Forum - Volkswagen Passat - Passat B6 byta mekatronik eller hela lådan?

justera
Kör: Passat 6 +46730841757 Ort: Nyköping Medlem: 08 november 2020
Sön 08 nov 2020 15:53 Svara med citat
Hej på er!
Ny på forumet så har inte hunnit sätta mig in i hur det funkar här ännu, men hoppas på lite hjälpsamma svar iaf.
Har en Passat B6 cr170 dsg6 4motion 2010 som jävlats ett tag med växellådan. Den har varit fullt körbar, men igår började den krångla lite för mycket för att det ska kännas bekvämt att köra den.
Det som hände tidigare var att det oftast inte gick att gå direkt från D till R utan man var tvungen att mellanlanda på N. Om man gick direkt från D till R så gick aldrig back-växeln i, utan växlingssymbolen började bara blinka. Stängde man av bilen och startade igen så funkade det som det skulle igen. Växellådan har varit såhär i över ett år (jag visste om felet när jag köpte den).
Nu vill lådan inte längre lägga i backen direkt utan man kan få starta om bilen upp till 10 ggr innan växeln går i. D funkar dock fortfarande.
Felkoden jag kan läsa ut med Autocom ger bara "19143 - Oväntad mekanisk urkoppling av växel", dvs inte mycket att gå på. Inga missljud i vare sig låda eller från svänghjul och inet slirande på kopplingen mellan växlingarna.
Vad tror ni? Lämna in Mekatroniken på renovering eller köpa en komplett begagnad låda?
Bilen har i dagsläget gått strax över 19000 mil.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 09 nov 2020 9:24 Svara med citat
Kanske det finns tips i denna video . är samma kod iallafall