Forum - Volkswagen Passat - A/c 2.0 fsi -07

P4LL3SE
Kör: Passat 6 2.0 fsi Ort: Salem Medlem: 01 augusti 2020
Lör 01 aug 2020 20:36 Svara med citat
Hej,
Nykomling här då jag nyligen skaffat mig en passat.

Dessvärre märkt att den inte kyler in i kupén. Åkte och fyllde på acn de som även gjorde en diagnostisk som inte visade något fel. Fortfarande ingen kyla dock. Killen som fyllde på acn sa att jag skulle kolla säkringen för den eller att det var något med tryckgivaren.

Hittar ingen säkring som ska ha gått och manualen med schemat för säkringarna är lite luddiga (tycker jag men kanske är glasklart för kunniga) så kan ej riktigt tyda om det skulle saknas något eller något annat är fel. Samtliga säkringar som sitter i är hela iaf. Hur jag kollar tryckgivaren är oklart. Googlat loss med inte blivit klokare där.

Kan det bara så att det inte sitter någon säkring där det bör eller att relä platsen som var ledig ska ha ett relä?

Kan det vara så att det lutar åt något helt annat? Kompressorn som är trasig? Bör jag bara hålla käft och köra till en verkstad och öppna plånboken?

Uppskattar hjälp med felsökningen.

Med vänlig hälsning,
Patrick
P4LL3SE
Lör 01 aug 2020 23:00 Svara med citat
Uppdaterar.
Hittade https://fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-passat- b6.html

Och samtliga säkringar för AC ser hela ut. Nämnvärt är kanske att F41 (vänster sida, förarsidan) sitter en 15a säkring inte en 40a som det står att det ska vara.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 02 aug 2020 12:24 Svara med citat
P4LL3SE skrev:
Hej,
Nykomling här då jag nyligen skaffat mig en passat.

Dessvärre märkt att den inte kyler in i kupén. Åkte och fyllde på acn de som även gjorde en diagnostisk som inte visade något fel. Fortfarande ingen kyla dock. Killen som fyllde på acn sa att jag skulle kolla säkringen för den eller att det var något med tryckgivaren.

Hittar ingen säkring som ska ha gått och manualen med schemat för säkringarna är lite luddiga (tycker jag men kanske är glasklart för kunniga) så kan ej riktigt tyda om det skulle saknas något eller något annat är fel. Samtliga säkringar som sitter i är hela iaf. Hur jag kollar tryckgivaren är oklart. Googlat loss med inte blivit klokare där.

Kan det bara så att det inte sitter någon säkring där det bör eller att relä platsen som var ledig ska ha ett relä?

Kan det vara så att det lutar åt något helt annat? Kompressorn som är trasig? Bör jag bara hålla käft och köra till en verkstad och öppna plånboken?

Uppskattar hjälp med felsökningen.

Med vänlig hälsning,
Patrick

Ursäkta, men diagnostik och felsökning är det första man gör innan man fyller på systemet... Du kanske har för högt tryck i systemet nu.

En lite kunnigare verkstad kanske är nästa val.

Men annars, kontrollera om det är tryck i systemet. Är det tryck töm det och fyll tillbaka korrekt mängd. Kör testläge med diagnosdator och kolla att alla värme- och ventilationsspjäll fungerar som de ska. Ac kanske kyler men spjället för full värme släpper inte fram kallluft.
P4LL3SE
Sön 02 aug 2020 12:54 Svara med citat
Diagnostiken gjordes innan påfyllningen då det var kravet för att de ens skulle fylla på något. Han sa direkt att det var mer eller mindre tomt vilket skulle kunnat vara förklaringen till avsaknaden av kylan Därav påfyllningen.

Ska kolla om jag kan få tag i en diagnos dator och kolla ytterligare.

Tack.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 03 aug 2020 23:41 Svara med citat
P4LL3SE skrev:
Diagnostiken gjordes innan påfyllningen då det var kravet för att de ens skulle fylla på något. Han sa direkt att det var mer eller mindre tomt vilket skulle kunnat vara förklaringen till avsaknaden av kylan Därav påfyllningen.

Ska kolla om jag kan få tag i en diagnos dator och kolla ytterligare.

Tack.

Om man fyller på ett i stort sätt tomt system så tillsätter man även uv-färg, och sedan kollar man var det läcker och åtgärdar. Kanske är läge att prova en lite mer seriös firma. Det är inte raketforskning, däremot kräver det en del utrustning som är dyr för privatpersoner att ha.