Forum - Volkswagen Passat - VW Passat B8 kopplar inte upp som WLAN-klient

jonasm
Kör: Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm Medlem: 23 mars 2020
Tis 20 okt 2020 21:55 Svara med citat
Tänkte höra om det är någon mer med Passat B8 (2015 och senare) som noterat att WLAN-uppkopplingen via mobiltelefon med internetdelning fungerar dåligt efter programvaruuppdatering senaste 1-2 åren?
Det har fungerat bra förut (jag har haft min sedan 2017, men det är en från 2015) även om man måste aktivera internetdelningen i telefonen (iPhone med iOS 13.7). Men den senaste tiden (det tog ett tag innan jag tog tag i att felsöka det, men jag skulle gissa det kom med senaste programvaruuppdateringen på verksta) så ansluter den inte automatiskt.
Vad som fungerar är om jag tar bort kopplingen och gör en "färsk" nätdetektering och skriver in lösenordet osv. Men andra gången falerar det varje gång.
Jag har gjort en trafikinspelning (jag har jobbat med WLAN sedan det kom i praktiken, så jag kan den biten) och kan se att bilen (klienten i detta sammanhanget) är väldigt otålig och väljer att koppla ifrån när den inte fått svar på DHCP efter 15ms. Autenticering och nyckelförhandling går bra.
Skillnaden när jag gör en ny anslutning är att telefonen skickar en så kallad BlockAck Request 4ms, och det verkar hålla klienten nöjd, även om DHCP-svaret kommer först efter 28ms. Att telefonen beter sig annorlunda kan man fundera över, men den gör inget fel, och 15ms eller 28ms borde båda vara helt OK i sammanhanget.

Vill främst veta om någon annan ser samma fenomen: Uppkoppling fungerar första gången man ansluter. Men inte efter det (som ska ske automatiskt efter typ 10-30 sekunder efter start om bara telefonen annonserar nätet)?
Vilken programvaruversion har ni i bilen?

Och till sist tänkte jag höra om det är någon som mot förmodan vet någonstans på nätet där man skulle kunna vända sig för att rapportera buggar till VW?
(jag hade lite problem med buggar i navigatorn som tar väldigt märkliga beslut i vägval ibland, men när jag kontaktade VW så ville de bara att jag skulle åka till verkstad för att låta dem hjälpa mig uppdatera kartorna. Men att uppdatera kartan har jag gjort framgångsrikt flera gånger, och jag är helt säker på att det är en bugg i navigatorn eller kartmaterialet de får. Ska tillägga att den kartversion jag hade när jag köpte bilen inte hade detta problem, men tyvärr kan man ju inte nedgradera kartan vad jag kan se.)