Forum - Golf 5 (04-08) - VVT-ventil

jetsetjimmy
Kör: Golf 5 1,4 -07 Ort: Karlstad Medlem: 05 augusti 2020
Ons 05 aug 2020 12:39 Svara med citat
Hej

Har en Golf 1,4 TSI 2007

Tog bilen i måndagsmorse och den gick då ojämnt på tomgång, körde iväg och bilen gick OK. Jag kan inte säga att jag under färden märkte att den gick orent (det bör man känna om den rycker eller är superslö), möjligen att den kanske tappade effekt en kort stund men inget som jag reagerade nämnvärt på. När jag tänker efter så kanske bilen upplevts aningen slöare senaste tiden men det kan även vara något jag "inbillar" mig nu när bilen inte startar.

När jag stannade till och bilen stod på tomgång så gick den fortfarande ojämnt och lät "bluddrigt".

Åkte till jobbet och när jag svängde in på parkeringen så såg jag att ABSlampan och Antispinnlampan hade tänts (vet inte om detta är av betydelse i sammanhanget men nämner det iaf), stängde av bilen och startade igen då hade antispinnlampan släckts.
Var tvungen in på jobbet och när jag ca 1-1,5 timme senare skulle ta den så startade den inte.
Startmotorn går men den tänder inte/startar inte.

Felkoder som visades efter körning i VCDS-programmet är:
*Kamaxelpos.ssensor givare (G40) P0341-000- orimlig signal - intermittent fel
(denna felkod är registrerad 2/8, mätarställning 13 264)

* Rad 1; inlopp: kamaxelreglering P000A - 000 för långsam
(denna felkod är registrerad 3/8, mätarställning 13 274)

Åkte från min hemort 2/8 och hem till nuvarande bostadsort och det är ca 10 mil så det förklarar differensen i miltal och 3/8 var då den gick ojämnt på tomgång.

Jag har bytt kamaxelgivare (ihop om att det var felkod P0341-000 som var problemet) men bilen startar inte för det, startmotorn går men inget händer så samma status som innan.

Kan det vara VVT-ventilen som spökar?

Eller är det så illa att det är kamkedjan/spännare/drev som är boven?

Vid ca 8500 mil, har gått ca 13 700 mil nu, så byttes kamkedja och spännare (kan dock inte se i pappren om de bytte drev eller inte, borde de ha gjort det? Jobbet utfördes inte under min tid som ägare till bilen så har därför inte koll på mer än vad som står i pappren från Möllers) så vill inte tro att det är det som är felet

Har gjort kompressionstest och högsta värdet låg på ca 11,5 och lägsta på 9 (mätte med Biltemas mätare så vet inte om värdena är exakta).
För visst är det så att om kedjan är boven så skulle man haft betydligt sämre värde i kompressionstestet?

Om det inte är VVT-ventil, förslag på vad det kan vara?
Vill försöka utesluta alla andra tänkbara fel innan jag ger mig i kasst med byte av kamkedja med tillhörande delar.

Tack på förhand.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 15 aug 2020 8:33 Svara med citat
Tippar på kedjan jag.. inget ovanligt på dessa även om den är bytt förut!!

Dina koder tyder på för lång kedja eller om spännaren ej spänner kedjan för mkt så kuggar kedjan vilket i sin tur kan förklara varför bilen ej gick helt rent.
Då synkar ju inte tändning/bränsle och bilen upplevs som att den går orent/ojämnt.
Synkar inte dessa så kommer bilen heller ej starta.

Att byta kamkedja är inte ett kul jobb, först innan man river så ska man såklart kolla timingen.
De finns 2 pluggar på sidan av ventilkåpan på förarsidan av bilen, de pluggarna skall skruvas bort (de är trångt så man brukar få släppa ut lite vattenrör m.m.).

Sen finns de ett original verktyg som man sätter i för att se om kammarna rört sig.
Passar jiggen inte i så är kamkedjan fel..

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00