Forum - Andra Volkswagen-modeller - Toledo Tdi 110hk

sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Mån 29 jun 2020 12:25 Svara med citat
Jag har en seat toledi tdi 98 med 110hk, 1z tror jag motorn heter. Den bara svartryker och känns ganska slö. Den är inte totalt orkeslös. Den går att köra med utan problem men är svårstartad och ryker extremt mycket, även vid lugn körning. Jag har en annan toledo med exakt samma motor och den går grymt bra om man jämför och svartryker nästan ingenting. Möjligtvis lite när man drar på men min andra ryker svart hela tiden. Bränslefilter är bytt och man hör att turbon går så borde väl inte vara det iaf. Kan det vara igensatt insug? Finns det som har en idé vad man kan kolla?

Sen vill jag passa på att fråga om det är samma motor i en 110hk golf4 från 01 som på en toledo från 98. Tänkte om det gick att plocka grejer från en golf i så fall.

Mvh
Fredrik
Burre
Kör: Golf 5 1.9 Tdi Ort: Eslöv Medlem: 25 november 2009
Fre 17 jul 2020 16:58 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Jag har en seat toledi tdi 98 med 110hk, 1z tror jag motorn heter. Den bara svartryker och känns ganska slö. Den är inte totalt orkeslös. Den går att köra med utan problem men är svårstartad och ryker extremt mycket, även vid lugn körning. Jag har en annan toledo med exakt samma motor och den går grymt bra om man jämför och svartryker nästan ingenting. Möjligtvis lite när man drar på men min andra ryker svart hela tiden. Bränslefilter är bytt och man hör att turbon går så borde väl inte vara det iaf. Kan det vara igensatt insug? Finns det som har en idé vad man kan kolla?

Sen vill jag passa på att fråga om det är samma motor i en 110hk golf4 från 01 som på en toledo från 98. Tänkte om det gick att plocka grejer från en golf i så fall.

Mvh
Fredrik

Hej
kolla att pumpen står rätt, det måste bla göras när man byter kamremmen är insp tiden fel så ryker den
det görs lättast med vag com eller vcds
Har den 110 hk så är det nog en AFN kolla klister lappen vid reservhjulet
sunkmaster
Lör 18 jul 2020 8:46 Svara med citat
Vag com eller vcds kommer väl inte funka eftersom det inte ens finns OBDII i bilen?
Burre
Sön 19 jul 2020 20:55 Svara med citat
Det finns OBD på alla Tdi fom -95. Jag har haft en passat Tdi -97med 110 hk AFN o där gick det att justera pumpen med OBD-VAG Com/VCDS
Tror den sitter bakom en liten lucka framför växelspaken
sunkmaster
Mån 20 jul 2020 9:30 Svara med citat
På min sitter det två kontaktstycken till vänster om ratten. Det är en svart och en vit och det är väl obd1? Obd2 har ju annat kontakstycke. Pumpen går ju dessutom på kamaxeln så hur ska man kunna justera den med vag com?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 20 jul 2020 18:04 Svara med citat
sunkmaster skrev:
På min sitter det två kontaktstycken till vänster om ratten. Det är en svart och en vit och det är väl obd1? Obd2 har ju annat kontakstycke. Pumpen går ju dessutom på kamaxeln så hur ska man kunna justera den med vag com?

Ja, och vcds kan hantera obd1............

Du får skaffa en liten adapterkabel för att kunna ansluta.

Men pumpen går väl inte på kamaxeln? Drivs den inte som övriga vw och audimotorer från kamremmen?

Du justerar inte med vcds, du har bilen uppkopplad och kollar på den dynamiska tändtidpunkten och så vrider du pumpen mekaniskt på motorn tills du har tändtidpunkten i 'rätt' fönster, då låser du pumpen mekaniskt och så kontrollerar du att pumpen inte rörde sig för mycket medans du låste.
sunkmaster
Mån 20 jul 2020 21:07 Svara med citat
Ja du har helt rätt. Den går på kamremmen. Jag tänkte rätt men jag skrev fel.

Det är alltså som att vrida på en fördelare när man ställer tändning ungefär? Var får man tag på en vcds? Hur vet man vad som är rätt värde?
Burre
Mån 20 jul 2020 22:17 Svara med citat
Helt rätt det är som att vrida en fördelare,
Rätt värde visas i Vcds o man justerar när motorn är igång.
Det går att justera med en indikator klocka också om man har en adapter o skuva in i pumpen ( plugg i mitten där rören är kopplade) o då har jag för mig att det är 1 mm föd med det är ganska klyddit med vcds är det mycket lätt
sunkmaster
Mån 20 jul 2020 22:59 Svara med citat
En sån där vcds är rätt så dyr eller? Finns det olika varianter?