Forum - Volkswagen Passat - Kamrem gick av!

Vwb7
Passat 7 2,0 Ort: Utomlands
Sön 20 sep 2020 16:51 Svara med citat
Hej forum.

Jag har en Passat 2013 2,0 tdi som gått 16000 mil.
Bilen har alltid servats på vw verkstäder och jag har följt deras service schema till punkt o pricka.
Senaste servicen var i år vid 15280 mil.
Men nu helt plötsligt, utan förvarningar eller missljud, så dog motorn och gick inte att starta.
Förde bilen till vw verkstad, och där konstaterade dom att kamremmen har gått av.
Skadorna är så stora att motorn måste bytas, enligt vw till en kostnad av 45000 kr ungefär.

Enligt Vw ska kamremmen bytas vid 21000 mil eller 10 år. Men på senaste servicen jag gjorde i år borde väl vw mekanikerna ha märkt om kamremmen var i behov av byte?
Jag har ingen kunskap själv i hur man kontrollerar eller byter kamremmen. Det är väl inte meningen att vanligt folk ska behöva ha mekaniker kunskaper för att man kör vw?

Jag har bett vw verkstaden om Goodwill för motorbytet. Men har inte fått något svar ännu.

Är det någon som har varit med om liknande problem?
Finns de en chans att få Goodwill från Volkswagen överhuvudtaget?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 21 sep 2020 11:40 Svara med citat
Man bör väga mellan att laga eller sälja den som den är:
finns firmor som köper defekta bilar tex. https://www.vikoperdinbil.se men jag har ingen erfarenhet av detta bolag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Tis 22 sep 2020 17:05 Svara med citat
Borde inte detta bli ett försäkringsärende om du har helförsäkring? eftersom olyckan med kamremmen skedde långt innan intervallens slut både mil och år.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 22 sep 2020 17:49 Svara med citat
Tror inget bolag har högre gränser än 10 år eller 15.000 mil tyvärr så nej, försäkring ej tillämpligt i detta fall. Sad
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 22 sep 2020 17:52 Svara med citat
Jon@s skrev:
Borde inte detta bli ett försäkringsärende om du har helförsäkring? eftersom olyckan med kamremmen skedde långt innan intervallens slut både mil och år.

Intervallet är väl bara en rekommendation och inte någon garanti från VW? Finns det någon försäkringspremie som täcker över 16000 mil?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 25 sep 2020 20:20 Svara med citat
Jag skulle ta en rövare och prova att ta det på vagnskadeförsäkringen, men man får dock bara reda på det om man skicker in en skadeanmälan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
fishbone
Passat 7 2.0 Tdi 4-motion Ort: Östhammar
Sön 27 sep 2020 18:27 Svara med citat
Mitt försäkringsbolag tar mitt motorproblem och jag har också en 2013 Passat.

Har Svedea, Upp till 8 år och 12000mil sen gäller inte den
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Fre 16 okt 2020 20:55 Svara med citat
Inte så att du har haft en vattenpump som läckt glykol? För kamremmen gillar inte glykol!

Bytte på en alltrack -13 i våras som hade haft läckage på vattenpumpen men inte åtgärdat.
Efter ca 3 månader med lite kylarvätskeläckage så small kamremmen av...

Och kamremmen är ingenting du kontrollerar på dessa motorer vid service. MEN om mekanikern har sett att de läcker glykol eller om du märkt av att de försvinner glykol så borde du lämnat in för kontroll?

I regel så syns inte mkt slitage efter 21k mil på en kamrem om allt fungerat som de ska..

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00