Forum - Golf 7 (13-19) - Bensinlucka går ej att öppna

sir_mack86
Kör: Golf 7 TSI-13 Ort: Örkelljunga Medlem: 01 november 2020
Sön 01 nov 2020 19:21 Svara med citat
Centrallåset låser upp dörrar och bagagelucka men bensinlocket sitter fast. Har försökt hålla inne locket samtidigt som jag låser upp och hör då att låsmekaniken kladdar och luckan lägger sig i ett mellanläge där den varken kan stängas eller öppnas. Har förstått att det ev ska finnas en reservöppnare någonstans i bagaget till höger (där bensinlocket sitter) men vet inte riktigt hur jag ska ta mig till. Tips på hur jag får upp locket (TSI-13)? /Marcus
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 01 nov 2020 23:19 Svara med citat
Kollat i instruktionsboken?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 02 nov 2020 8:02 Svara med citat
sir_mack86 skrev:
Centrallåset låser upp dörrar och bagagelucka men bensinlocket sitter fast. Har försökt hålla inne locket samtidigt som jag låser upp och hör då att låsmekaniken kladdar och luckan lägger sig i ett mellanläge där den varken kan stängas eller öppnas. Har förstått att det ev ska finnas en reservöppnare någonstans i bagaget till höger (där bensinlocket sitter) men vet inte riktigt hur jag ska ta mig till. Tips på hur jag får upp locket (TSI-13)? /Marcus

En bekant hade samma problem, visserligen var det på en Skolåda men om man fipplar med luckan och samtidigt låser/låser upp centrallåset så fick han upp sin lucka och efter att han smort ett stift eller en tapp innanför luckan med ett PTFE-smörjmedel ett par gånger så har problemet försvunnit.
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Mån 02 nov 2020 10:16 Svara med citat
Hade samma problem när bilen var ny. Fik VW till att fila på tappen som låser locket. (Den som vrider 45 grader när man trycker på den). VW känner till problemet och kan lätt ordna det på 3 minuter med en fil.
I kallt väder kan min fortfarande krångla. (Litet pinsamt när man står med bensin pistolen på tankstationen... så nu öppnar jag alltid locket innan jag sätter in betalnings kortet).
Om den sitter fast, brukar jeg låsa med nyckeln, så håller jag fingrarna/naglarna i kanten på locket og drar utåt medans jag öppnar med fjärrkontrollen. Det hjälper varje gång.
Och som maxmsm skriver smörjer jag ibland pinnen...
PS: Om man tar bort inner beklädningen bakom tanklocket (inne i bagagerummet) så finns det ett snøre man kan dra i för att öppna...
Gilberto
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Mån 02 nov 2020 21:01 Svara med citat
Som Gilberrto skriver, locket kan kärva på tidiga modeller, särskilt när kvicksilvret kryper neråt. (finns en del om det på olika forum)
det finns manuell öppning från bagageutrymme, dock kommer inte riktigt ihåg var exakt. - finns beskrivet i instruktionsboken.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Mån 02 nov 2020 21:27 Svara med citat
Jag filade ner den där flärpen som det har pratats om. Det blev bättre men inte helt bra. Så sen några år tillbaks har jag inget lås på tanklocket. Känns som att någon som vill stjälpa soppa ändå har en skruvmejsel på sig för att bända upp det lilla låset som där sitter. Det går att koppla ur den om man tar sig innanför klädseln där bak. Var bara otroligt irriterande med det krånglade låset. Givetvis så krånglade det alltid när man hade bråttom.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tis 03 nov 2020 11:58 Svara med citat
På PruttGasGolfen gick tankluckan i baklås.
Om jag samtidigt tryckte på "lås upp" på nyckeln och på tankluckan flertalet gånger hoppade plötsligt luckan upp.
Bytte c-låsmotor och den har funkat sedan dess.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
sir_mack86
Kör: Golf 7 TSI-13 Ort: Örkelljunga Medlem: 01 november 2020
Tis 03 nov 2020 12:21 Svara med citat
Tack alla för svar!
Jag har provat allt från att öppna/låsa med C-låset, hålla inne luckan samtidigt som jag öppnar till att trycka och virka utan framgång. Dessutom finns det inga tydliga skruvar i klädseln i bagaget så kunde inte öppna upp där heller för att hitta nödutlösaren. Så blev en sväng till lokala VW-verkstaden som la ner en halvtimme på att hitta tydlig beskrivning av denna nödutlösare vilket inte ens gick att hitta i VW:s egen onlinebok. Och de var lika irriterade över att klädseln inte på ett enkelt sätt gick att lossa i bagaget. Men efter lite kontroll kunde det slås fast att ställmotorn gått sönder. Så lämnar in bilen imorgon. Strax under 500 kr för delen och det dubbla för jobbet är vad jag får leva med...
Stötfångaren
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 14 oktober 2020
Tis 03 nov 2020 16:11 Svara med citat
FRS05 skrev:
Så sen några år tillbaks har jag inget lås på tanklocket. Känns som att någon som vill stjälpa soppa ändå har en skruvmejsel på sig för att bända upp det lilla låset som där sitter.

Ja det är en otroligt klen konstruktion. Nästan som att be att någon bryter upp det. Det var bättre förr när man låste upp tanklocket med nyckeln.
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Tis 03 nov 2020 16:57 Svara med citat
FRS05 skrev:
Jag filade ner den där flärpen som det har pratats om. Det blev bättre men inte helt bra. Så sen några år tillbaks har jag inget lås på tanklocket. Känns som att någon som vill stjälpa soppa ändå har en skruvmejsel på sig för att bända upp det lilla låset som där sitter. Det går att koppla ur den om man tar sig innanför klädseln där bak. Var bara otroligt irriterande med det krånglade låset. Givetvis så krånglade det alltid när man hade bråttom.

Så skulle jag nog också göra om mitt började krångla.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Ons 04 nov 2020 20:12 Svara med citat
olle54 skrev:
Så skulle jag nog också göra om mitt började krångla.

Ja, smidigt. Bara dra väck klädseln och sedan bort med en kontakt och sen klart. Så slipper man framtida problem. Är man inte nojig över någon ska slanga bränsle från än så är det lugnt.
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Tor 05 nov 2020 18:36 Svara med citat
FRS05 skrev:
Ja, smidigt. Bara dra väck klädseln och sedan bort med en kontakt och sen klart. Så slipper man framtida problem. Är man inte nojig över någon ska slanga bränsle från än så är det lugnt.

Det finns väl lårbara tanklock att köpa till rören
olle54
Tor 05 nov 2020 21:56 Svara med citat
pepe skrev:
Det finns väl lårbara tanklock att köpa till rören

Blev nyfiken på det så jag har sökt men inte hittat ett låsbart tanklock till min Sportkombi Golf VII 1.4 TSI multifuel.

pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Fre 06 nov 2020 9:09 Svara med citat
Har man slutat tillverka låsbar tanklock till sjuan? på den modellen som har gänga finns det att köpa.
Allting ska fungera digitalt nu för tiden
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Fre 06 nov 2020 10:37 Svara med citat
pepe skrev:
Har man slutat tillverka låsbar tanklock till sjuan? på den modellen som har gänga finns det att köpa.
Allting ska fungera digitalt nu för tiden

Finns det inte här? https://www.autodoc.se/reservdelar/tanklock-74803?gadw=1&gclid=Cj0KCQi AhZT9BRDmARIsAN2E-J0quE_hYa6Xu7vIE6p9C9AbdWe20lAIgKWZiq6CJx6TBxd3Fv0HU sYaAqDDEALw_wcB
olle54
Fre 06 nov 2020 19:43 Svara med citat
Inte för tillfället i alla fall. Får detta svaret när man söker på bilens regnummer.

Tyvärr så är Tanklock till VW Golf VII Variant (BA5, BV5) 1.4 TSI MultiFuel 92 KW inte tillgänglig för tillfället. Vi arbetar så gott vi kan för att göra det tillgängligt igen!

Kanske ett standardsvar...

Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Sön 08 nov 2020 0:17 Svara med citat
olle54 skrev:
Inte för tillfället i alla fall. Får detta svaret när man söker på bilens regnummer.

Tyvärr så är Tanklock till VW Golf VII Variant (BA5, BV5) 1.4 TSI MultiFuel 92 KW inte tillgänglig för tillfället. Vi arbetar så gott vi kan för att göra det tillgängligt igen!

Kanske ett standardsvar...

Menar du att du hellre betalar för ett låsbart tanklock än att byta c-låsmotorn för under 5hundringen (om du nu kan skruva själv)?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
olle54
Sön 08 nov 2020 19:47 Svara med citat
Nä jag kommer inte att köpa ett låsbart tanklock om min lucka skulle börja krångla. Jag skulle nog ev. göra som Frs05 skrev. Låsbart tanklock var bara ett sidospår som dök upp...
Men om nu någon skulle vilja "slanga" min bil på bränsle spelar det nog ingen roll om luckan är låst eller inte. EJ låst är nog att föredra om man ser till skadan som blir när de bänder upp den. Full tank är billigare än att betala självrisken misstänker jag.

Dalarna
Kör: Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle Medlem: 28 juli 2009
Ons 11 nov 2020 22:16 Svara med citat
Detta hände mig för första gången för någon vecka sedan och min lokala VW-mek hade ett busenkelt knep! Tryck in hörnet på luckan precis som om du vill öppna den men håll hårt tryck kvar, tryck sedan på lås upp-knappen på fjärren. Då ska den öppnas, gör den inte det så får man låsa/låsa upp några gånger samtidigt som man håller in luckan.

Löste sig enkelt för mig iaf via det knepet!
eddiw
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Jönköping Medlem: 20 augusti 2020
Sön 17 jan 2021 17:56 Svara med citat
Har fått liknande problem med min tanklucka. Dock verkar den låsa upp, men den går inte upp när man trycker in locket. Får ta fram liten nyckel och sätta vid kanten av luckan o lirka upp den. Det funkar, men verkar som mekaniken bekat igen.

Har haft toyotor tidigare och där öppnar man med en spak från förarsätet. Har aldrig strulat, inte ens på min gamla toyota från -95.
Verkar vekt på dagens Volkswagen-bilar.