Forum - Volkswagen Polo - Varningslampa avgasrening

alof
Kör: Polo 5 Ort: Göteborg Medlem: 04 september 2020
Fre 04 sep 2020 12:22 Svara med citat
Har en Polo från 2012. 2016 tändes varningslampan för avgasreningen. Felkoden gällde bakre lambasonden som byttes. Sex månader senare lyste lampan åter; släcktes ner inför kontrollbesiktning. Enligt Bilbesiktningen är det inte något fel på avgasreningen.

Lampan har lyst-slocknat men idag lyser den konstant. Vad göra ?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 05 sep 2020 0:05 Svara med citat
alof skrev:
Har en Polo från 2012. 2016 tändes varningslampan för avgasreningen. Felkoden gällde bakre lambasonden som byttes. Sex månader senare lyste lampan åter; släcktes ner inför kontrollbesiktning. Enligt Bilbesiktningen är det inte något fel på avgasreningen.

Lampan har lyst-slocknat men idag lyser den konstant. Vad göra ?


Välj en kunnig verkstad och lämna bilen till....

Någonting är ju inte korrekt.

En mindre bra verkstad ser att felkoden gäller tex bakre lambdasond och byter denna.

En bättre verkstad inser att felkoden antagligen inte är fel på själva lambdasonden, utan att avgaserna den mäter inte är korrekta. Detta beror på något givarfel, motorfel eller katalysatorfel tidigare i kretsen. De använder gammaldags verkstadsdator eller gammaldags dator med diagnosprogram och mäter/loggar olika motorvärden. Jämför mot börvärden och letar upp felet.
Sedan föreslår de byte av den komponent som är dålig.

Eller så kör du bara vidare och släcker lampan till varje besiktning tills någonting mer uppenbart gått sönder, tyvärr ibland med elaka merkostnader.

Att bilbesiktning säger att det inte är något fel på avgasrening behöver inte innebära att din avgasrening fungerar korrekt, bilbesiktning mäter endast vissa kontrollpunkter vid varm motor.
Ditt fel kan vara så enkelt som en strulande (kärvande) termostat som ibland stökar till både kall- och varmstarter och i dessa driftsfall kanske inte avgasrening fungerar korrekt.
alof
Kör: Polo 5 Ort: Göteborg Medlem: 04 september 2020
Lör 05 sep 2020 11:34 Svara med citat
Hej och tack för svar- även märkesverkstaden kom , efter felkodning, fram till att det var bakre lambasond.
Men vi får väl gå vidare med märkesverkstaden och höra vad dom har att säga.
Men vad tror du om kontaktfel-kan en kabel ligga trångt tex ?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 07 sep 2020 0:14 Svara med citat
alof skrev:
Hej och tack för svar- även märkesverkstaden kom , efter felkodning, fram till att det var bakre lambasond.
Men vi får väl gå vidare med märkesverkstaden och höra vad dom har att säga.
Men vad tror du om kontaktfel-kan en kabel ligga trångt tex ?


Det jag försökte skriva var att den enkla vägen en del verkstäder tar är att kolla felkoder, finns det en felkod på tex bakre lambdasond byter de denna.

Men en SERIÖS verkstad mäter upp om det är själva givaren som är dålig, skadat kablage eller helt enkelt någon annan typ av fel som gör att avgaserna har fel värde och därför ger felkod.
Detta kan kosta lite mer, men att hitta felet istället för att byta massa delar blir ofta billigare ändå...
Och sedan finns det olika felkoder för bakre lambdasond, En del felkoder är nästan alltid fel på givare eller kablage men andra felkoder visar bara att mätvärdet från lambdasonden är felaktigt.
Om katalysatorn inte renar ordenligt SKA det bli felkod...

Vad det är i ditt fall vet nog din nästa verkstad bäst.
Huruvida kabeln kan vara klämd eller skadad, kolla? Svårt för oss på forumet att gissa det.