Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1,6 multifuel

dennoxen
Kör: Golf 6 golf 1,6 multifuel Ort: Norrköping Medlem: 21 maj 2020
Tor 21 maj 2020 2:38 Svara med citat
Hej allihopa jag ska sälja min golf och hade en kollega till intressent på den,han tog in den söderbergs i norrköping för att kolla upp lite om modellen osv,när han pratade med dom på service om hurvida den hade kamrem eller kedja så påstådde dom efter att ha bekräftat att den modellen har kamrem att den snart måste bytas vilket jag tyckte var konstigt då den bara rullat 6300 mil.Är det vanligt att man måste byta så tidigt? han tog att det behövdes bytas direkt ut luften då det aldrig vart på tal under den senaste service.
Samt vad är skäligt att betala för ett byte av kamrem? Söderbergs ville ha 15000 kr för bytet och den lokala mekonomen 10000 kr låter ju som rena ockerpriser dp själva utbytes paketet kostar runt 1800.
Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt.
Mvh;D
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 21 maj 2020 17:46 Svara med citat
Man skulle kunna nöja sig med bara remmen då den bör byta pga av ålderskäl och att man tar vattenpumpen och spännrulle vid nästa byte

https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-vi-5k1/29991/10504/kamrem
https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-vi-5k1/29991/10505/kuggremssat s?sort_categories%5B0%5D=3096

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tor 21 maj 2020 20:12 Svara med citat
dennoxen skrev:
Hej allihopa jag ska sälja min golf och hade en kollega till intressent på den,han tog in den söderbergs i norrköping för att kolla upp lite om modellen osv,när han pratade med dom på service om hurvida den hade kamrem eller kedja så påstådde dom efter att ha bekräftat att den modellen har kamrem att den snart måste bytas vilket jag tyckte var konstigt då den bara rullat 6300 mil.Är det vanligt att man måste byta så tidigt? han tog att det behövdes bytas direkt ut luften då det aldrig vart på tal under den senaste service.
Samt vad är skäligt att betala för ett byte av kamrem? Söderbergs ville ha 15000 kr för bytet och den lokala mekonomen 10000 kr låter ju som rena ockerpriser dp själva utbytes paketet kostar runt 1800.
Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt.
Mvh;D

Det är tyvärr rätt bökigt och en del jobb med att byta kamrem/vattenpump. Ofta passar du ju på att byta multirem samtidigt. Visst, för någon som gjort det tar det inte SÅ lång tid för. Men inget jobb man kan stressa igenom.
dennoxen
Kör: Golf 6 golf 1,6 multifuel Ort: Norrköping Medlem: 21 maj 2020
Fre 22 maj 2020 2:51 Svara med citat
FRS05 skrev:
Det är tyvärr rätt bökigt och en del jobb med att byta kamrem/vattenpump. Ofta passar du ju på att byta multirem samtidigt. Visst, för någon som gjort det tar det inte SÅ lång tid för. Men inget jobb man kan stressa igenom.

Tack för svaret ska kolla med några vettiga verkstäder o se vad dom kan göra på priset såg via auto butler att det skulle finnas verkstäder som bytte från 5000 kr.Tack för att ni tog er tid att svara alltid lättare att bolla med fler.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Fre 22 maj 2020 14:38 Svara med citat
dennoxen skrev:
Tack för svaret ska kolla med några vettiga verkstäder o se vad dom kan göra på priset såg via auto butler att det skulle finnas verkstäder som bytte från 5000 kr.Tack för att ni tog er tid att svara alltid lättare att bolla med fler.

Du får kolla så du jämför rätt med. Byts det bara kamrem eller byts vattenpumpen med? Ligger den vanliga servicen med i priset också?

På lasingo går det att jämföra lite olika verkstäder och du kan välja bara kamremsbyte. Fast där ingår även byte av vattenpumpen vilket är dumt att skita i.