Forum - Volkswagen Passat - Sporadiska problem med elektrisk baklucka (Passat B8 2015)

jonasm
Kör: Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm Medlem: 23 mars 2020
Tis 20 okt 2020 22:25 Svara med citat
Tänkte höra om någon annan sett problem med stängningen av elektrisk baklucka på Passat B8 2015?
Symptomen är att den piper med tre korta pip varje gång man trycker. (och samma om man försöker göra det via fjärren eller inifrån bilen).
Jag lärde mig efter ett tag att det fungerar om man väntar 20-30 sekunder.
Detta händer väldigt sporadiskt. Gissningsvis var 50:e gång eller så.
Har bett dem kolla på verkstan med felkodsutläsning, men det har inte gett något. Och de verkar inte ens veta vad pipljudet är tänkt att signalera.
Felsökning vill de har typ 2000kr för, men med tanke på att felkodsutläsningen inte ger något, och att felet inte går att provocera fram så gissar jag att det slutar med att de vill byta båda armarna, vilket säkert kostar multum. (eftermontering.se tar i alla fall 16000kr för just en eftermontering).
Eftersom det inte går att lägga upp filmer här, så har jag lagt upp ett videoklipp på youtube som kan ses här: https://youtu.be/wTNNHQ2QQGY

Nyfiken på om någon sett något liknande?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 20 okt 2020 23:14 Svara med citat
Tror inte det är "armarna" det är fel på för de fungerar ju båda när du öppnar och stänger. Har nog med elektroniken, motorn eller styrdon att göra. En släkting fick bytt ena "armen" på en Tiguan mk2 på garantin för att den väsnades vid öppning/stängning. Kostnaden skulle varit ca 8500:-

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
jonasm
Kör: Passat 8 GT 2.0 TDI Ort: Stockholm Medlem: 23 mars 2020
Tis 20 okt 2020 23:19 Svara med citat
Ja, men (och det kanske jag skulle ha nämnt) jag hörde någonstans (kanske att det var på verkstan, minns inte) att det fanns typ ett överhettningsskydd i armarna som skulle kunna hindra stängning. Minns som sagt inte detaljerna, men det var inte så specifikt så att det bekräftade att det var detta som var felet.
Och jag tänker då att om det är något fel på sensorerna i armarna så byter man hela armarna. Därav min gissning. Men jag är öppen för andra teorier Smile
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 21 okt 2020 1:16 Svara med citat
jonasm skrev:
Ja, men (och det kanske jag skulle ha nämnt) jag hörde någonstans (kanske att det var på verkstan, minns inte) att det fanns typ ett överhettningsskydd i armarna som skulle kunna hindra stängning. Minns som sagt inte detaljerna, men det var inte så specifikt så att det bekräftade att det var detta som var felet.
Och jag tänker då att om det är något fel på sensorerna i armarna så byter man hela armarna. Därav min gissning. Men jag är öppen för andra teorier Smile

Men det verkar långsökt att det skulle vara ett överhettningsskydd när det bara händer ca var 50:de gång.
Låter som något fel på elektroniken, men förmodligen ändå inte billigt att fixa?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG