Forum - Golf 4 (98-04) - Svårt byta skvättskydd till bakre skivbromsar?

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Mån 14 sep 2020 20:42 Svara med citat
En Golf combi 2002.

Bakre skvättskydd runt skivor var jättedåliga. Den ena kan jag nog vrida av. Vad säger besiktningen?

Lite knepigt skydd över stora bulten vid centrum av skivan. De brukar vara av plåt. Den här såg tjockare ut. Fick inte loss den just nu.

Vad är det för bult där inne? Vilken hylsa? Jag såg en film då var det som en jättestor torxmutter. Inte sett något liknande innan. Kan det vara en sådan på min årsmodell?

Vilket vridmoment ska man dra på den där stora muttern?.

Sen är det ju 4 kraftiga bult som verkar hålla skvättplåten.

Jag skulle byta ABS sensor bak. Fick hacka bort den i småbitar de sitter ju alltid stenhårt.

Torx bulten som håller fast givaren gick inte att lossa. Jag fick slipa av skallen så jag fick loss givaren.

Jag värmde bulten med minigasflaska men den vägrade lossa. Kommer WD 40 oljespray att få den att lossa om jag låter bulten vara över natten? Svårt att veta om det är så effektivt.

Induktionsvärmare har jag inte.. En möjlighet kunde vara att trä på en mutter som man migsvetsar fast. Men det är ett pillejobb. Har gjort det förr och då lossade en bult av värmen.

Man kan ju undra varför man ska ha en bult i givaren då de sitter fast som berget. De ramlar väl knappast av?

Om man ändå måsta hacka bort givaren jämt då man byter kunde man ju kolla nåt lim som håller fast den i hålet om jag inte får bort bulten.

Givarna har jag köpt på Mekster...den jag bytte förra året fungerar än. De har bra pris om man jämför med dyra mekonemen. Jag tror jag sparade över tusen spänn nånting.
rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Mån 14 sep 2020 23:36 Svara med citat
Jag kollade på mer filmer om att byta Brake dust shield som det heter på Engelska. En kille hade sågat av en del på bromsskölden sen trädde han på det.. Det var en japansk bil. Han hade ett medel i spray som gjorde att de fastrostade bultarna gick att lossa..

Sen var det en annan bil som en kille monterade bromssköld på, en större bil. Det var någon firma ( Dorman) som tillverkade dem i 2 delar. Väldigt lättmonterat då.

Intressant att de då slapp skruva av den stora muttern på navet. För det verkar ju vara ett jättejobb. Jag får kolla lite mer i morgon om jag kommer på någon lösning. Kanske någon som säljer lättmonterade bromssköldar. Kanske på E Bay eller nåt.

Senare: jag såg att Auto Doc (Tyskland tror jag) hade lättmonterade bromssköldar för under 140 kr. st.

15/9
Jag fick loss bulten som var fastrostad. Ska prova om det är M6 gänga. Jag satte på en M6 mutter som jag bonkade på den där trasiga bulten. Sen mig svetsa på muttern..Då släppte den.

Mini gas flaska fungerade aldrig. Blev ingen bra värme.

För att byta dammskyddsplåtar måste man ta av navet . Jag hade en 3/4 (30 mm.) 12 kanthylsa hemma. Finns en film hur man gör Auto Doc. Byta bakhjulslager, Mutterdragare använde killen i filmen.. Man kan inte lossa de 4 tjocka bultarna som sitter utanpå dammskyddsplåten om om man inte tar av navet, Bra, då har jag rett ut det. Ska bara kolla vart jag köper de där skydden. Jag får skruva isär en annan helg igen.

!6/9 Nu slocknade ABS varningslampan då jag bytte givaren. Den ville skrapa i kuggkransen så jag satte en plastbit emellan så den vinklades upp lite.. Sen monterade jag med en vanlig bult+3 planbrickor under, Kan bli lättare att lossa då nästa gång.

Det skrek någon varning ett par gånger då jag körde.+ bromsade lite slappt. Jag får kolla i morrn så inte handbromsvajern ramlat ut. Man ska egentligen inte behöva lossa den när man tar av bromsoket. Jag fyllde på mer bromsvätska. Jag hittade inte min luftman. Fick ta en annan variant men det var inget bra.. Jag har 4 olika luftapparater. Men bara luftman är bra .Man ska ha 1 bar tryck i däcket har jag lärt mig. Hat man hårdare tryck hoppar locket av på bromsvätskebehållaren.

Bra att lampan slocknade.. Jag har den dyra varianten av felkodsläsare från Biltema. Den säger vilket hjul det gäller när ABS sensorn går sönder. Dammskyddet rev jag av den var så upprostat. Mekonomen hade väl för 133 kr. Skickar man efter så kan man få vänta om de inte har det på lager.

17/9 Jag lyckades få ur en del luftbubblor ur bromsoket med Biltemas tryckluftsdrivna avluftare Sen kom det inga mer varningssingnaler.. Jag gillar inte den luftaren för det rinner så lite bromsvätska i slangen. Det var mer fart i luftman slangen. Tyvärr har jag inte hittat den än..