Forum - Golf 5 (04-08) - Byte av huvudbromscylinder golf 5 (1.6, 2007) men vilken typ

Panozzi
Kör: Golf 5 1.6 Ort: Stockholm Medlem: 05 december 2020
Sön 06 dec 2020 13:58 Svara med citat
VW Golf 1.6 2007 med svampiga bromsar, har luftat bromsarna 3 ggr med pressure bleeder, traditionel 2 manna varianten och ABS flush men inget verkar fungera.
Bromsarna tar men pedalen går ner till ungefär mitten och när man pumpar pedalen så sjunker den en aning men aldrig till botten.
Fick ett tips att packningen till huvudbromscylindern kan ha rykt eller har blivit sämre med tiden.
Nu så ringde jag VAG för att få rätt OEM reservdelsnummer men han poängterade att det finns 2 varianter på just min modell ena är 1K1614019 K och F. Hur vet jag vilken som passar?
Ja, jag trodde att det skulle finnas stämplar på HBC men det är en massa andra siffror och bokstäver som jag inte kan googla fram till rätt reservdel.
Någon som kan komma fram till något vettigt, vad som gäller.
Tack på förhand! Very Happy
Bild
Bild
Bild
Bild
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 07 dec 2020 12:48 Svara med citat
Försök ringa igen . Ifall det finns flera alternativ med samma pr nummer så brukar man kunna lista ut vilken det är med hjälp av chassi nummer (Vin nummer) .

Du kanske kan kolla själv

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/2007-474/ 6/
Panozzi
Kör: Golf 5 1.6 Ort: Stockholm Medlem: 05 december 2020
Mån 07 dec 2020 14:51 Svara med citat
rolly skrev:
Försök ringa igen . Ifall det finns flera alternativ med samma pr nummer så brukar man kunna lista ut vilken det är med hjälp av chassi nummer (Vin nummer) .

Du kanske kan kolla själv

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/2007-474/ 6/

OK, löste det hela med att inse att min IQ är lägre än en VW huvudbromscylinder.
VAG i Stockholm fortsatte med sitt mantra om 2st olika modeller av (1K1614019) K eller F.

Jag hade även VIN och PR men det gick inte att tyda då VAG fortfarande nämner att det existerar 2 sorter för VIN och PR nummer som jag angett. Även stämplarna på cylindern anger endast fabrikations information och går ej att översätta till VW reservdel.

Mycket riktigt och det insåg jag efter att tittat på ETKA utan VIN nummer.
Vad jag hade stirrat mig blind på var att hitta part number på HBC medans jag förbisåg den lilla loggan ATE som fanns på HBC topp.

Uteslutsmetoden och noga granskning i ETKA (letade först efter bilder men det sprack då K fanns men inte F) så
upptäckte jag att det klart och tydligt stod....... K for ATE och F för BOSCH.

Och hur dum är man inte när man har en HBC med (mini) loggan ATE.

Ibland kan små ting avslöja större ting!
Tack för hjälpen!

Bild

Bild

Bild[/gallery]
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Tis 08 dec 2020 12:16 Svara med citat
Ja, det är lite klurigt ibland att hitta rätt delar:). Bra du hittade rätt och tack för sidan du hittade i. Den visste jag faktiskt inte om och det var smidigt där.