Forum - Andra Volkswagen-modeller - G60 går upp i temp, går dåligt

boonzo
Kör: Corrado g60 Ort: Hofors Medlem: 19 januari 2011
Ons 03 jun 2020 14:54 Svara med citat
Hej!

Har en Corrado g60 som går dåligt, särskilt under jämn gas. Tomgången kan svaja lite den med. Och direkt man startar bilen kall så lyser temp mätaren rött i bilen. Tyckte slangarna till kylarn kändes aningen tom så tänkte om där va luft i systemet, så tog av locket ifrån expansionskärlet och lät bilen gå med full fläkt på i bilen (det kommer värme). Den vandrade upp mot 110 grader och det kokade ur expansionskärlet. Har beställt ny tempgivare (den blå) och termostat och tänkt börja med å testa på att byta dessa. Men funderar även över om det inte ska sitta en gummiring eller dyl på locket som är till expansionskärlet?

Bild
boonzo
Tor 04 jun 2020 7:29 Svara med citat
Slänger in en till följdfråga då jag vart osäker på om kontakterna till tempgivarna sitter rätt. Försökt googlat bilder men ser inte riktigt färgerna på bild. Och är rätt tempgivare på rätt plats? Kanske finns här någon snäll person som har en corre och kan tänkas sig kolla eller ta ett kort? Smile

På min bil sitter där inte 1 blå och ett svart kontakt, utan 2 stycken svarta. Men däremot är där en svart och en blå tempgivare.

Här syns de 2 svarta kontakterna. Den inre mot toppen sitter på en svart temp givare och har en gul/röd och brun kabel. Den yttre sitter på en blå tempgivare och har grön/brun och brun/vit kabel.
Bild

Bild

Bild
boonzo
Tor 04 jun 2020 15:33 Svara med citat
Fått koll på kablarna tror jag, den kontakt med brun/grön kabel ska till blå tempgivare (går till boxen). Och den kontakt med gul/röd kabel ska gå till den svarta temp givaren som då går till mätarn.
Dock sitter den blåa tempgivaren längst ut, på de flesta bilder jag ser så sitter den längst in. Har detta någon betydelse tro?