Forum - Golf 7 (13-19) - Adaptiv farthållare

Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Sön 09 aug 2020 13:26 Svara med citat
När jag aktiverar farthållaren för en viss hastighet så håller bilen den hastigheten ända upp till när avståndet redan är för litet. Då bromsar bilen varvid bromsljusen tänds och skapar onödig irritation för bakomvarande! Gör era bilar likadant?

Senast ändrad Sön 09 aug 2020 14:15, ändrad totalt 1 gång
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 09 aug 2020 14:05 Svara med citat
Låter ju nästan som du inte har aktiverat din adaptiva farthållare? Utan autobromsen går in eller något sådant.
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 14:14 Svara med citat
FRS05 skrev:
Låter ju nästan som du inte har aktiverat din adaptiva farthållare? Utan autobromsen går in eller något sådant.

Förstår inte vad du menar. Jag håller inga fötter på någon pedal. Bilen håller hastigheten utmärkt. Sedan broms. Crying or Very sad
steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Sön 09 aug 2020 14:17 Svara med citat
Hur är avståndet inställt, det går ju att ställa in vilket avstånd man vill ha när bilen ska börja bromsa.
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 14:20 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Hur är avståndet inställt, det går ju att ställa in vilket avstånd man vill ha när bilen ska börja bromsa.

Nej! Bilen ska inte bromsa alls. Den ska sakta in när avståndet till framförvarande bil börjar närma sig inställt minimiavstånd. Förstår du inte det?
steppenwolf
Sön 09 aug 2020 14:27 Svara med citat
Hur går det till om den inte bromsar i en nedförsbacke? Förstår du inte det? Min bromsar annars hade den inte stannat!
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 14:33 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Hur går det till om den inte bromsar i en nedförsbacke? Förstår du inte det? Min bromsar annars hade den inte stannat!

Bilen ska inte stanna. Den ska sänka farten när den närmar sig ett annat fordon som kör långsammare. Det är det som denna tråd handlar om. Nerförsbackar hör inte hit (då ska bilen bromsa vid behov)
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 09 aug 2020 15:05 Svara med citat
Kontrollera hur du justerat den adaptiva farthållaren. Osäker om man kan välja mellan adaptiv farthållare och vanlig farthållare (den senare kommer nödbromsa om du själv inte gör det när du kommer för nära) denna funktion finns iaf på nya volvo v60.

Du kan också ställa in acc i tre lägen, normal, eco och sport. Sportläget både gasar och bromsar ganska aggresivt. Jag använder oftast ecoläget.

Kontrollera hur du ställt in valt avstånd till framförvarande? Minsta avstånd är 1 sekund, min står på 3 om jag inte har en bil i röven då ändrar jag till 5 som är max.

Kontrollera i din display att din bil upptäcker bilen framför i god tid? Det ska din bil göra på låååångt avstånd oavsett hur du ställt alla inställningar. Det visar sig som en liten bil i symbolen för acc.

Normalt ska inte bromsljusen tändas, det bestäms av en accelerometer, osäker på vart gränsen går.

Kör du med acc i sportläge tuggar det en del bromsar då bilen kommer bromsa mycket oftare än i tex ecoläget.

Vet inte om du blev hjälpt av detta men det är allt jag kan komma på nu
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 15:29 Svara med citat
Mranderz skrev:
Kontrollera hur du justerat den adaptiva farthållaren. Osäker om man kan välja mellan adaptiv farthållare och vanlig farthållare (den senare kommer nödbromsa om du själv inte gör det när du kommer för nära) denna funktion finns iaf på nya volvo v60.
Du kan också ställa in acc i tre lägen, normal, eco och sport. Sportläget både gasar och bromsar ganska aggresivt. Jag använder oftast ecoläget.
Kontrollera hur du ställt in valt avstånd till framförvarande? Minsta avstånd är 1 sekund, min står på 3 om jag inte har en bil i röven då ändrar jag till 5 som är max.
Kontrollera i din display att din bil upptäcker bilen framför i god tid? Det ska din bil göra på låååångt avstånd oavsett hur du ställt alla inställningar. Det visar sig som en liten bil i symbolen för acc.
Normalt ska inte bromsljusen tändas, det bestäms av en accelerometer, osäker på vart gränsen går.
Kör du med acc i sportläge tuggar det en del bromsar då bilen kommer bromsa mycket oftare än i tex ecoläget.

Det låter som om du, trots att du läst denna tråd från början, anser att jag är en dumskalle. Tråkigt!
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 09 aug 2020 16:16 Svara med citat
Mranderz skrev:

Mycket bra förklarat Thumbs up

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 17:07 Svara med citat
Mranderz skrev: Kontrollera i din display att din bil upptäcker bilen framför i god tid
I en halv sekund står det "Identifierades". Sedan slås bromsarna på.
Jag förstår hur farthållaren ska fungera. Min fråga är (återigen) om era farthållare agerar likadant som min.
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Sön 09 aug 2020 18:28 Svara med citat
Om jag ligger bakom en bil med min adaptiva farthållare aktiverad så håller den inställt avstånd. Om bilen framför sänker hastigheten i ett lugnt tempo så anpassar sig min bil till det mjukt. Men om bilen framför sänker hastigheten snabbt då bromsar min bil in ganska kraftigt. Om jag kommer ikapp en bil i en nerförsbacke lite hastigt bromsar min bil in ganska kraftigt. Om bromslysen tänds vet jag inte.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
Klubban 2019
Sön 09 aug 2020 19:53 Svara med citat
olle54 skrev:
Om jag ligger bakom en bil med min adaptiva farthållare aktiverad så håller den inställt avstånd. Om bilen framför sänker hastigheten i ett lugnt tempo så anpassar sig min bil till det mjukt. Men om bilen framför sänker hastigheten snabbt då bromsar min bil in ganska kraftigt. Om jag kommer ikapp en bil i en nerförsbacke lite hastigt bromsar min bil in ganska kraftigt. Om bromslysen tänds vet jag inte.

Självklart tänds bromsljusen när bilen bromsar. Tråkigt att du inte läste från början.
Mranderz
Sön 09 aug 2020 20:20 Svara med citat
Okey, låt mig omformulera: när jag närmar mig en bil fälls mina raketmotorer ut från sidorna och bilen flyger över bilen framför utan att bromsa. Om din bil nu bromsar föreslår jag följande:

Kolla om du har slut på raketbränsle, behållaren hittar du under motorhuven, rosafärgad vätska.

Lyft upp bilen och kolla att dina raketmotorer inte har fastnat i stängt läge.

Om du fortfarande inte får det att fungera är det bara att skrota bilen.
candyweiss
Sön 09 aug 2020 20:45 Svara med citat
Mranderz skrev:
Okey, låt mig omformulera: när jag närmar mig en bil fälls mina raketmotorer ut från sidorna och bilen flyger över bilen framför utan att bromsa. Om din bil nu bromsar föreslår jag följande:

Kolla om du har slut på raketbränsle, behållaren hittar du under motorhuven, rosafärgad vätska.

Lyft upp bilen och kolla att dina raketmotorer inte har fastnat i stängt läge.

Om du fortfarande inte får det att fungera är det bara att skrota bilen.

Och köpa en Golf VIII, nej vänta nu, TS har redan en Golf VIII, nej förresten, det var bara vad TS trodde, TS kände ju inte till "begreppen".

steppenwolf
Sön 09 aug 2020 20:58 Svara med citat
Nu börjar det bli roligt!
candyweiss
Sön 09 aug 2020 21:50 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Självklart tänds bromsljusen när bilen bromsar. Tråkigt att du inte läste från början.

Jag håller med, det är så jäkla tråkigt med folk som inte fattar vad man menar. Men olle54 har kanske också problem raketmotorn utan att veta om det. Kanske får kontakta NASA i ärendet?

Klubban 2019
Mån 10 aug 2020 16:51 Svara med citat
candyweiss skrev:
Och köpa en Golf VIII, nej vänta nu, TS har redan en Golf VIII, nej förresten, det var bara vad TS trodde, TS kände ju inte till "begreppen". Men olle54 har kanske också problem raketmotorn utan att veta om det. Kanske får kontakta NASA i ärendet?

Fler än jag som anser att candyweiss är barnslig och håller en låg nivå på forumet?
Tror de flesta inte vågar svara för risken att bli utsatt av candyweiss barnsliga häckleri.

Håll dig till ämnet candyweiss!
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Mån 10 aug 2020 18:42 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Självklart tänds bromsljusen när bilen bromsar..

Har du kontrollerat detta?

Du kan läsa lite i följande länk:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-bromsljus-vid-aterladdni ng

Citat:
Citat från länken:
”FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.
Hela lagtexten går att läsa här.
Sverige är med i UNECE och bilindustrin följer UNECE:s regelverk.
Klubban 2019
Mån 10 aug 2020 18:54 Svara med citat
[quote=Olof] Har du ...[/quote]

Ännu en person som inte kan läsa från början. Synd!
candyweiss
Mån 10 aug 2020 19:26 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Fler än jag som anser att candyweiss är barnslig och håller en låg nivå på forumet?
Tror de flesta inte vågar svara för risken att bli utsatt av candyweiss barnsliga häckleri.

Håll dig till ämnet candyweiss!

Sök hjälp...

hos en VW-handlare/verkstad, för det är tydligen ingen här på forumet som intelligent nog att förstå ditt problem Think

Mranderz
Mån 10 aug 2020 20:45 Svara med citat
Nu fattar jag! Du ska givetvis inte ha foten på gaspedalen när du använder acc! Det är därför din bil panikbromsar.
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Mån 10 aug 2020 21:35 Svara med citat
Har försökt förstå din beskrivning, men lyckas inte riktigt följa tråden.
Min gör på följande:
acc inställd på minimi.
foten OFF från alla pedaler
Om den närmar sig en mkt. långsammare bil än min egen då bromsar den in.
Om jag närmar mig en stor bil med stor reflektionsyta (långtrådare) så bromsar den in mkt tidigare än om det är en personbil (vid liknande situationer).
Om avståndet är instäld på lite längre så är "inbromsning" mjukare. Om broslysen tänds vet ej, har inte kollat, med vid den kraftigare bromsning borde de tändas.
Sen kan det vara allt mellan att bromsa in o slå av gasen som känns som om den bromsade in.
Mranderz
Tis 11 aug 2020 8:27 Svara med citat
Wait for it....
olle54
Tis 11 aug 2020 13:48 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
När jag aktiverar farthållaren för en viss hastighet så håller bilen den hastigheten ända upp till när avståndet redan är för litet. Då bromsar bilen varvid bromsljusen tänds och skapar onödig irritation för bakomvarande! Gör era bilar likadant?

Hur vet du att bromsljusen tänds när bilen bromsar själv?

Klubban 2019
Tis 11 aug 2020 15:20 Svara med citat
olle54 skrev:
Hur vet du att bromsljusen tänds när bilen bromsar själv?

Enligt lag så måste bromsljusen tändas när bilens bromsar aktiveras. Hur ska bakomvarande bilar annars informeras om att bilen framför har slagit till bromsarna?
olle54
Tis 11 aug 2020 16:53 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Enligt lag så måste bromsljusen tändas när bilens bromsar aktiveras. Hur ska bakomvarande bilar annars informeras om att bilen framför har slagit till bromsarna?

Kanske inte på alla bilar i alla fall.

steppenwolf
Tis 11 aug 2020 17:50 Svara med citat
Nej, är svaret på din fråga!
Klubban 2019
Tis 11 aug 2020 18:06 Svara med citat
olle54 skrev:
Kanske inte på alla bilar i alla fall.

På vilket sätt har jag sagt att min Golf 7.5 drivs med el?
candyweiss
Tis 11 aug 2020 18:36 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
På vilket sätt har jag sagt att min Golf 7.5 drivs med el?

Vilket drivmedel har du sagt då?

Sida 1, 2  >