Forum - Golf 6 (09-13) - Skyltbelysning ärgat

golf73
Kör: Golf 6 TSI 90 Variant Ort: Lysekil Medlem: 11 november 2018
Ons 25 nov 2020 18:02 Svara med citat
Skyltbelysningen till bakre regskylten fungerade ibland och ibland inte.
När jag tog loss skyltlyktan ( tryckte ut den med en skruvmejsel och drog ut den) så var det mesta ärgat grönt. Lampan var hel. Nu har jag skrapat bort allt grönt ärg och sprutat 5:56.
Men problemet är att elkablarnas ändar är bortärgade så ingen kontakt fås med elkablarna till lamphuset.

Fråga 1: går det att öppna den svarta kontakten som de två ekablarna sitter i och dra ut sladdarna ( avskalade) så långt att de sticker ut en bit utanför den svarta kontaketen?
Fråga 2. Hur öppnas den svarta kontakten?
Fråga 3. Någon bättre lösning?

Bild
Bild
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 26 nov 2020 7:47 Svara med citat
Borde gå att pillas ur med en liten skruvmejsel eller utvikt gem
http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker5.htm
https://www.automotive-connectors.com/fep/miscellaneous-vw-connectors. html
led-moduler:
https://shop.ahw-shop.de/vw-led-kennzeichenleuchten-set-original-led-l euchte-heck-3af943021a?c=1770

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golf73
Tor 26 nov 2020 14:32 Svara med citat
Tack för svaret. Väldigt korta sladdar men det borde gå att ta isär.. Tyvärr verkar det nu som kontaktstiften ärgat bort ner till lamphuset.
Mottager tacksamt förslag till hur problemet skall kunna lösas.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 26 nov 2020 14:37 Svara med citat
Kolla om det går att se något artikelnummer på kontakthuset, kontakthylsor säljs hos vag som satskabel som man skavar med tex. lödhylsa , med aritlkelumret på kontakthuser är det lätttare att se vilka kontakthylsor som passar

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golf73
Lör 28 nov 2020 15:27 Svara med citat
Problemet löst!
Verkstadslösningen är så här: köpa en förlängningssats med kontaktdon + ny lykta. Pris ca 400 kr + arbete.

Så här gjorde jag: Kontaktdonet ( den plastbiten som syns på bilderna) var trasig och inuti lykthuset var kontakterna ärgade och blecket mot kontaktdonet bortärgat.. Jag mätte så att det fanns ström fram till kontaktdonet. Eftersom jag har långt till verkstad,( hade inget att förlora + är lite ekonomisk + vill försöka lösa problemen själv) så gjorde jag så här: tog ur kontaktblecken i lamphuset, slipade av dom och lödde på en 3 dm lång sladd på vardera blecket. Fäste blecken med smältlim ( smältpistol) i lamphuset och satte även smältlim så att sladdarna blev isolerade vid blecken + nästade fast det svarta plastlocket på lamphuset med några småduttar med smältlim.
Därefter öppnade jag det trasiga kontaktdonet, bröt upp det och frigjorde sladdändarna inuti och lödde ihop dom med mina nya 3dm-sladdar. Lödningen isolerades med krympslang. Och simsalabim fungerade skyltlampan igen och varningslampan på instrumentpanelen var nu släckt.