Forum - Golf 6 (09-13) - Byte av kylarvätska.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Fre 11 sep 2020 23:51 Svara med citat
Hej,

Har någon erfarenhet av att byta kylarvätska?

Hur ofta byta?
Brukar man på verkstäderna vid servicen skriva in bytet i serviceboken?
Hur mycket ryms i kylsystemet?
Hur tömma ut gammal vätska?
Går det att få ut all gammal vätska?
Övriga tips och tricks?

Jag tänkte att man kan köpa ett extra lock till expansionskärlet, borra ett hål i detta, limma fast en slang i hålet, trä in munstycket för en kompressor och trycka av för att därigenom få ut all vätska.

Kör: Golf VI 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 11.500mil.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 12 sep 2020 0:44 Svara med citat
Lossa på kylarens nedre anslutning/ar och låt rinna ut, fyll på ny kylarvätska, den senaste versionen G13 774J ska användas, vill man kan man fylla på med vatten för att skölja ur
gör notering längs ned i serviceboken med datum och km-tal

https://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?article IdNo=1038284&nodeIdNo=1701039
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/kuehlerfrostschutz/g12 -g13-g40/10119/5-1x5-liter-rowe-hightec-antifreeze-an-13?c=81

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Lör 12 sep 2020 13:48 Svara med citat
a128 skrev:
Lossa på kylarens nedre anslutning/ar och låt rinna ut, fyll på ny kylarvätska, den senaste versionen G13 774J ska användas, vill man kan man fylla på med vatten för att skölja ur
gör notering längs ned i serviceboken med datum och km-tal

https://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_info.do?article IdNo=1038284&nodeIdNo=1701039
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/kuehlerfrostschutz/g12 -g13-g40/10119/5-1x5-liter-rowe-hightec-antifreeze-an-13?c=81

Ok, tack.

Antar den är blandbar med G12++?

Om man sköljer ur med vanligt kranvatten, riskerar man inte att på sikt skada kylsystemet?

Läste att Golf VI:s kylsystem rymmer ca 8liter, kan det stämma? Får man ur allt gammalt?

FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 13 sep 2020 14:04 Svara med citat
Nej, du lär inte få ut allt. Du kommer säkert att få toppa upp senare. Se till så att lufta ordentligt. Även om du gör det finns det chans du får toppa upp sen.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 13 sep 2020 19:13 Svara med citat
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=54055

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Mån 14 sep 2020 14:49 Svara med citat
a128 skrev:
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=54055

Ok, tack!

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 15 sep 2020 8:14 Svara med citat
Tar tillfället i akt och rättar mig. Biltemas rosafärgade är silikatfri. Nyare vw ska ha kylarvätska innehållandes silikater. G13 men vissa G12 fungerar också. Det står i instruktionsboken vilka kylarvätskor som passar. OKQ8 säljer en longlife plus för 89:- som passar till nyare vw om du inte vill köpa från vw.

Lurigt detta! Fått toppa upp igen då min tiguan tycker om att puffa ut lite kylarvätska då och då från behållarens övertrycksventil?
Fålkswagen Gålf säx
Ons 16 sep 2020 11:06 Svara med citat
Mranderz skrev:
Tar tillfället i akt och rättar mig. Biltemas rosafärgade är silikatfri. Nyare vw ska ha kylarvätska innehållandes silikater. G13 men vissa G12 fungerar också. Det står i instruktionsboken vilka kylarvätskor som passar. OKQ8 säljer en longlife plus för 89:- som passar till nyare vw om du inte vill köpa från vw.

Lurigt detta! Fått toppa upp igen då min tiguan tycker om att puffa ut lite kylarvätska då och då från behållarens övertrycksventil?

Det står i instruktionsboken att min TDI, från 2011, skall ha G12+ eller G12++. Osäker på om G13 funkar...

Jaså, finns övertrycksventil på kylsystemet? Det visste jag inte.

Mranderz
Ons 16 sep 2020 11:35 Svara med citat
Läste någonstans att skillnaden mellan g13 och g12++ enbart har med den mer miljövänliga tillverkningen att göra?

Ja, på vänster sida om expansionskärlet (iaf på min tiguan men fanns på min golf 7 också) finns något som ser ut som en plastklamma och under den är det alltid fuktigt. Man ser också att det runnit vätska på plåten under.

Både min golf 7 och min tiguan har jag behövt toppa upp med ca 1 liter varje 4.000 mil...
Fålkswagen Gålf säx
Ons 16 sep 2020 14:28 Svara med citat
Mranderz skrev:
Läste någonstans att skillnaden mellan g13 och g12++ enbart har med den mer miljövänliga tillverkningen att göra?

Ja, på vänster sida om expansionskärlet (iaf på min tiguan men fanns på min golf 7 också) finns något som ser ut som en plastklamma och under den är det alltid fuktigt. Man ser också att det runnit vätska på plåten under.

Både min golf 7 och min tiguan har jag behövt toppa upp med ca 1 liter varje 4.000 mil...

Jaha. Jag vet inte hur det är på min Golf 6. Jag har nog inte fyllt på så mycket som 1 liter per 4.000mil, dock.

När man kört en varm sommardag brukar bilen lämna en pöl på marken under motorn. Är det kylarvätska som "läckt" ut eller är det något annat?

Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Ons 16 sep 2020 14:35 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
När man kört en varm sommardag brukar bilen lämna en pöl på marken under motorn. Är det kylarvätska som "läckt" ut eller är det något annat?

Inte läcker kylarvätska ut i en välskött bil. Det du ser är kondens från luftkonditioneringen. Den fungerar precis som ett kylskåp. Om du är intresserad kan du läsa mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftkonditionering
Mranderz
Ons 16 sep 2020 18:53 Svara med citat
Eh jo det gör det eftersom jag säger det och själv har råkat ut för det så är det precis så som jag skriver.
Klubban 2019
Tor 17 sep 2020 10:18 Svara med citat
Mranderz skrev:
Eh jo det gör det eftersom jag säger det och själv har råkat ut för det så är det precis så som jag skriver.

Det innebär inte att alla bilar läcker kylarvätska bara för att din gör det.

Däremot blir det alltid kondens när den varma luften från luftkonditioneringen pumpas ut i omgivande luft som är kallare, Den varma luften med sin fukt kyls då och kan inte längre hålla kvar all fukt utan den kondenseras på plåtytor under bilen och/eller på marken under bilen
Mranderz
Tor 17 sep 2020 15:28 Svara med citat
Men gå och klipp dig! Vart skrev jag att alla bilar läcker kylarvätska?

Är du förståndshandikappad? Du skrev att kylarvätska inte läcker ut i en välskött bil, mina bilar är välskötta och det läcker ut så repliken på ditt trötta påstående är "JO DET GÖR DET"

Jag förstår inte vilken sten du krupit upp från och varför du förpestar tillvaron på ett tidigare välskött forum? Dina snart 200 inlägg på knappa 3 månader vittnar också om att din Corona-isolation inte får dig att må bra.

Du är ju ett självutnämnt bilproffs, inte bara i detta forum så nu ska jag leka proffs jag också och ge dig psykologiska tips:

Du blev mobbad som barn, förmodligen pga din övervikt som du fortfarande kämpar med.

Du ansågs som annorlunda men förstod aldrig varför, du tyckte du var normal?

När du blev äldre blev du sällan bjuden på festligheter och blev du det satt du alltid ensam och kände hur folk tittade och skrattade åt dig.

Ju mer åren gick ju mer tunnhårig blev du, du saknar ditt hår, det enda som gjorde att du åtminstone kände dig lite manlig.

Det enda som fortfarande är MYCKET ungdomligt på dig är storleken på ditt könsorgan, något du ofta fått höra från de fåtal partners onyktra nog att luras med hem av dig.

Du hade ett jobb innan Corona. Ja jobb och jobb vet jag inte men en liten blygsam inkomst fick du iaf från de få timmar snabbmatsstället erbjöd dig.

Nu sitter du där, med all din ångest och din låga självkänsla och en hel drös med olika forum du kan spy din galla över.

Det hjälper dig åtminstone lite grann att bara för en stund få dig att glömma bort vem du är och var du kommer från. På forumen är du kung, eller ja, du känner dig en iaf. Du tror att ingen ser igenom din frostade fasad. Du tror du vinner respekt men hör inte i bakgrunden hur folk omkring dig fortfarande fnissar och skrattar åt dig.

Nej kryp tillbaka du under din sten!
Klubban 2019
Tor 17 sep 2020 15:33 Svara med citat
Mranderz skrev:
Men gå och klipp dig! Vart skrev jag att alla bilar läcker kylarvätska?

Är du förståndshandikappad? Du skrev att kylarvätska inte läcker ut i en välskött bil, mina bilar är välskötta och det läcker ut så repliken på ditt trötta påstående är "JO DET GÖR DET"

Jag förstår inte vilken sten du krupit upp från och varför du förpestar tillvaron på ett tidigare välskött forum? Dina snart 200 inlägg på knappa 3 månader vittnar också om att din Corona-isolation inte får dig att må bra.

Du är ju ett självutnämnt bilproffs, inte bara i detta forum så nu ska jag leka proffs jag också och ge dig psykologiska tips:

Du blev mobbad som barn, förmodligen pga din övervikt som du fortfarande kämpar med.

Du ansågs som annorlunda men förstod aldrig varför, du tyckte du var normal?

När du blev äldre blev du sällan bjuden på festligheter och blev du det satt du alltid ensam och kände hur folk tittade och skrattade åt dig.

Ju mer åren gick ju mer tunnhårig blev du, du saknar ditt hår, det enda som gjorde att du åtminstone kände dig lite manlig.

Det enda som fortfarande är MYCKET ungdomligt på dig är storleken på ditt könsorgan, något du ofta fått höra från de fåtal partners onyktra nog att luras med hem av dig.

Du hade ett jobb innan Corona. Ja jobb och jobb vet jag inte men en liten blygsam inkomst fick du iaf från de få timmar snabbmatsstället erbjöd dig.

Nu sitter du där, med all din ångest och din låga självkänsla och en hel drös med olika forum du kan spy din galla över.

Det hjälper dig åtminstone lite grann att bara för en stund få dig att glömma bort vem du är och var du kommer från. På forumen är du kung, eller ja, du känner dig en iaf. Du tror att ingen ser igenom din frostade fasad. Du tror du vinner respekt men hör inte i bakgrunden hur folk omkring dig fortfarande fnissar och skrattar åt dig.

Nej kryp tillbaka du under din sten!

Det du skrivit om mig (vilket är totalt fel naturligtvis) är troligen en beskrivning av din frustration under din uppväxt. Det är sorgligt att du har fått utstå det Mranderz.
Mranderz
Tor 17 sep 2020 15:51 Svara med citat
Förnekelse, du lever i förnekelse...
Fålkswagen Gålf säx
Tor 17 sep 2020 15:56 Svara med citat
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att kylarvätska kunde röra upp så pass mycket känslor... Nu skall jag återgå till att göra det jag gjorde, vad det nu var...

Klubban 2019
Tor 17 sep 2020 15:59 Svara med citat
Mranderz skrev:
Förnekelse, du lever i förnekelse...

Ja, ok nu talar vi klartext: Du är ett psykfall. Lycka till att snacka skit och lögner om mig!
Allt du skriver är lögner från en störd hjärna!
Du började detta, inte jag.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 17 sep 2020 16:24 Svara med citat
Klubban 2019 skrev:
Ja, ok nu talar vi klartext: Du är ett psykfall. Lycka till att snacka skit och lögner om mig!
Allt du skriver är lögner från en störd hjärna!
Du började detta, inte jag.

Klubban 2019, du är riktigt störd, sök snarast hjälp på närmaste psykakut. Tyvärr fattar du inte det själv.
Hoppas att alla på forumet ignorerar dig i fortsättningen för du ska inte få glädjen att förstöra detta forumet.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Klubban 2019
Tor 17 sep 2020 16:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Klubban 2019, du är riktigt störd, sök snarast hjälp på närmaste psykakut. Tyvärr fattar du inte det själv.
Hoppas att alla på forumet ignorerar dig i fortsättningen för du ska inte få glädjen att förstöra detta forumet.

Hej Candy! Du är ju syrra till Mranderz! Ni är ju båda psykfall. Så kul att ni kan ägna eftermiddagen här till att grotta i ert vansinne!