Är nybliven medlem av Golf-familjen då vi nyligen köpt en Golf Alltrack 2016, TDI 2.0.
Enligt uppgifter från säljare ska den ha tidur för dieselvärmare.
Lyckas dock inte hitta någon meny för detta i displayen/touchpanelen. Finns en knapp som skall starta dieselvärmare i bilen, bredvid AC reglagen (samt att den går att starta med fjärrkontrollen).
Innebär detta att vår bil saknar tidur?
Går det i så fall koda om/uppdatera mjukvaran så vi kan få den funktionen?
Senast ändrad Ons 30 dec 2020 9:22, ändrad totalt 7 gånger
Går det ställa in parametrarna så dieselvärmaren dndast går en liten stund?
I mitt fall räcker 10-15 min.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 14 dec 2020 12:25
Husochvagn skrev:
Går det ställa in parametrarna så dieselvärmaren dndast går en liten stund?
I mitt fall räcker 10-15 min.
15 - 20 minuter ska du absolut köra den, speciellt om du har en diesel. Annars kommer du få problem med att den sotar igen och till slut inte fungerar.
Det jag undrar är om jag kan ställa in tiden som dieselvärmare går när man har den på tidur?
I vår instruktionsbok står det att:
"den programmerade ivägkörningstiden bestämmer tidpunkten när den inställda temperaturen skall vara uppnådd i bilen. Parkeringsvärmarens startid bestäms automatiskt beroende på yttertrmperaturen".
Jag hittar inget om inställning av temperatur i touch panelen.
Är det temperaturen vi har ställt in på de manuella vrid-temperatur reglagen som de månne syftar på?
Däremot kan man ställa in drifttid (se bilden nedanför).
Drifttiden är dock beroende av snabbvärmeknappen eller fjärren. Dvs. den gäller bara när man startar dieselvärmare manuellt.
Jag vill inte att dieselvärmare ska stå och gå längre än 15 min och undrar därför om drifttiden 15 min även innebär att den bara går 15 min på tiduret och inte bara om man startar värmare med fjärren?!
Jag förstår hur du tänker men du har rätt. Gångtiden du kan justera gäller bara manuell start. Vid programmerad start bestäms gångtiden av utetemperaturen vilket då gör att värmaren går längre tid ju kallare det är.
Dock är väl dessa värmare ganska smarta? Det är ju inte så att den bara stänger av tvärt? Den bränner väl ändå ur sig innan den stänger av? Jag är ganska säker på det då den ju fortsätter gå ett tag efter man stängt av den.
Hur fungerar uppvärmningen av kupén med dieselvärmaren?
Blåser det in var per automatik eller måste man aktivera läget "ventilation"?
Eller när skall "ventilation" vara ikryssat ?
Tack för svar MR Anderz.
Kanske en dum fråga, men innebär det bara att fläkten går dvs inte AC i fallet med "Ventilation" ?
Gissar det ej är AC då det drar ur batteriet ganska snabbt.
Precis! Ac kräver kompressor som kräver motor igång. Dock rätt skönt att starta fläkten med fjärren när man är på väg tillbaka till bilen som stått i solen. Eller när man låst in frugan i bilen när man går in och handlar...
Då vi kör korta sträckor och ofta kör dieselvärmaren innan avfärd fick jag tipset att ladda batteriet.
Har sedan tidigare en enklare biltema laddare med 3 olika lägen (motorcykelbatteri, bilbatteri och snöstjärna).
Har laddat bilbatterier ca 12-14 timmar (inställning snöstjärna då det är kallt ute) och det är fortfarande ej färdigladdat.
Vad är det som är felet?
Sätter röda klämman på skruven (pluspol) och svarta i ett speciellt fäste (enligt instruktion).
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 21 dec 2020 0:47
Husochvagn skrev:
Då vi kör korta sträckor och ofta kör dieselvärmaren innan avfärd fick jag tipset att ladda batteriet.
Har sedan tidigare en enklare biltema laddare med 3 olika lägen (motorcykelbatteri, bilbatteri och snöstjärna).
Har laddat bilbatterier ca 12-14 timmar (inställning snöstjärna då det är kallt ute) och det är fortfarande ej färdigladdat.
Vad är det som är felet?
Sätter röda klämman på skruven (pluspol) och svarta i ett speciellt fäste (enligt instruktion).
För klen laddare? Vilken laddare är det (länk)? Hur gammalt är batteriet?
En tumregel är att köra bilen lika många minuter som värmaren är igång för att batteriet ska överleva.
Ändra: Ser nu att din bil är en 2016 så då är batteriet ca 5 år om det aldrig är bytt och förmodligen är det då på väg att ge upp?
Jo om du har ett AGM batteri så behöver du en laddare som klarar AGM batterier. Snöflingeläget brukar rekomenderas året om för AGM batteriet då laddaren i det läget ger över 14.4 volt, antagligen 14.7.
Kan det vara så att din laddare växlar mellan fullt och underhållsladdning och det är det du ser? Eller har du den nyare typen där en stapel i displayen visar hur laddat batteriet är?
Jag har själv en c-tec och ibland är laddningen inte helt klar morgonen efter. Sista procenten tar lång tid.
Enda anledningen till 205/50 istället för 205/55 är att den senare är lite ovanligare. GoodYear finns tex inte i 205/55-17.
Skulle jag köpa nya däck så skulle jag absolut välja ett däck som finns i rätt dimension sas.
Jag har Hakka8 på bilen och har väl inget direkt negativt att säga om dem annat än att dem kanske inte är dem tystaste däcken.
På förra bilen (A6a) hade jag Hakka9, dem upplevde jag som att dem hade enastående vinteregenskaper. Lätt värt att lägga några hundralappar till för att få dessa.
Det är väldigt många fler dubb på 9orna.
/Mats
Varför inte välja 205/60-17? Du får en behagligare bil att köra och däcken kostar förmodligen lite mindre.
Därför att dem är alldeles för stora för en Alltrack.
3,1% större rullomkrets kanske inte låter mycket men jag har sommardäck som bara är 1,6% större än originalet och det tar faktiskt i innerskärmen lite lite vid fullt rattutslag åt höger så att gå upp ytterligare i storlek kan jag verkligen inte rekommendera.
Alltrackens hjulhus är ganska små då det karossmässigt är en vanlig Golf men man har redan monterat större hjul på den jmf med en vanlig Golf, dvs marginalerna är redan mindre.
/Mats
VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 dec 2020 13:06
Masi skrev:
Därför att dem är alldeles för stora för en Alltrack.
3,1% större rullomkrets kanske inte låter mycket men jag har sommardäck som bara är 1,6% större än originalet och det tar faktiskt i innerskärmen lite lite vid fullt rattutslag åt höger så att gå upp ytterligare i storlek kan jag verkligen inte rekommendera.
Alltrackens hjulhus är ganska små då det karossmässigt är en vanlig Golf men man har redan monterat större hjul på den jmf med en vanlig Golf, dvs marginalerna är redan mindre.
/Mats
Är det verkligen så tajt så är det ju absolut inte bra. Misstänkte att Alltracken hade bättre plats i hjulhusen iom att den är högre än vanlig Golf. Låter sjukt att man inte skulle kunna gå upp 5% i profil, det handlar bara om 10 mm mer i radie
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 dec 2020 13:23
Mranderz skrev:
Jo om du har ett AGM batteri så behöver du en laddare som klarar AGM batterier. Snöflingeläget brukar rekomenderas året om för AGM batteriet då laddaren i det läget ger över 14.4 volt, antagligen 14.7.
Kan det vara så att din laddare växlar mellan fullt och underhållsladdning och det är det du ser? Eller har du den nyare typen där en stapel i displayen visar hur laddat batteriet är?
Jag har själv en c-tec och ibland är laddningen inte helt klar morgonen efter. Sista procenten tar lång tid.
Ett AGM-batteri som är rätt skött håller ca 7 - 10 år och det betyder att man underhållsladdar det.
Annars är 5 år inget konstigt om det är slut då. Använder man parkeringsvärmaren ofta och kör lite så sliter det hårt på batteriet utan underhållsladdning. Rekommenderar en CTEK MXS 5.0 som räcker långt och länge.
PS. Detta är egentligen inte skrivit till dig utan TS
Är det verkligen så tajt så är det ju absolut inte bra. Misstänkte att Alltracken hade bättre plats i hjulhusen iom att den är högre än vanlig Golf. Låter sjukt att man inte skulle kunna gå upp 5% i profil, det handlar bara om 10 mm mer i radie
Ja, den är ju högre men det hjälper inte framför och bakom däcket så att säga. Vänster framhjul skrapar lite lätt i innerskärmen framför hjulet vid fullt rattutslag åt höger. Absolut inte mycket så det är inget problem men jag skulle inte vilja gå upp mer i storlek då detta verkligen är på gränsen.
/Mats
Tack för era svar Masi, MR Anderz och Candyweiss!
Valet föll till sist på Hakka 8 samt 205/55/17 då dessa var på rea på bythjul.se och prisskillnaden var för stor jmf mot hakka 9 (eller andra välrenommerade däck) för att kunna motivera den extra komforten.
Återkommer med en recension längre fram.
Gällande batteriladdare:
Lånade CTEK polar 5.0 av en släkting och batteriet var fulladdat på 6-7 timmar.
Har dock börjat titta på komplett materialsats för installation av motorvärmare, (blockvärmare), permanent batteriladdare och kupévärmare.
Enligt en bekant som installeras detta på en passat alltrack ska detta vara rätt enkelt jobb. Han är dock duktig på att skruva.
Är det nån som gjort installation av detta på en Golf Alltrack är jag dock tacksam för tips! [/b]