Forum - Golf 4 (98-04) - Ratten åt vänster - bilen går rakt

Trafikstockning
Kör: Golf 4 1.6 - 99 Ort: Stockholm Medlem: 25 januari 2012
Ons 05 aug 2020 18:46 Svara med citat
Hej,

Har tidigare gjort inlägg om problem med kopplingen och låset på vänster dörrsida. Nu har allt reparerats till en total kostnad om 10 118 kr. Då har låscylindern bytts, fönsterhissen bytts (gick sönder när man bytte låscylindern - behöver dörrsidan öppnas vid byte av låscylindern)), länkarmsbussning bytts (upptäcktes när verkstaden provkörde), kopplingscylinder bytts. Allt borde vara frid och fröjd. Icke. Hämtade bilen idag, eller skulle ha hämtat ut den. Ratten rakt - bilen går åt höger. Ratten snett åt vänster - bilen går rakt.

Om man byter följande på en Golf IV 1999 kan resultatet då bli att man måste hålla ratten åt vänster för att den ska gå rakt fram? En verkstad hävdar att problemet med att ratten måste hållas åt vänster inte kan ha något utförd reparation att göra.

Om problemet inte kan uppstå efter utförd reparation så måste felet ha uppstått från det att bilen kördes ut från verkstaden till kundparkeringen. Vid inlämning fungerade ratten utmärkt, ratten ”rak” och bilen gick rakt fram.

Ska jag bråka med verkstaden (där bilen står kvar)?

Följande arbete utfördes.

Byte länkarmsbussning
Tvärlänk nedre ur- och inmontering 960,79
Lager F tvärlänk ur- och inmontering 549,02
Gummilager 440,02
Skruv 97,98
Skruv 84,00
Låsplåt 83,94
Skruv 95,17
Mutter 396,34
Totalt 2 707,26
Moms 677,82
Totalt inklusive moms 3 384,00

Jag lägger till en fråga, vid byte av låscylinder öppnade man även dörrsidan. Då ramlade rutan ned och det blev ytterligare en kostnad om 2 505 kr (inklusive moms). Behövs dörrsidan demonteras vid byte av låscylindern? Jag trodde att det bara var en skruv i dörrkarmen.

Senast ändrad Ons 05 aug 2020 19:07, ändrad totalt 1 gång
Jon@s
Kör: Golf 2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Ons 05 aug 2020 18:55 Svara med citat
Låter som en riktig skojar verkstad, men en framvagnsinställning ska dom göra om ratten står snett, dom har säkert varit lös med en massa saker när dom bytte bussningarna i länkarmen = deras meckande som har ställt till det.

My check engine light is a flashlight
Trafikstockning
Ons 05 aug 2020 19:04 Svara med citat
Det här är ju en totalt seriös verkstad, auktoriserade och stämplad lite här och var. Fast det börjar bli lite tråkigt att åka 7 mil t/r för att konstatera att bilen inte är klar. Igår var den klar, fast man hade inte fixat kopplingen. Men idag var den klar. Tills hustrun började köra hem bilen. Tillbaka igen, så nu står den där för att fixa "ratten". Då ska jag alltså bråka och inte betala för fixandet av att den går snett?
Jon@s
Ons 05 aug 2020 19:09 Svara med citat
Ratten ska va som när du lämnade in den, ja jag tycker du ska bråka om det.

Jon@s
Ons 05 aug 2020 19:12 Svara med citat
Och om hjulen står snett, typ toe in eller toe out så kommer det att börja käka däck rätt snart.

Trafikstockning
Ons 05 aug 2020 19:21 Svara med citat
Toppen, då utbryter en häftig diskussion i morgon. De kommer säkert att hävda att felet var där när jag lämnade in bilen. Märkligt att de i så fall inte upptäckte det i samband med att de hittade problemet med länkarmen.

Arbetskostnaden för bytet av fönsterhissen som rasade isär (hm) när de öppnade dörrsidan slapp jag i alla fall.

Det börjar bli dyrt att åka gammal Golf.

Tack för svaren!!!!
Trafikstockning
Tor 06 aug 2020 22:37 Svara med citat
Nu har allt löst sig på ett bra sätt. Idag har Tony (kundmottagare) på Bilmetro i Gävle sett till att denna historia har avlöpt väl. Det har inte varit Tony som fått mitt adrenalin att rinna till, det har varit en av hans kollegor samt naturligtvis en eller flera av deras tekniker.

I morse vid ca 10.00 blev jag uppringd av Tony som informerade om att bilen var klar och att ratten nu står rakt när man vill åka rakt. Det lät ju trevligt. Tony är den person som jag var i initial kontakt med och han är mycket duktig, trevlig och kundvänlig. Vi enades om att träffas strax efter 12.00 och jag trampade in på Bilmetro vid 12.04.

Framvagnen
De tog in bilen på morgonen och konstaterade att en framvagnsinställning behövde utföras. Man justerade allt som behövde justeras. Deras produktionschef (tror titeln var så) ville dock ta in bilen ytterligare en gång för att säkerställa att allt fungerade som det skulle. När bilen kördes in hördes ett ”gnissel” från ratten. Man smorde därför upp det som behövdes för att få bort gnisslet. Allt annat såg ok ut.

Att man missat att kolla framvagnsinställningen var ett misstag, det brukar man alltid göra. Det var tydligen olika tekniker som arbetade med min bil pga att tekniker kommit tillbaka från semestern samtidigt som tekniker gått på semester.

Fönsterhissen
Efter telefonsamtalet med Tony låg han på teknikerna (och säkert produktionschefen) om varför man öppnat dörrsidan vid bytet av låscylindern. Teknikerna, och den mindre trevliga kundmottagaren, har hela tiden hävdat att jag har haft fel om att det endast är en skruv i dörrkarmen som behöver lossas vid byte av låscylindern. Enligt den mindre trevliga kollegan skulle dörrsidan lossas vid byte av låscylindern, det står så i deras ”program” för hur man byter låscylinder. Detta var väl en av anledningarna till att min relation med Tonys kollega var mindre god. Och hade ju SÅÅÅÅÅ fel.

Det spelar ingen roll om han haft en dålig dag/vecka, kundhanteringen är viktig, då får man inte slänga ur sig ”jag orkar inte tjafsa” när kunden undrar varför man utfört en viss åtgärd.
Han tyckte att jag ”anklagade” deras tekniker för att ha tappat skruven vid bytet och att de därför öppnat dörrsidan varvid fönsterhissen gått sönder.

Tony gav sig inte och fick i förmiddags fram vad som egentligen hände.

När teknikern som skulle reparera min bil körde in i verkstaden så vevade han ned fönstret för att öppna garageporten. Han tyckte att det lät konstigt om fönsterhissen. Därför demonterade han dörrsidan. Då ”delade” fönsterhissen på sig och rutan ramlade ned. Jag har ingen aning om vad som delat sig, kan det vara den där skenan som håller fast fönstret kanske. Det var då jag åkte på en kostnad om ca 2 505 kr (inklusive moms) för fönsterhissen. Man tog dock inte betalt för själva arbetet, varför är oklart. Dåligt samvete?

Så Ni alla här på forumet har rätt. Det är EN skruv för att byta låscylinder, man behöver INTE öppna dörrsidan.

Tony beslutade i samråd med produktionschefen att jag inte ska stå för någon kostnad avseende fönsterhissen. Jag tryckte in mitt kort i deras kortläsare och jag får en återbetalning på 2 505 kr.

Jag hade inte fått justeringen av framvagnen utförd eller fått någon återbetalning av kostnaden för fönsterhissen om inte Ni alla experter här på forumet funnits.

Så från mig till Er alla: STORT TACK FÖR HJÄLPEN!!!!!!!
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 07 aug 2020 9:36 Svara med citat
Trafikstockning skrev:
Nu har allt löst sig på ett bra sätt. Idag har Tony (kundmottagare) på Bilmetro i Gävle sett till att denna historia har avlöpt väl. Det har inte varit Tony som fått mitt adrenalin att rinna till, det har varit en av hans kollegor samt naturligtvis en eller flera av deras tekniker.

I morse vid ca 10.00 blev jag uppringd av Tony som informerade om att bilen var klar och att ratten nu står rakt när man vill åka rakt. Det lät ju trevligt. Tony är den person som jag var i initial kontakt med och han är mycket duktig, trevlig och kundvänlig. Vi enades om att träffas strax efter 12.00 och jag trampade in på Bilmetro vid 12.04.

Framvagnen
De tog in bilen på morgonen och konstaterade att en framvagnsinställning behövde utföras. Man justerade allt som behövde justeras. Deras produktionschef (tror titeln var så) ville dock ta in bilen ytterligare en gång för att säkerställa att allt fungerade som det skulle. När bilen kördes in hördes ett ”gnissel” från ratten. Man smorde därför upp det som behövdes för att få bort gnisslet. Allt annat såg ok ut.

Att man missat att kolla framvagnsinställningen var ett misstag, det brukar man alltid göra. Det var tydligen olika tekniker som arbetade med min bil pga att tekniker kommit tillbaka från semestern samtidigt som tekniker gått på semester.

Fönsterhissen
Efter telefonsamtalet med Tony låg han på teknikerna (och säkert produktionschefen) om varför man öppnat dörrsidan vid bytet av låscylindern. Teknikerna, och den mindre trevliga kundmottagaren, har hela tiden hävdat att jag har haft fel om att det endast är en skruv i dörrkarmen som behöver lossas vid byte av låscylindern. Enligt den mindre trevliga kollegan skulle dörrsidan lossas vid byte av låscylindern, det står så i deras ”program” för hur man byter låscylinder. Detta var väl en av anledningarna till att min relation med Tonys kollega var mindre god. Och hade ju SÅÅÅÅÅ fel.

Det spelar ingen roll om han haft en dålig dag/vecka, kundhanteringen är viktig, då får man inte slänga ur sig ”jag orkar inte tjafsa” när kunden undrar varför man utfört en viss åtgärd.
Han tyckte att jag ”anklagade” deras tekniker för att ha tappat skruven vid bytet och att de därför öppnat dörrsidan varvid fönsterhissen gått sönder.

Tony gav sig inte och fick i förmiddags fram vad som egentligen hände.

När teknikern som skulle reparera min bil körde in i verkstaden så vevade han ned fönstret för att öppna garageporten. Han tyckte att det lät konstigt om fönsterhissen. Därför demonterade han dörrsidan. Då ”delade” fönsterhissen på sig och rutan ramlade ned. Jag har ingen aning om vad som delat sig, kan det vara den där skenan som håller fast fönstret kanske. Det var då jag åkte på en kostnad om ca 2 505 kr (inklusive moms) för fönsterhissen. Man tog dock inte betalt för själva arbetet, varför är oklart. Dåligt samvete?

Så Ni alla här på forumet har rätt. Det är EN skruv för att byta låscylinder, man behöver INTE öppna dörrsidan.

Tony beslutade i samråd med produktionschefen att jag inte ska stå för någon kostnad avseende fönsterhissen. Jag tryckte in mitt kort i deras kortläsare och jag får en återbetalning på 2 505 kr.

Jag hade inte fått justeringen av framvagnen utförd eller fått någon återbetalning av kostnaden för fönsterhissen om inte Ni alla experter här på forumet funnits.

Så från mig till Er alla: STORT TACK FÖR HJÄLPEN!!!!!!!

Kul att det rättade till sej och att du återkom med upplösningen! Thumbs up