Forum - Golf 6 (09-13) - Motorfel troligtvis pga för mycket motorolja.

Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 0:15 Svara med citat
Kollade oljenivån häromdagen och stickan visade en oljenivå på nedre delen av rekommenderat intervall.

Eftersom att min bil förbrukar olja (enl instruktionsboken) tänkte jag att jag kunde fylla på några deciliter. När jag bytte olja för några månader sedan var oljenivån definitivt högre än vad den var nu.

Fyllde på olja och körde på som vanligt. Kollade oljenivån igen efter någon dag. Då visar stickan en oljenivå som överstiger den maximala dvs en nivå som sträcker sig över det lilla spåret på stickan. (Stickan har två spår - ett spår som indikerar låg nivå och ett som indikerar hög nivå och optimal nivå är någonstans emellan dessa två spår). Oljenivån var ca 2mm över "max-spåret".

Kunde aldrig tro att en påfyllning med några deciliter olja skulle innebära att det skulle bli för mycket olja i motorn.

Tänkte att inget fel har uppstått hittills och kör på som vanligt till och från jobbet. Det är inte speciellt långa sträckor det handlar om. Hade sedan tänkt tappa ur olja men hade inte tillgång till sugare där jag bor under vardagarna utan skulle fixa detta till helgen hos min familj där jag har en sugare.

När jag sedan kör en längre sträcka (högre hastighet, högre varvtal, högre oljetemperatur, längre tidsrymd) till familjen börjar motorn att strejka. Tappar kraft och går lite ojämnt. Varningslampor blinkar och lyser. Kör av motorvägen ganska omgående (efter några kilometer) och får hjälp med bogseringen hem och tappade sedan ur några deciliter olja.

Jag gissar att den höga (inte extremt höga) oljenivån är orsaken till felmeddelandena. Har jag fel? Finns det något sätt att åtgärda problemet själv? Är detta övergående?

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 24 okt 2020 0:21 Svara med citat
JJag fyller på vid oljebyte ca 3,8-2,9 liter olja in trots att 3,6 liter är föreskrivery vid byte, inte stött på några problem ännu
dock är det en tsi122:a

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 1:33 Svara med citat
a128 skrev:
JJag fyller på vid oljebyte ca 3,8-2,9 liter olja in trots att 3,6 liter är föreskrivery vid byte, inte stött på några problem ännu
dock är det en tsi122:a

Smile


När du fyller på med oljemängd över rekommenderad volym, vilken nivå visar oljestickan - för mycket olja, eller precis på max-nivån eller kanske någonstans mellan max och minimum-nivå?

Jag kanske har misstolkat min oljesticka, skall nivån strängt ligga på den mönstrade sektionen av stickan eller kan nivån vara precis i höjd med det övre spåret på oljestickan? När jag kollar i instruktionsboken och ser illustrationerna av de två varianterna av oljestickorna, de illustrationerna liknar inte den oljestickan som min bil har.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 8:34 Svara med citat
"borttaget"

You can drink my beer, but you can never take the last one


Senast ändrad Lör 24 okt 2020 9:40, ändrad totalt 1 gång
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 8:35 Svara med citat
"Borttaget"

You can drink my beer, but you can never take the last one


Senast ändrad Lör 24 okt 2020 9:39, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 24 okt 2020 8:43 Svara med citat
Jon@s skrev:
Blev nått knas med länken, men kopiera och klistra in den i sökfältet så funkar länken Wink

Kan du inte förklara vad du menar istället för att bara länka till en obegriplig sida?
Vad ska man göra på sidan du länkar till?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 24 okt 2020 8:57 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
När du fyller på med oljemängd över rekommenderad volym, vilken nivå visar oljestickan - för mycket olja, eller precis på max-nivån eller kanske någonstans mellan max och minimum-nivå?

Jag kanske har misstolkat min oljesticka, skall nivån strängt ligga på den mönstrade sektionen av stickan eller kan nivån vara precis i höjd med det övre spåret på oljestickan? När jag kollar i instruktionsboken och ser illustrationerna av de två varianterna av oljestickorna, de illustrationerna liknar inte den oljestickan som min bil har.

Oljenivån ska ALDRIG vara under MIN-strecket och ALDRIG över MAX-strecket på oljestickan. Båda lika allvarliga.
För lite olja då kan motorn få allvarliga skador, För mycket olja brukar pressas ut och förbrännas, men det är inte heller bra för motorn. Jag blev varnad av försäljaren när jag hämtade ut min nya Golf 1.4tsi -11, fyll ALDRIG på för mycket olja, det påfrestar på allt i motorn, det blir övertryck och packningar, ventiler och lager kan ta skada.
Oljestickan berättar: https://www.wayke.se/artiklar/aga-bil/fem-viktiga-saker-som-oljesticka n-beraettar

Ändra: Det är en diesel du har och då är det extra viktigt att inte överfylla. Om oljenivån är för hög och olja börjar krypa upp bakvägen förbi kolvtätningen så börjar en diesel köra på den oljan istället och rusar okontrollerat på fullvarv! Tills den antingen havererar eller har förbränt tillräckligt mycket motorolja
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 9:16 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kan du inte förklara vad du menar istället för att bara länka till en obegriplig sida?
Vad ska man göra på sidan du länkar till?

Bara att scrolla ner så ser du bild och förklaring på oljestickan och nivåerna/markeringarna.
När och hur mycket olja man ska fylla på beroende på markeringarna.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 9:18 Svara med citat
Länken är knas, ska försöka fixa in en bild.

You can drink my beer, but you can never take the last one
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 9:24 Svara med citat
Bild

You can drink my beer, but you can never take the last one
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 14:08 Svara med citat
Jon@s skrev:
Bild


Tack för beskrivningen. Min oljesticka ser inte ut så och den ser inte som på illustrationerna i min instruktionsbok.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Lör 24 okt 2020 14:58 Svara med citat
Jahapp Sad

You can drink my beer, but you can never take the last one
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 24 okt 2020 16:20 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Tack för beskrivningen. Min oljesticka ser inte ut så och den ser inte som på illustrationerna i min instruktionsbok.

Men du har väl ett övre och ett undre streck på stickan? Max och min.
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 17:12 Svara med citat
candyweiss skrev:
Men du har väl ett övre och ett undre streck på stickan? Max och min.


Ja, jag har markeringar på stickan för övre och undre nivå. Markeringarna representeras av spår. Stickan ser ut ungefär som denna på fotot, överst på sidan: https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/reading-the-dip-stick.308 709/

När jag fyllt på olja och sedermera kollat nivån, indikerade oljestickan en nivå 1-2mm över övre spåret (the groove). Det var alltså inte speciellt extremt överfyllt. Dock var oljan ganska varm så jag antar att oljans expansion blev tungan på vågen. Kanske letade sig olja in i förbränningskammaren och koksade insprutaren.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 17:13 Svara med citat
Jon@s skrev:
Jahapp Sad


Stickan ser ut ungefär som på detta fotot högst upp på sidan i detta forum: https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/reading-the-dip-stick.308 709/

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 20:01 Svara med citat
Kollade resistansen över spridarna med multimeter och fann dessa tal (från vänster till höger, cylinder #1 tom #4): 202, 196, 3, 199 kOhm. 3 kOhm på cylinder #3 skall tydligen indikera felande funktion.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Lör 24 okt 2020 21:36 Svara med citat
Jag hade en Mercedes Vito (Diesel) där faktiskt verkstan vid service fyllde på för mycket olja. Det blev knas på samma sätt du beskriver i inledningen. Tvingade bilfirman att tappa ur olja och då försvann felen. Men verkstan hade aldrig hört talas om detta...

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 24 okt 2020 22:13 Svara med citat
Jaha, ok. Jag tappade ur en del olja men problemet kvarstod.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Sön 25 okt 2020 16:09 Svara med citat
olle54 skrev:
Jag hade en Mercedes Vito (Diesel) där faktiskt verkstan vid service fyllde på för mycket olja. Det blev knas på samma sätt du beskriver i inledningen. Tvingade bilfirman att tappa ur olja och då försvann felen. Men verkstan hade aldrig hört talas om detta...


Jaha, ok. Jag tappade ur några deciliter olja men problemet kvarstod.

Jag undrar om motorolja har krupit upp och orsakat dålig kontakt med spridaren.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Lör 31 okt 2020 8:59 Svara med citat
När du skall kolla oljenivån ska motorn vara körd och ordentligt varm.
Sen skall bilen stå o "kallna" i ca 10min.

Därefter skall du kolla nivån!

Även om du fyllt på för mkt (några dl) ska inte bilen varna o gå ex i nödkörning eller tända nå varningslampor.

Du måste läsa av felkoder till att börja med!
Vilka varningslampor lyser?

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Lör 31 okt 2020 22:13 Svara med citat
golf666 skrev:
När du skall kolla oljenivån ska motorn vara körd och ordentligt varm.
Sen skall bilen stå o "kallna" i ca 10min.

Därefter skall du kolla nivån!

Även om du fyllt på för mkt (några dl) ska inte bilen varna o gå ex i nödkörning eller tända nå varningslampor.

Du måste läsa av felkoder till att börja med!
Vilka varningslampor lyser?


Kontroll-lampa glödtråd blinkade, kontroll-lampa motorsymbol lyste.

Kollade med egen OBD-II som visade på felkod P0203, alltså något fel på spridare i cylinder nr 3.

Kollade motstånd i alla fyra spridare och det visade sig att spridare i cylinder nr 3 avvek från övriga tre spridare.

Lämnade in bilen och fick den lagad. Ny spridare på plats.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 01 nov 2020 19:16 Svara med citat
Bra med återkoppling och skönt du fått bilen fixad Smile

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Sön 01 nov 2020 23:12 Svara med citat
golf666 skrev:
Bra med återkoppling och skönt du fått bilen fixad Smile


Bra men kostnad >11.000kr. Hade kunnat köpa en spridare och VCDS för ca 6.000 + 4000kr och installerat själv.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 02 nov 2020 0:27 Svara med citat
Ja absolut. De är dyra grejer o få fixat.
Men du hade saknat de verktygen för att rengöra spridarschaktet o de är de noga att de blir riktigt rent i innan nya spridare monteras.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Tis 30 maj 2023 1:15 Svara med citat
Nu har (troligtvis) ytterligare en spridare gett upp (cylinder #4).


▪️kontroll-lampa för glödtråd på instrument-panelen blinkar

▪️samtliga spridares resistans uppmätta och spridare #4 har kraftigt avvikande värde

▪️en hobby-scanning med OBD-II gav följande felkod:
"P0204 - Powertrain
Injector Circuit - Cylinder 4"

▪️motorn är orkeslös

▪️motorn har "hackig" och "skumpig" gång

Under åtta års innehav av bilen, har den gått ~9 000 mil. Totalt har den gått ~14 000 mil.


Spridare #3 ersattes för tre år sedan.

Hur vanligt är det egentligen att spridarna ger upp?

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 30 maj 2023 20:02 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Nu har (troligtvis) ytterligare en spridare gett upp (cylinder #4).


▪️kontroll-lampa för glödtråd på instrument-panelen blinkar

▪️samtliga spridares resistans uppmätta och spridare #4 har kraftigt avvikande värde

▪️en hobby-scanning med OBD-II gav följande felkod:
"P0204 - Powertrain
Injector Circuit - Cylinder 4"

▪️motorn är orkeslös

▪️motorn har "hackig" och "skumpig" gång

Under åtta års innehav av bilen, har den gått ~9 000 mil. Totalt har den gått ~14 000 mil.


Spridare #3 ersattes för tre år sedan.

Hur vanligt är det egentligen att spridarna ger upp?


Är det samma bil som du skriver om i "Min Volkswagen" med CAYC.- motor så har jag en Jetta -12 med den motorn som rullat snart 13 000mil utan några motorproblem de senaste 4 åren men jag hade in denna till GDM-Performance för ca 3 år sedan för att bli av med Mügelwagens åtgärd/omprogramering efter den sk dieselgate.
Jag kan tillägga att jag tvingas att "blåsa ur" den lite då och då på vägen till jobbet pga idioter som saktar ner 10-20km/h under tillåten hastighet vid fartkamerorna.
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Tis 30 maj 2023 21:18 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är det samma bil som du skriver om i "Min Volkswagen" med CAYC.- motor så har jag en Jetta -12 med den motorn som rullat snart 13 000mil utan några motorproblem de senaste 4 åren men jag hade in denna till GDM-Performance för ca 3 år sedan för att bli av med Mügelwagens åtgärd/omprogramering efter den sk dieselgate.
Jag kan tillägga att jag tvingas att "blåsa ur" den lite då och då på vägen till jobbet pga idioter som saktar ner 10-20km/h under tillåten hastighet vid fartkamerorna.


Ja, det är den CAYC jag skriver om.

Menar du att ditt dieselpartikelfilter sotar igen?

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 30 maj 2023 22:28 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Ja, det är den CAYC jag skriver om.

Menar du att ditt dieselpartikelfilter sotar igen?



Nej, pga sopprötter som saktar ner till 10-20km/h vid fartkamerorna så blåser jag på för att inte ligga där vid nästa kamera igen, jag har runt 35km på 70 väg till jobbet.
Partikelfiltret har jag aldrig haft problem med, vi kör ytterst sällan under 25km när vi kör någonstans, vi bor i en liten håla på landet långt utanför all ära och redlighet.
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Tis 30 maj 2023 23:41 Svara med citat
maxmsm skrev:
Nej, pga sopprötter som saktar ner till 10-20km/h vid fartkamerorna så blåser jag på för att inte ligga där vid nästa kamera igen, jag har runt 35km på 70 väg till jobbet.
Partikelfiltret har jag aldrig haft problem med, vi kör ytterst sällan under 25km när vi kör någonstans, vi bor i en liten håla på landet långt utanför all ära och redlighet.


Ja, men det är skönt att slippa tätorternas jäkt och stress.

Blås på bara, så att du inte sinkas alltför mycket.

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg
Tis 30 maj 2023 23:47 Svara med citat
golf666 skrev:
Ja absolut. De är dyra grejer o få fixat.
Men du hade saknat de verktygen för att rengöra spridarschaktet o de är de noga att de blir riktigt rent i innan nya spridare monteras.


Om jag, mot förmodan, skulle inhandla gamla, begagnade spridare och "sota" rent. Hur stor är sannolikheten att operationen skulle sluta väl?

Något billigt mjukvaru-kod-tjoflöjt
Glidhammare
"Piprensare"

Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
Sida 1, 2  >