljuset ute. Kan månne "automatisk torkning vid regn" de facto ha att göra med torkning av skivor vid regn? Bara en tanke...

När vi ändå pratar bromsar. Störde mig på en sak idag jag inte tänkt på förut, bromsar jag till lite kraftigt i krypfart brummar det till om framhjulen, nästan som att det skulle vara halt. Gör inte så vid mjukare eller mer bestämd bromsning men om man liksom nyper till stopp så skorrar det till.

Kör en ny v60 (förlåt svordomen) i jobbet numera så det är småsaker jag nu upptäcker när jag inte kör tiguanen så ofta. Stör mig på att jag ofta tycks få på fjärrstart för kupevärmare när jag har andra nycklar i fickan samtidigt. Löst det genom att sluta ha fjärrstarten i fickan (fick för övrigt löda fast bägge kontaktblecken mot batteriet i fjärren vid senaste batteribytet) bilen e väldigt spårkänslig med 20 tummare på. Rengjort ac igen som som vanligt luktade sura strumpor när första värmen kom för någr veckor sedan.

Flåt, jag skrev av mig lite...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 07 maj 2020 6:29 Svara med citat
Mranderz skrev:
Flåt, jag skrev av mig lite...

Håller med om att det finns en del kryptiskt i menyerna. "Automatisk torkning vid regn" har jag testat, väljer du "På" så när du har torkarspaken i läge "Intervall" så startar/stoppar torkarna själv vid regn, de sköter även hastigheten, fungerar faktiskt riktigt bra. Väjler du "Av" i menyn så sköter du torkningen av vindrutan helt manuellt med spaken.

"Inkoppling av kurvljus" fick jag lärt mig nyligen vad tidig, normal och sen innebar.

Det med bromsarna i krypfart har jag försökt få fram flera gånger, men så gör det inte på min Tiguan.

Fjärrstarten lyckades inte jag starta i fickan. Avände iofs sig fjärren bara några månader, sedan skaffade jag dfreeeze.

Det med att din AC luktar sura strumpor förstår jag inte, det måste vara något fel på din bil Confused
Vi har 3 stycken Tiguan II i släkten som är 3 - 4 år gamla, ingen har detta problemet. Tidigare hade vi varsin Golf i 5 - 7 år, ingen hade detta problemet där heller. Jag har haft andra bilar av varierade märken och ålder med AC, men inte varit med om att det luktar illa någon gång. Vet faktiskt inte någon i min krets som varit med om "sura strumpor".

PS. Min fru och en vän har extremt känsliga luktorgan Laughing Thumbs up
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 07 maj 2020 6:38 Svara med citat
Dito2018 skrev:
Ok det är ju ganska logiskt
Du undrar ju jag varför det har blivit som det blivit
För min tiguan går 5-15 mil var tredje dag
I sthlm med inbromsningar, köer mm

Jag menar att man ska ställa sig på bromsen riktigt ordentligt. När du kör på motorväg i 110 - 130 km/h så svänger du av på en avfart, sedan tvärnitar du allt vad du kan ner till ca 30 - 50 km/h (kolla i spegeln så att du inte har någon bakom dig). Gör detta ungefär 1 -2 gånger i månaden så slipper du förmodligen "det" problemet med bromsarna.

Som du skriver vid inbromsningar och köer i Stockholm, där används inte bakbromsarna något nämnvärt.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 07 maj 2020 21:16 Svara med citat
Jaaa Candyweiss, ingen aning varför ac:n surnar så men det gjorde det även på min golf och även på golfar efter ca 2 år på trafikskolan jag då jobbade på. Kanske alla korta körningar som gjorde så.

Ska testa det där med automatiska torkare vid regn.

Det är ett konstigt ljud vid bromsningen som jag beskrev. Ett slags "kneggande, gnekande" som jag kan locka fram. Även testat att rulla fram, lägga i neutral och sen bromsa lite halvkraftigt till "tåg-stopp" och får ljudet även då så växellåda/dsg/kopplingar är det inte. Känns som bromsarna liksom "nyper till" själva i slutet. Svårt att förklara men har säkert funnits där tidigare också. 20 tummarna är ju tunga.

Bilen ska in o servas med bland annat bromsvätskebyte (första gången, vw har missat det förut) kanske det gör skillnad. Upplever också en viss svampighet i pedalen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 08 maj 2020 8:12 Svara med citat
Mranderz skrev:
Det är ett konstigt ljud vid bromsningen som jag beskrev. Ett slags "kneggande, gnekande" som jag kan locka fram. Även testat att rulla fram, lägga i neutral och sen bromsa lite halvkraftigt till "tåg-stopp" och får ljudet även då så växellåda/dsg/kopplingar är det inte. Känns som bromsarna liksom "nyper till" själva i slutet. Svårt att förklara men har säkert funnits där tidigare också. 20 tummarna är ju tunga.

Bilen ska in o servas med bland annat bromsvätskebyte (första gången, vw har missat det förut) kanske det gör skillnad. Upplever också en viss svampighet i pedalen.

Tror faktiskt jag förstår vilket ljud och hur den beter sig som du menar. Min Tiguan är inte alls på det sättet, har testat många gånger nu, och bromspedalen är även riktigt stum. Iom att bromspedalen är svampig så låter det ju som luft i systemet och kanske det även blir dom andra symtomen också som du skriver.
Återkom gärna efter service om hur resultatet blev på "bromsarna".
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 09 maj 2020 17:15 Svara med citat
Golf Alltrack 2017 - 6000 mil och inget fel på bromsar vid regelbunden kontroll. Kört mycket med farthållare.
Golf 1.6 TDI 2015 - Köptes beggad 2018 då med 1200 mil på mätaren, bara stadskörning då. Nu uppe på 5000 mil och kommer nog åka på skivbytet bak snart. Kärvar och låter ibland. Troligt pga fegbromsning dom första åren i kombo med få mil körda.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 12 maj 2020 21:18 Svara med citat
Bilen nyservad. Klotsar och skivor i mycket gott skick (bromsar du aldrig var en kommentar). Byte bromsvätska (580:-) gjorde ingen extrem skillnad på bromskänsla. Mekanikern hade inget att anmärka på så antar att allt är i sin ordning.

Han var dock bekant med problemet med skivor och klotsar men benämnde det som "handhavanderelaterat". Enligt honom är det återkommande problem för flera kunder medans flera kunder inte alls har det problemet.

5.820:- för oljebytarservice, utökad inspektion, bromsvätska, luftfilterbyte, kontroll dränering, smörjning panorama. Huja...

Idag damp inbetalningsavin för fordonsskatten ner i brevlådan, 3200:-, fortfarande värt varenda krona.