Forum - Volkswagen Passat - Felkod P1128 multiplikativ blandningskorrektion Passat 1.8T

Wixtroem
Kör: Passat 5 1.8 Ort: Sundsvall Medlem: 09 maj 2020
Lör 09 maj 2020 13:49 Svara med citat
Hej!

Hittar inget i forumet när jag söker om detta

Felkod P1128. System too lean. Motorn blir ganska kraftlös när man accar över 2500 varv på tvåan och trean. Annars går den fint.

Min lokala toppenmeck säger att det pekar på lambdasonden men är inte övertygad.

Någon med erfarenhet som kan göra en kvalificerad gissning? Luftläcka? Mass air flow sensor? Och vad är det i så fall?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 23 maj 2020 23:17 Svara med citat
Kolla om PCV ventilen är ok, är värt att testa byta den. Kostar några hundralappar att köpa och ett väldigt vanligt fel på dessa motorer.

Brukar kunna suga fast oljelocket när den står på tomgång och tomgången kan bli orolig.

Kan även vara ett vakumläckage på någonting. Då får motorn för mkt luft och de genererar felkoden "system för magert".

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Wixtroem
Kör: Passat 5 1.8 Ort: Sundsvall Medlem: 09 maj 2020
Mån 15 jun 2020 16:38 Svara med citat
golf666 skrev:
Kolla om PCV ventilen är ok, är värt att testa byta den. Kostar några hundralappar att köpa och ett väldigt vanligt fel på dessa motorer.

Brukar kunna suga fast oljelocket när den står på tomgång och tomgången kan bli orolig.

Kan även vara ett vakumläckage på någonting. Då får motorn för mkt luft och de genererar felkoden "system för magert".


Toppen! Bra första tips. Kollar det
Wixtroem
Kör: Passat 5 1.8 Ort: Sundsvall Medlem: 09 maj 2020
Mån 06 jul 2020 21:32 Svara med citat
Nu har jag bytt denna ventil som är rödmarkerad. Även rengjort röret som var ganska igenkleggat.

Bilen går hyffsat mycket bättre. Men den dippar och tappar kraft på alla växlar över 3000 varv. Trycker jag gasen i botten så blir motorn svag och tappar i varv. Felkoden har kommit tillbaka

Vad tänker ni är nästa steg? (att leta vakuumläckor?)

[/img]Bild
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 08 jul 2020 0:43 Svara med citat
Ja men du har ju fortfarande inte bytt PCV ventilen, den sitter på vevhusslangarna under insuget.

Googla PCV valve vw 1.8t så får du nog fram var den sitter med...

Kan ju även vara ngn av slangarna till vevhusventilationen som är dåliga.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00