Forum - Golf 7 (13-19) - Fundering kring DSG-lådan (DQ381)

eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Sön 18 okt 2020 12:13 Svara med citat
Hej!
Jag har en Alltrack 2017 med strax under 7000 mil på mätaren. I bilen sitter DSG7 med våtlammell, d.v.s. DQ381.

I stadskörning tycker jag att bilen är lite småryckig. Det är väl ganska subtilt egentligen, men jag stör mig ändå på det.
Det är oftast till och från 3:an som jag tycker den beter sig lite ryckigt. Övriga växlar tycker jag sällan ens märks när den byter. Däremot om den växlar ner från 4:an till trean så tycker jag bilen ofta liksom motorbromsar jättekort, vilket upplevs som ryckig körning.
Likaså från 2:an till trean om man gasar upp lite (inte plattan i mattan) så tycker jag den tvekar lite i växlingen där eller jättekort varvar upp för att byta. Men det är mer hörseln man får lyssna till där, för varvräknaren visar ingen tendens att den skulle varva upp innan den byter växel (typiskt om man har lamellproblem)
Kör man jättelugnt är det inget man märker där. Jämför man med sportläget så växlar den ju fortare mellan 2:an och 3:an och slänger i växeln fort, men söndagskör man lite så tar den ganska god tid på sig att växla mellan 2:an till 3:an.

Testar man att köra plattan i mattan från 2:an och upp till t.ex. 5:an så tycker jag bilen beter sig helt normalt. Bilen växlar runt 4-5000rpm och växlar fint genom alla växlar, men det är just när man inte gasar fullt so jag tycker den gör sig lite mer ryckig.

Likaså tycker jag att min låda ligger och väntar väl länge innan den växlar upp från en växel till en annan när man kör lugnt, då i Normal-läget. Både på tvåan och trean så varvar motorn en del om man ligger på konstant hastighet innan den tycker det är dags att växla. Känns som de lagt växlingarna lite väl högt varvmässigt..

Jag har testat en Sharan 2017 med DSG, en 2.0 TDI 4 motion, även den 7 växlad (även fast specen på nätet säger DSG6 på Sharan 2017) och den är mycket finare i växlingarna tycer jag. Den växlade på lägre varv, den växlade fortare, ja den var helt enkelt mer transparent än vad jag upplever min Alltrack som. Skillnaderna är väl inte enorma, men ända kännbara tycker jag.

Upplever ni som har Alltrack med DSG7 samma fenomen, eller är det bara min låda som är så här? Är jag för känslig? Vet ju att DSG är en manuell låda som dom gjort automatisk typ och att den beter sig så också.
Värt att notera är att växelådsoljan är bytt i min bil, även fast det ska göras vid 12000 mil. Gjorde det enbart i förebyggande syfte.

Finns det något sätt att minska ryckigheten? Jag kör bilen som den vore en manuell i princip och mycket försiktig på gasen, så inte så att jag behöver "lära mig" att köra en DSG direkt. Går det resetta DSG-lådan på något sätt? Har sett något tips för längesen om att dra igång tändningen och sen hålla in gaspedalen ett antal sekunder, men det gäller nog äldre lådor skulle jag tro.
Stötfångaren
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 14 oktober 2020
Sön 18 okt 2020 15:38 Svara med citat
Min DSG7 rycker lite när den växlar ned från 7 till 6. Lite småryck ibland på övriga växlar om man vill vara känslig. Har sportläge för att slippa vibrationerna på 7:an i låga hastigheter. Har kört en Audi med likadan låda. Helt perfekt.
Det är olika programvaror i varje bil. Fick jag bestämma skulle det finnas en meny för fintrimning av växlingen.
eddiw
Sön 18 okt 2020 18:09 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Min DSG7 rycker lite när den växlar ned från 7 till 6. Lite småryck ibland på övriga växlar om man vill vara känslig. Har sportläge för att slippa vibrationerna på 7:an i låga hastigheter. Har kört en Audi med likadan låda. Helt perfekt.
Det är olika programvaror i varje bil. Fick jag bestämma skulle det finnas en meny för fintrimning av växlingen.

Håller med, skulle jag med vilja. Då skulle jag tunea lite när den växlar upp och ner, alltså vid vilka varvtal. Själv tycker jag bilen ofta växlar upp lite sent. Dock i dom lägre växlarna. 1:an ser jag knappt att jag kör på. Bilen växlar till 2:an utan att jag knappt hinner starta bilen. Mellan 6van o 7:an märker jag inte ens att den växlar, men däremot feån 4:an till trean och 2:an till trean. Övriga växlar lirar kanon och känns följsamma, men tycker den är seg att växla från 2:an till trean och likadant att den motorbromsar lite lite från 4:an till 3:an, vilket upplevs som ryck.

Ibland srudsarr den iväg på 1:an om man inte är varsam.
Som sagt, en tuningmeny vore fasen inte felm .
Stötfångaren
Sön 18 okt 2020 18:57 Svara med citat
Det där med motorbroms känner jag inte alls till. Min bil växlar aldrig ner för motorbroms (inte Audin heller). Tvärt om växlar den upp lite väl snabbt. Därav sportläge som hindrar att köra på 7:an i 20 km/h.
Har du provat olika lägen comfort/sport mm?
eddiw
Sön 18 okt 2020 19:11 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Det där med motorbroms känner jag inte alls till. Min bil växlar aldrig ner för motorbroms (inte Audin heller). Tvärt om växlar den upp lite väl snabbt. Därav sportläge som hindrar att köra på 7:an i 20 km/h.
Har du provat olika lägen comfort/sport mm?

Yes, hsr testat alla lägen jag jag har. Min bil verkar vara tvärtom mot din Very Happy Min växlar för sent istället. Kör jag sportläge ligger den och drar hur länge som helst innan den växlar. Det läget kan jag inte köra, om jag inte ska köra väldigt aktivt.
Normal-läge och eco-äge märker jag knappt nån skillnad på, båda lägena växlar upp lite för sent.

Har för mig min bil växlar upp till fyran runt 47 km/h (beroende på hur jag gasar givetvis, men om man "normalkör" och då varvar motorn en del ändå.
Har aldrig varit med om att min bil ligger och segdrar på för höga växlar, som sagt, tvärtom,.den borde växla tidigare. Sjukt att det är sån skillnad på bil till bil?
Sharanen jag testade växlade väldigt tidigt också, men det gör inte min (och då pratar jag normal-läge på den också)

Från 1:an till 2:an växlar den dock typ innan man hunnit starta och köra iväg. Fattar inte varför första växeln ens existerar. Men från 2:an till 3van tar det tid sen.

Det är en Alltrack 2.0 TDI jag har,.om jag inte nämnt det.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 18 okt 2020 19:17 Svara med citat
Har en Tiguan med 7 växlad dsg. Visst växlar den ner och mororbromsar men inte alltid. Det beror på hur hårt man bromsar. Avfart motorväg kan den gå från 7an till 4an och lägger sig då strax runt 3000 varv vid hård broms och motorbromsar.

Ryckig är min också emellanåt, 4400 mil, dsg olja bytt vid 4000 mil. Oftast rycker den lite när man startar från stillastående och går direkt från broms till gas men så har den också varit.

Denna dsg låda är ju adaptiv? Det innebär att den ändrar karaktär lite efter hur du kör den, den lär sig och justerar sig hela tiden. Kör jag bilen efter att endast min fru kört den till och från affär och dagis någon vecka är den jätteseg även i normalläge, nästan som den står i eco läge. Om jag då kör den lite sportigt så vaknar den liksom till liv oxh är med igen, lite lustigt faktiskt. Min fru brukar sen fråga vad jag tankat den med, hon märker skillnad...
Stötfångaren
Sön 18 okt 2020 19:30 Svara med citat
Mranderz skrev:
Denna dsg låda är ju adaptiv? Det innebär att den ändrar karaktär lite efter hur du kör den, den lär sig och justerar sig hela tiden.

Växellådan är knappast "adaptiv" men programvaran i respektive bil kan vara det. Om, i så fall hur mycket? Svårt att veta vad som gäller för varje bil
Mranderz
Sön 18 okt 2020 19:37 Svara med citat
The 02E(DQ250) ,0BH(DQ500) and 0B5(DL501) are adaptive learn transmissions. The TCM can adapt the upshift and downshift pressure for each shift as well as the initial engagement into drive and reverse.
eddiw
Sön 18 okt 2020 20:28 Svara med citat
Mranderz skrev:
The 02E(DQ250) ,0BH(DQ500) and 0B5(DL501) are adaptive learn transmissions. The TCM can adapt the upshift and downshift pressure for each shift as well as the initial engagement into drive and reverse.

Inte DQ381? Vore ju konstigt om inte den också var adaptiv i så fall..
Mranderz
Sön 18 okt 2020 21:05 Svara med citat
Googla runt. De flesta dsg lådorna som är hyffsat moderna fungerar så. Det går att nollställa men ska i praktiken inte behövas då lådan, eller elektroniken, lär sig förarens körsätt ganska snabbt.
Stötfångaren
Mån 19 okt 2020 14:50 Svara med citat
Synd inte TS hade en av lådorna med adaptiv programvara. Kan du forska vidare på det eddiw?
eddiw
Mån 19 okt 2020 17:29 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Synd inte TS hade en av lådorna med adaptiv programvara. Kan du forska vidare på det eddiw?

Låter ju jättekonstigt om inte dq381 skulle ha adaptiv programvara om både dq250 och dq500 har det. Antagligen så är väl texten som citeras ovan av äldre modell innan dq381 fanns. Dq381 är trots allt nyare än både dq250 och dq500.
Dq381 är ju en mindre modell av dq500.
Det togs fram en modell vid namn DQ380 för den kinesiska marknaden, som var en mindre modell av DQ500. DQ381 har sedan utvecklats från DQ380.

Vet dock inte hur jag ska leta rätt på om dq381 faktiskt har adaptiv programvara eller ej.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 19 okt 2020 17:38 Svara med citat
eddiw skrev:
Låter ju jättekonstigt om inte dq381 skulle ha adaptiv programvara om både dq250 och dq500 har det. Antagligen så är väl texten som citeras ovan av äldre modell innan dq381 fanns. Dq381 är trots allt nyare än både dq250 och dq500.
Dq381 är ju en mindre modell av dq500.
Det togs fram en modell vid namn DQ380 för den kinesiska marknaden, som var en mindre modell av DQ500. DQ381 har sedan utvecklats från DQ380.

Vet dock inte hur jag ska leta rätt på om dq381 faktiskt har adaptiv programvara eller ej.

När jag köpte min Golf 1.4 tsi med DSG ny år 2011 sa säljaren att den hade adaptiv växellåda (DQ200), men om det stämmer vet jag inte?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
eddiw
Mån 19 okt 2020 17:41 Svara med citat
candyweiss skrev:
När jag köpte min Golf 1.4 tsi med DSG ny år 2011 sa säljaren att den hade adaptiv växellåda (DQ200), men om det stämmer vet jag inte?

Jag skulle tro att alla dsg-lådor har någon form av adaptiv mjukvara i sig, så din är säkert adaptiv också. Kan inte heller se att dom skulle tillverka en nyare modell utan adaptivitet, när äldre lådor har det. Smile

Med det sagt har jag väl iofs inte märkt av att den skulle ställa in sig efter mig, när jag testat lite olika körsätt. Men det kanske den gör.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 19 okt 2020 18:51 Svara med citat
eddiw skrev:
Jag skulle tro att alla dsg-lådor har någon form av adaptiv mjukvara i sig, så din är säkert adaptiv också. Kan inte heller se att dom skulle tillverka en nyare modell utan adaptivitet, när äldre lådor har det. Smile

Med det sagt har jag väl iofs inte märkt av att den skulle ställa in sig efter mig, när jag testat lite olika körsätt. Men det kanske den gör.

Jag tror inte man märker det när man är ensam att köra bilen, men om det är två förare som nyttjar bilen och har väldigt olik körstil kan man kanske märka det?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
eddiw
Mån 19 okt 2020 18:55 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag tror inte man märker det när man är ensam att köra bilen, men om det är två förare som nyttjar bilen och har väldigt olik körstil kan man kanske märka det?

Mycket möjligt. Nu är det bara jag som nyttjar bilen i familjen så du har säkert en poäng. Ska testa o köra lite hårdare ett tag o se om den växlar lite snabbare.
Jag pendlar, så försöker köra så snålt det bara går så säkert därför den är så långsam i växlingarna 😄
Stötfångaren
Tis 20 okt 2020 13:19 Svara med citat
"så försöker köra så snålt det bara går så säkert därför den är så långsam i växlingarna"
Om bilen växlar långsamt, för sent, så drar det ju mer bränsle. I ekonomiläget (eller vad det heter på din bil) borde den inte uppföra sig så. Jag skulle prova att gasa på ordentligt upp till den hastighet man vill hålla.