Forum - Volkswagen Passat - Dieselvärmare startar inte 2,0 tdi - 2012

VWx2
Kör: Passat 7 2,0 tdi -12 Ort: Skövde Medlem: 30 juni 2020
Tis 30 jun 2020 22:49 Svara med citat
Min dieselvärmare vill inte vara med längre. Fick upp meddelandet i display att den inte vill starta och trycker jag på fjärren så blinkar den orange bara.
Läst det jag hittat om att rengöra brännhus och byta glödstift eventuellt.

Någon som har grejat med detta själv? Hur mycket jobb är det och något man löser utan massa specialverktyg?
Och är det värt det? Någon som bytt ut eller servat värmare? Priser?

Mvh B

Passat 2,0 Tdi 2012, Golf 1,6 tdi 2013
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 01 jul 2020 16:23 Svara med citat
Dum fråga, men du har ordentligt med diesel i tanken och batteriet är laddat och i bra skick?
VWx2
Kör: Passat 7 2,0 tdi -12 Ort: Skövde Medlem: 30 juni 2020
Fre 03 jul 2020 13:14 Svara med citat
Mranderz skrev:
Dum fråga, men du har ordentligt med diesel i tanken och batteriet är laddat och i bra skick?


Jodå. Det är både soppa och batteri.

Passat 2,0 Tdi 2012, Golf 1,6 tdi 2013
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 03 jul 2020 18:44 Svara med citat
Mranderz skrev:
Dum fråga, men du har ordentligt med diesel i tanken och batteriet är laddat och i bra skick?


Det sitter väl ett batteri i "skuffen" till värmaren som evt kan vara kass även om det är kraft i startbatteriet?
VWx2
Kör: Passat 7 2,0 tdi -12 Ort: Skövde Medlem: 30 juni 2020
Sön 05 jul 2020 23:56 Svara med citat
Kollade det för säkerhets skull nu och det mäter jag upp till 13,3V. Är det för klent? Inte tänkt så mycket på det innan faktiskt.

Passat 2,0 Tdi 2012, Golf 1,6 tdi 2013
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 06 jul 2020 6:28 Svara med citat
VWx2 skrev:
Kollade det för säkerhets skull nu och det mäter jag upp till 13,3V. Är det för klent? Inte tänkt så mycket på det innan faktiskt.

13.3 Volt kan det inte vara, ett fulladdat batteri ligger på ca 12.75 V.
Tudors batteriskola: https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

Googla annars lite om bilbatterier så får du reda på en hel del Smile

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 08 jul 2020 0:49 Svara med citat
Börja ALLTID med att läsa ur felkoder.

Sen tar du det därifrån, annars är de lätt att byta ut saker i onödan.

Kan vara en dålig vattenpump till värmaren och den har därför gått för varmt och då låser den sig..
Men kan även vara att du försökt starta den utan för lite soppa i tanken så den gått tom, då låser den sig.
Eller ex. brännkammaren eller glödstiftet.

Men börja ALLTID med att läsa av felminnen, annars kan man byta bra mkt grejer innan man byter rätt grej

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Dick
Kör: Passat 7 TDI-12 Ort: Sundsvall Medlem: 31 augusti 2020
Mån 31 aug 2020 11:18 Svara med citat
Har en liten erfarenhet av detta problem. Diselvärmare slutade fungera. Läste av felkod att "fläkt startar ej". Pillade loss diselvärmaren och konstaterade att fläkten har en undermålig "stiftkontakt" rätt in på kretskortet, vilken såg mycket bränd ut. Reparerade detta hjälpligt och kunde nyttja diselvärmaren en säsong till innan det var gonatt igen. Köpte en "ny beg" för 3500 kr på bildelsbasen och bytte hela värmaren. Sedan dess har det fungerat. Det är lite skruvande, men inte besvärligare än att de flesta klarar av att byta. Innerskärm och spolarvätskebehållare måste bort bla.
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Mån 31 aug 2020 12:02 Svara med citat
VWx2 skrev:
Kollade det för säkerhets skull nu och det mäter jag upp till 13,3V. Är det för klent? Inte tänkt så mycket på det innan faktiskt.


13.3V kan det vara om du nyss kört bilen. Blybatterier laddas med runt 14.4V och när laddningen slutar sjunker batterispänningen långsamt till vilospänningen runt 12.9V.
Vad du kan göra är att mäta spänningen som du gjorde med avstängd motor och då försöka starta värmaren. Är batteriet dåligt så kommer spänningen sjunka flera volt. Värt att notera är att värmaren drar extra mycket ström vid start då en glödspiral eller motsvarande ska tända bränslet. Då kan spänningen sjunka till runt 12V eller lägre. När sedan bränslet är antänt är det bara fläkten och bränslepumpen som drar ström och då bör spänningen ligga på minst 12.3V.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 31 aug 2020 16:48 Svara med citat
Kolla också med ditt försäkringsbolag då detta kan täckas av maskin och drivlinedelen i försäkringen. T.ex folksam täcker upp till 10 år/15,000 mil