Forum - Golf 7 (13-19) - 21 felkoder

Don tomaso
Kör: Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad Medlem: 15 juli 2016
Tis 13 okt 2020 18:18 Svara med citat
Jag kan inte annat än skratta åt det. Frugan körde över ett sånt där farthinder som vägarbetarna lägger ut, sånt där gult, storlek som en bräda. Det riste till lite i bilen och instrumentpanelen började blinka som ett flipperspel sa hon. Jag trodde såklart att hon överdrev, att det nog var nån antispinlampa som blinkade till eller något. Väl hemma kopplade jag in obd11. 21 felkoder sattes när hon körde över fartguppet, 21 stycken! Det var allt ifrån fel på radarn, kortslutning i högtalarna till fel i busskabeln osv.

Har någon varit med om nått liknande?

Idag har bilen gått 5700 mil och nu tändes motorlampan, läste av koden och nu är ett glödstift eller nån kabel till denna trasig.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tis 13 okt 2020 20:12 Svara med citat
Besynnerligt! Har du kontrollerat kablarna på och till batteriet? Om det är glapp där kan du få alla möjliga fel, kolla det först!
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Ons 14 okt 2020 15:17 Svara med citat
Låter som frugan glömde att sakta ner😊. Men 21 felkoder låter nästan komiskt, som du skriver.
Stötfångaren
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 14 oktober 2020
Ons 14 okt 2020 16:39 Svara med citat
Är bilen utrustad med Vägbuletolerans? Annars kan det bli så här. Cool
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Tor 15 okt 2020 9:37 Svara med citat
Stötfångaren skrev:

Vad är det? "Vägbuletolerans"
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 15 okt 2020 13:14 Svara med citat
Stötfångaren skrev:

Ibland skulle man verkligen kunna tro att del förare tror att det finns i deras bil Very Happy
Senast idag såg jag en av kommunens hemtjänstbilar som "flög" över ett riktigt aggressivt fartgupp Shocked

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Tor 15 okt 2020 19:30 Svara med citat
Volvo hade en modell på 80 talet som utlöste krockkudden vid väg bula och hål i dåliga vägar, dom kanske montera i en Vägbuletolerans, för dom fick den i ordning Very Happy Rolling Eyes
Don tomaso
Lör 17 okt 2020 18:21 Svara med citat
Idag tändes ett gäng felkoder direkt när tändningen sattes på. Har kollat/dragit åt anslutningarna på batteriet, ser ut och känns som nytt. Inget sulfat eller annat. Provade att släcka felkoderna med OBD11 men det går inte, dom plingar upp direkt igen. Mycket verkar vara Bus signal orimligt värde. Som om det är glapp i denna kabel, men hur ska man veta vilken det är, och vart den glappar, hopplöst!
Bild

EDIT:
Hittade denna tråd på forumet och det verkar banne mig vara nästan identiska felkoder som jag har!
Kanske ska tillägga att jag har haft fullt av skal efter ekollon på motorn som man sett när man lyft av kåpan som sitter över motorn. På oljepåfyllningslocket har det ibland legat 10st små 5-8mm långa muskorvar. Kan det vara så enkelt att musjävlarna har gnagt av busskabeln i min bil också?
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53632
"- Fel: Start-stopp
- Fel stabiliseringskontroll (ESC)
- Fel: Auto Hold
- ACC och Front Assist är inte tillgänglig
- Proaktivt passagerarskydd inte tillgängligt
- Fel: Däcktrycksvarnare
- Störning: elektrisk parkeringsbroms
- Kontrollera vänster broms-/bakljus"
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 17 okt 2020 19:02 Svara med citat
Stackare! Men ja det låter som en rimlig förklaring! Ny kabelstam som du får ta via ditt försäkringsbolag får man hoppas!
Don tomaso
Lör 17 okt 2020 19:51 Svara med citat
Ska köpa ett nytt batteri imorgon och se om det blir bättre. Batteriet har stått på laddning sedan 2-tiden och var nu fullt enligt ctek-laddaren och vips, startade bilen, inte en felkod! Varken felet på glödstiftet eller alla dom andra tändes.
Don tomaso
Mån 26 okt 2020 13:15 Svara med citat
Nytt batteri, med bättre egenskaper än det gamla, inkodat med obd11. Vid första anslutning så började flipperspelet direkt med samma felkoder, men jag vet inte om det är standard att det blir så när bilen varit strömlös kanske? Släckte iaf. felkoderna och den enda som ploppar upp igen är glödstiftet på tvåan.

Märkte igår när jag startade utan motorvärmaren att den knorrade lite direkt vid start, som att det var -10gr kallt. MIL-lampan tändes igen och felkoden var tvåans glödstift. Plockade av hattarna från dom 3 stiften som är likadana och mätte 1'an och 4'an till 0,2 Ohm, 2'ans fick jag till 38 Ohm. Sägs att felmarginalen när ECU kör självtest får diffa max 10% så det är nog verkligen fel på glödstiftet.

Återstår att se om man klarar byta det själv. Har fyllt upp hålet/brunnen där stiftet sitter med nån cm med 5-56, får ligga där nån vecka samtidigt som bilen används. Hoppas att värme/kyla ska göra att det drar sig ned i gängorna. Det ska tydligen vara väldigt lätt att bryta av glödstiften eftersom dom "växer" fast.