Forum - Volkswagen Polo - Rengöring av kylsystemet (AEE)

Maarva
Polo 3 6n1 1.6 AEE - 96 Ort: Västerås
Sön 04 okt 2020 9:36 Svara med citat
Hej!

Jag har en Polo 6n1 - 96 (AEE) som jag känner att de dags för kylrensning på och ny glykol inför vintern men jag har letat efter nån form av drenerings plugg utan framgång finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med tips hur jag på bästa sätt får ur ALLT vatten ur systemet?

Tack på förhand!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 04 okt 2020 11:18 Svara med citat
Maarva skrev:
Hej!

Jag har en Polo 6n1 - 96 (AEE) som jag känner att de dags för kylrensning på och ny glykol inför vintern men jag har letat efter nån form av drenerings plugg utan framgång finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med tips hur jag på bästa sätt får ur ALLT vatten ur systemet?

Tack på förhand!


Du får inte ut ALLT vatten ur systemet utan att lyfta ur motorn samt demontera motorn till småbitar.

Men om du tar bort den nedre kylarslangen får du ut ganska mycket av allt vatten. Öppna oclså värmekranen tullt öppen om du har en kran.

En slang och så sköljer du åt båda hållen med varmvatten så får du ut så mycket bös och gammal kylvätska som går. Kvar kommer vara lite färskt varmvatten, så börja påfyllningen efter du monterat tillbaka slangen med nästan en liter ren glykol, sedan blandar du 50% glykol och resten vatten och fyller på.
Du får nu 50% i blandning, och korrisionsskyddet fungerar bra några år till.