Forum - Golf 7 (13-19) - Batteri och kortslutning

Phero
Kör: Golf 7 Golf Variant 1.4 T Ort: Mölndal Medlem: 31 juli 2020
Lör 01 aug 2020 16:51 Svara med citat
Hej,

Vilka problem får man om man har dåligt batteri och/eller problem med kortslutning av elektroniken i bilen? Kan det generera fel såsom "Fel Växellåda" och "Servo ur funktion" och göra att du inte lägga i växel och köra? Om det dessutom slutar med att bilen inte går att starta överhuvudtaget 12 timmar senare?
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 01 aug 2020 17:16 Svara med citat
Vad har du för vilospänning på batteriet?
Mät med en multimetrr samtidigt som någon sitter i bilen och försöker starta. Dippar värdet under typ 10V behöver du ladda eller så är batteriet kass.
Dåligt batteri kan ge i princip vilka fel som helst.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Phero
Lör 01 aug 2020 18:37 Svara med citat
Masi skrev:
Vad har du för vilospänning på batteriet?
Mät med en multimetrr samtidigt som någon sitter i bilen och försöker starta. Dippar värdet under typ 10V behöver du ladda eller så är batteriet kass.
Dåligt batteri kan ge i princip vilka fel som helst.
/Mats

Brukar felet hindra bilen från att rulla t.ex. "Fel Växellåda"?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 01 aug 2020 19:54 Svara med citat
Phero skrev:
Brukar felet hindra bilen från att rulla t.ex. "Fel Växellåda"?

Som Masi skriver, kan ge i princip vilka fel som helst. Det finns inget skrivet på vilka fel det ger.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Sön 02 aug 2020 12:22 Svara med citat
Om bilen startar och ger felkoder så upphör dessa (ska upphöra) efter att motorn har varit igång ett tag.
Som tidigare talare har sagt, mät spänningen över batteriet. Om det är under 13V med motorn igång kan det vara generatorn som inte laddar. Du kanske missar den felkoden bland alla andra.
Om så är fallet kan du koppla in ett extra batteri med startkablar från en bil med motorn igång för att få felkoderna att försvinna för tillfället i alla fall..
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 02 aug 2020 14:38 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Om bilen startar och ger felkoder så upphör dessa (ska upphöra) efter att motorn har varit igång ett tag.
Som tidigare talare har sagt, mät spänningen över batteriet. Om det är under 13V med motorn igång kan det vara generatorn som inte laddar. Du kanske missar den felkoden bland alla andra.
Om så är fallet kan du koppla in ett extra batteri med startkablar från en bil med motorn igång för att få felkoderna att försvinna för tillfället i alla fall..

2. Motorn i den hjälpande bilen ska vara avslagen https://www.bytbil.com/nyheter/sa-anvander-du-startkablar-12520

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Sön 02 aug 2020 14:57 Svara med citat
candyweiss skrev:
2. Motorn i den hjälpande bilen ska vara avslagen https://www.bytbil.com/nyheter/sa-anvander-du-startkablar-12520

Visst, men som med allt så beror det på vem man frågar. Jag skulle ha motorn igång. Gör som du vill.
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Sön 02 aug 2020 15:41 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Visst, men som med allt så beror det på vem man frågar. Jag skulle ha motorn igång. Gör som du vill.

Motorn i den givande bilen ska vara avslagen när man fäster kablarna men påslagen när man försöker starta den mottagande bilen. Så står det om man läser hela instruktionen som det länkades till.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
Phero
Sön 02 aug 2020 16:29 Svara med citat
olle54 skrev:
Motorn i den givande bilen ska vara avslagen när man fäster kablarna men påslagen när man försöker starta den mottagande bilen. Så står det om man läser hela instruktionen som det länkades till.

Har bytt batteriet. En massa felkoder återstår. Kan starta bilen, men den rör sig inte ur fläcken. Det hörs ett vinade ljud någonstans under där bilbatteriet sitter. När jag tar bort säkring F13 försvinner ljudet.
Klubban 2019
Sön 02 aug 2020 16:37 Svara med citat
Phero skrev:
Har bytt batteriet. En massa felkoder återstår. Kan starta bilen, men den rör sig inte ur fläcken. Det hörs ett vinade ljud någonstans under där bilbatteriet sitter. När jag tar bort säkring F13 försvinner ljudet.

Ok. Vad avsäkrar "F13"?

Varför har du bytt batteriet? Mätte du spänningen på det gamla innan du bytte? När motorn går, vad är spänningen över batteriet?

Jag tror du gått på en vanlig fälla:
1. Batteriet orkar inte starta motorn
2. Slutsats: Batteriet är trasigt.
3. Då byter man batteri.
4. Motorn startar. Problemet löst!
5. Nej, Generatorn laddar inte men du kan köra några dagar till innan det är "fel" på det nya batteriet också!

6. Hur gör du nu? Köper ytterligare ett batteri eller felsöker?
Phero
Sön 02 aug 2020 16:49 Svara med citat
3.1 volt när jag mätte batteriet efter laddning (det gamla().
Jag tror något drar ut strömmen och det är relaterat till säkring F13. Vet inte vad som avses med F13 - står inget om det i manualen. Batteriet var 7 år gammalt. Har suttit i bilen sedan start.
Klubban 2019
Sön 02 aug 2020 17:09 Svara med citat
Phero skrev:
3.1 volt när jag mätte batteriet efter laddning (det gamla().
Jag tror något drar ut strömmen och det är relaterat till säkring F13. Vet inte vad som avses med F13 - står inget om det i manualen. Batteriet var 7 år gammalt. Har suttit i bilen sedan start.

Bra början! Googlar du inte? http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=1610
Bromsljus & ABS enligt den tråden.

Med säkringen urtagen och motorn igång, be någon kolla om bromsljuset tänds när du trycker på bromsen. Om släckt, upprepa med F13 på plats.
Phero
Sön 02 aug 2020 17:12 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Bra början! Googlar du inte? http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=1610
Bromsljus & ABS enligt den tråden.

Med säkringen urtagen och motorn igång, be någon kolla om bromsljuset tänds när du trycker på bromsen. Om släckt, upprepa med F13 på plats.

Jo, det har jag sett, men det avser en annan modell av golf dock ....
Klubban 2019
Sön 02 aug 2020 17:46 Svara med citat
Phero skrev:
Jo, det har jag sett, men det avser en annan modell av golf dock ....

Ge inte upp. Googla!

Kan du köra bilen ok utan F13?
Om F13 är kylarfläkten (som låter) är det fel på termostaten som styr den.