Forum - Golf 4 (98-04) - Bakre stötdämpare fjäder har gått av.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Tor 10 dec 2020 16:23 Svara med citat
Inte så kul att det hände precis nu när man behöver bilen.

Har bara sett en film på Autodoc på Youtube hur man ska göra.

Verkade lite virrigt.

Hänger fjädern ihop utan bultar uppe och nere? Det låg en rund platta nere i fjädern. Den måste väl ramlat ner uppifrån.. Hoppas den inte ramlar bort om jag får åka och hämta en fjäder.
Ska kolla skroten till att börja med.

Knappast ett 5 minuters jobb att byta.

Om någon har info om detta är krångeljobb så är jag tacksam.

Har sett en fjäder på en skrotsida. Vad betyder E Golf ? Är till en gasbil. 98-2007
Skulle den passa min golf med bensindrift? Kan det vara samma fjäder jag har på bilen? Jag hade en adress jag fick där man kunde kolla lager nr. Vilka delar som passade olika bilmodeller. Tyvärr har jag inte koll på vart den adressen är exakt nu. Någon kanske en bra söksida? Verkar vara kraftigare fjäder till Combi kupe' som jag har. Mekster hade billiga fjädrar annars. Men då man vänta 4-5 dagar..eller nåt.

Senast ändrad Lör 12 dec 2020 9:27, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 10 dec 2020 18:40 Svara med citat
rostful skrev:
Inte så kul att det hände precis nu när man behöver bilen.

Har bara sett en film på Autodoc på Youtube hur man ska göra.

Verkade lite virrigt.

Hänger fjädern ihop utan bultar uppe och nere? Det låg en rund platta nere i fjädern. Den måste väl ramlat ner uppifrån.. Hoppas den inte ramlar bort om jag får åka och hämta en fjäder.
Ska kolla skroten till att börja med.

Knappast ett 5 minuters jobb att byta.

Om någon har info om detta är krångeljobb så är jag tacksam.

Har sett en fjäder på en skrotsida. Vad betyder E Golf ? Är till en gasbil. 98-2007 Lager nr.2266332.
Skulle den passa min golf med bensindrift? Kan det vara samma fjäder Jag har på bilen? Jag hade en adress jag fick där man kunde kolla lager nr. Vilka delar som passade olika bilmodeller. Tyvärr har jag inte koll på vart den adressen är exakt nu. Någon kanske en bra söksida? Verkar vara kraftigare fjäder till Combi kupe' som jag har. Mekster hade billiga fjädrar annars. Men då man vänta 4-5 dagar..eller nåt.

Jag har en MKIV -03 Bi-Fuel dvs en gasbil och dessa ska vad jag vet samtliga vara kombimodell.
rostful
Tor 10 dec 2020 19:02 Svara med citat
Ok. Tack!

Jag kollade i mek--boken. Det verkar som man kan använda fjäderspännare att ta bort gamla fjädern med och montera nya fjädern med. Så slipper man extra skruv jobb. Ska forska mer om det. Fjäderspännare ska finnas i garaget. Kanske går extra fort att fixa problemet då.
rostful
Fre 11 dec 2020 16:01 Svara med citat
Har fått av fjädern nu. Jag satte en fjäderspännare nedåt och en uppåt. Mutterdragare fick jag inte plats med, Jag drog för hand med fast nyckel. Nu ska jag märka upp nya fjädern så jag sätter fjäderspännarna på samma plats, Det var nämligen trångt med plats. Jag tar tippex. Sen mätte jag fjädern jag lossade. Måste dra ihop den nya lika mycket.

Kväll: Jag fick på fjädern sen och har provkört. Det tog en del tid. Drygt 3 timmar. Svårt att jobba med klumpiga fjäderspännare som är i vägen när man monterar nya fjädern. Skulle behövas en fjäderspännare till så man kan ta nya tag. Fjädern var inte tillräckligt ihopdragen. Men jag tryckte upp den med domkraften. Sen smällde på den med största gummiklubban.. Men det var krångligt. Satte en plattjärnsbit under fjädern och tryckte upp den med domkraft.. Sen fastna änden av fjädern i hålet längst ned. Kom fel alltså. Då tryckte jag upp en hylsa som lyfte fjädern. Sen dunka till den så hamna den rätt.

Jag försökte lossa bulten till stötdämparen. Om det skulle vara lättare att byta fjädern på det sättet. Men det var så rostig bult. Jag får byta den senare då jag byter stötdämpare. Dammskyddet hade kanat ner så stången var bar. Kanske ett tecken på att stötdämpare är lite gamla?

Detta jobbet kostade bara 285 kr. då jag köpte fjädern på skroten. Fick det gjort samma dag med. Det var bra.