Forum - Volkswagen Passat - Passat GTE allmänna frågor

Fenix
Kör: Ingen VW Ort: Göteborg Medlem: 14 september 2020
Mån 14 sep 2020 10:32 Svara med citat
Hej!

Jag är på jakt efter en Passat kombi och har kollat en del på GTE från 2017. Vi kommer att försöka ha bilen länge. I vårt nuvarande boende har vi inte möjlighet att ladda en plug-in hybrid men planerar inom 2-3 år att flytta till hus där man kan installera laddbox och då kommer vi till min fundering.

Hur smart eller osmart är det att köpa en GTE nu istället för en vanlig Passat? Man får ju den billiga skatten. Jag skulle vilja ha erfarenhet från någon som själv har eller har kört Passat GTE. Hur är den att köra när den inte har blivit laddad via plug-in? går den på bara bensinmotorn eller är det som i en vanlig hybrid att den tar hjälp av elmotorn ändå och laddar el när man motorbromsar osv.

I somras körde jag en ny Corolla hybrid som inte går att ladda, den tyckte jag ändå var väldigt bra som körde mycket på el och laddade bra när man motorbromsade. Är Passaten lika effektiv och om inte vad drar den ungefär när den inte har blivit laddad?

Tacksam för svar och ber om ursäkt på förhand för många frågor..
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Mån 14 sep 2020 11:39 Svara med citat
Om den inte laddas så fungerar Passat GTE som en vanlig hybrid. Det finns dessutom ett laddningsläge där bensinmotorn laddar batterierna under körning, vitsen med detta läge är kanske lite tveksam. I många köpcentrum etc finns det bra laddmöjligheter som i en del fall fortfarande är gratis.
Klubban 2019
Kör: Golf 7 TSI 115 DSG7 Ort: Stockholm Medlem: 06 juli 2020
Mån 14 sep 2020 11:55 Svara med citat
Tänk också på att utvecklingen av batterier går snabbt. Om du inte behöver eldrift på 2-3 år kan mycket ha hänt på batterifronten tills dess.
Fenix
Mån 14 sep 2020 15:06 Svara med citat
Saken är att vi behöver köpa en bli med en del krav på maxålder och max körda mil och en del utrustning pga den ska anpassas till att kunna köras med handreglage. med dessa kraven så landar en vanlig Passat med dess krav på ca 230 tusen och en passat GTE med samma krav landar på ca 270 tusen.

så det är frågan om man inte ska ha en GTE ändå. väldigt billig skatt och bra sen när man väl har egen laddning hemma längre fram. För när den ej är laddad på batteri så drar den väl ändå mindre bränsle med sin hybridfunktion än en vanlig Passat som ej har hybrid?

Tacksam för svar
Klubban 2019
Mån 14 sep 2020 15:16 Svara med citat
Fenix skrev:
För när den ej är laddad på batteri så drar den väl ändå mindre bränsle med sin hybridfunktion än en vanlig Passat som ej har hybrid?

Med samma effekt kan ju en elhybrid som enbart körs på fossilt bränsle knappast dra mindre än en fullfossil med samma bränsle. Var skulle den kraften komma ifrån i så fall?
Fenix
Mån 14 sep 2020 15:26 Svara med citat
Jag undrar egentligen bara hur effektiv hybriden är om man har en Passat GTE men inte har möjlighet att ladda. om den ändå är relativt snål som till exempel Corolla hybriden jag körde i somras, eller om GTE går över till att nästan bara köra på bensin
Klubban 2019
Mån 14 sep 2020 15:41 Svara med citat
Fenix skrev:
Jag undrar egentligen bara hur effektiv hybriden är om man har en Passat GTE men inte har möjlighet att ladda. om den ändå är relativt snål som till exempel Corolla hybriden jag körde i somras, eller om GTE går över till att nästan bara köra på bensin

"Nästan bara köra på bensin"? Du skrev att du inte hade några laddmöjligheter. Alltså går bilen enbart på bensin. Att ladda batteriet med motorn är väldigt oekonomiskt och drar ännu mer.
Fenix
Mån 14 sep 2020 15:48 Svara med citat
Förlåt om jag är otydlig, vill bara få det rätt. Har jag inte förstått det rätt att om man har en plug-in hybrid men ej laddar den så fungerar den som en "vanlig" hybrid, tex corolla hybrid där den kör på el och bensin?
Fenix
Mån 14 sep 2020 15:54 Svara med citat
Förlåt om jag är otydlig, vill bara få det rätt. Har jag inte förstått det rätt att om man har en plug-in hybrid men ej laddar den så fungerar den som en "vanlig" hybrid, tex corolla hybrid där den kör på el och bensin?
Klubban 2019
Mån 14 sep 2020 15:55 Svara med citat
Fenix skrev:

Med ditt resonemang så behöver en sådan bil aldrig laddas.

Du förstår att om du ska köra bensinmotorn så måste det finnas bensin i tanken. Ok?
Om du ska köra elmotorn så måste det finnas laddning i batteriet. Ok?

Utan att du har möjlighet att ladda batteriet till elmotorn, var ska elmotorn få sin ström ifrån?
Fenix
Mån 14 sep 2020 16:03 Svara med citat
Ja jag förstår att man behöver bensin i tanken för att köra bensinmotorn och laddning i batteriet för att köra elmotorn, men jag trodde ändå att den gick i något slags vanligt hybridläge när den ej är laddad, likt en elhybrid, en elhybrid går ju inte att ladda men körs ju både på elmotor och bensin.

rätta mig gärna om jag har fel, gärna på ett icke dumförklarande sätt.

min tanke är att har man en GTE men ej möjlighet till laddning hemma så får den väl samma regenerativa el tillbaka av att tex motorbromsa som i en elhybrid att man inte enbart behöver köra på bensin även om man inte laddat
Klubban 2019
Mån 14 sep 2020 16:12 Svara med citat
Jo, du får en del laddning vid inbromsning men hur mycket det är värt kan säkert någon annan svara på. Själv tror jag inte att ditt resonemang håller, att inbromsningar ska göra att du kan köra på elmotorn många minuter eller att det skulle minska bränsleförbrukningen nämvärt.
En annan sak att ha i åtanke är att i en hybrid så har du dubbla system. Det innebär mer vikt (högre bränsleförbrukning), fler saker som kan gå sönder eller fallera på olika sätt samt troligen högre servicekostnader.
Fenix
Mån 14 sep 2020 16:24 Svara med citat
Ja jag förstår att man behöver bensin i tanken för att köra bensinmotorn och laddning i batteriet för att köra elmotorn, men jag trodde ändå att den gick i något slags vanligt hybridläge när den ej är laddad, likt en elhybrid, en elhybrid går ju inte att ladda men körs ju både på elmotor och bensin.

rätta mig gärna om jag har fel, gärna på ett icke dumförklarande sätt.

min tanke är att har man en GTE men ej möjlighet till laddning hemma så får den väl samma regenerativa el tillbaka av att tex motorbromsa som i en elhybrid att man inte enbart behöver köra på bensin även om man inte laddat
Fenix
Mån 14 sep 2020 16:39 Svara med citat
Oj det blev nog dubbelt. Men jag tycker inte jag hittar bra siffror på vad den drar om man har en Passat GTE utan möjlighet att ladda. om den inte drar mer än ca 0,6 som jag tycker mig ha läst så känns det värt ändå med billigare skatt för att sedan så småningom ha laddning hemma när det blir dags för hus om 2-3 år
Klubban 2019
Mån 14 sep 2020 16:51 Svara med citat
Fenix skrev:
Oj det blev nog dubbelt. Men jag tycker inte jag hittar bra siffror på vad den drar om man har en Passat GTE utan möjlighet att ladda. om den inte drar mer än ca 0,6 som jag tycker mig ha läst så känns det värt ändå med billigare skatt för att sedan så småningom ha laddning hemma när det blir dags för hus om 2-3 år

Ja du självargumenterar för att skaffa en GTE. Gör det. Ingen dålig bil. Jag försökte bara ge dig lite perspektiv, framförallt minus.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 15 sep 2020 8:28 Svara med citat
Visst laddas batterierna vid inbromsning bland annat vilket gör att bilen, även utan uppladdning hemmavid, beter sig som en vanlig mildhybrid. Dock kan nog detta som bäst kompensera för den extra vikten batteri och elmotor har så jag tror nog inte att du får en lägre förbrukning.

En plugin hybrid ska laddas när så behövs för att ge den lägre förbrukningen. Flera konsumtionsställen erbjuder ju laddning, snabbmatsställen, matbutiker och stormarknader. GTE är en perfekt pendlarbil med extremt låg förbrukning om du har några mil till jobbet bara och kan ladda ofta. Du slipper räckviddsångesten vid långa resor.

Batteriet kommer leverera bra med kräm i många år framöver, titta gärna på toyota prius plugin hybrid som har samma typ av teknik och där batterierna fortfarande, efter 10 år, ger mycket god effekt.

Med det sagt, har du råd med GTE ska du köpa den alla dagar i veckan. Du kommer ha en väsentligt högre förbrukning "oladdat" men jag tror du också hittar laddplatser för att ladda tex när du veckohandlar. När du sen flyttar kommer du använda bilen som det är tänkt och har då en perfekt inkörd bränslemotor! Smile
Mranderz
Tis 15 sep 2020 8:34 Svara med citat
Måste tillägga, en plugin hybrid kan du ju ladda med vanligt 220 uttag? Jag hade en lånebil ett dygn, plugin prius, som laddades så. Tar lång tid men över natten blir det ju fullt. Kör du dessutom inte slut på all kräm i batteriet är det ju ännu bättre.

Vet inte hur du bor men har du tillgång till vanligt 220 uttag för tex motorvärmare kan du väl deala med din hyresvärd eller förening och sätta upp en mätare där du betalar efter förbrukning?
Steelstomach
Kör: Golf 7 2.0 TDI -17 Ort: Stockholm Medlem: 22 juni 2017
Ons 16 sep 2020 10:59 Svara med citat
Passat GTE kan laddas från vanligt 230v vägguttag, även med små säkringar. Max laddström kan ställas in till 6A, 10A eller för att klara detta.
I "vanligt" hybridläge, dvs utan att plug-in ladda batterierna drar den c:a 0,6/mil.
Mranderz
Ons 16 sep 2020 11:37 Svara med citat
Precis dock ska tilläggas att elsäkerhetsverket inte rekommenderar schuckoladdning på daglig basis pga brandrisk. Men 6 amp borde inte vara farligt?
Urax
Kör: Golf 7 GT R-line 140 -15 Ort: Södertälje Medlem: 01 juli 2018
Fre 25 sep 2020 15:06 Svara med citat
Gällande förbrukning kan jag redovisa följande från en långresa i en Passat GTE förra helgen. Bilen hade använts under veckan och inte fått någon laddning alls så batteriet får väl anses vara tomt. Resan var på ca 60 mil och enligt bilens system var elförbrukningen -0,3 kw/km och bensin 5,1l/100 km (0,51). Enligt data från bilen så kördes 26% av sträckan med ”zero emission”.