Forum - Golf 7 (13-19) - Installera motorvärmare och batterladdare mm

Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 13 dec 2020 21:22 Svara med citat
Hej Forumvänner! Regular Smiley

Är nybliven medlem av Golf-familjen då vi nyligen köpt en Golf Alltrack 2016, TDI 2.0.

Enligt uppgifter från säljare ska den ha tidur för dieselvärmare.
Lyckas dock inte hitta någon meny för detta i displayen/touchpanelen. Finns en knapp som skall starta dieselvärmare i bilen, bredvid AC reglagen (samt att den går att starta med fjärrkontrollen).

Innebär detta att vår bil saknar tidur?
Går det i så fall koda om/uppdatera mjukvaran så vi kan få den funktionen?


Senast ändrad Ons 30 dec 2020 9:22, ändrad totalt 7 gånger
joo-han
Golf 7 Golf 2,0 Tdi 4m Ort: Piteå
Mån 14 dec 2020 0:31 Svara med citat
Hej! Du trycker på menyknappen i det mittersta vredet för att komma till tiduret.

joo-han
Golf 7 Golf 2,0 Tdi 4m Ort: Piteå
Mån 14 dec 2020 0:33 Svara med citat
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 14 dec 2020 10:29 Svara med citat
Det fungerade! Regular Smiley
Tack för hjälpen Joo-han!
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 14 dec 2020 12:10 Svara med citat
Går det ställa in parametrarna så dieselvärmaren dndast går en liten stund?
I mitt fall räcker 10-15 min.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 14 dec 2020 12:25 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Går det ställa in parametrarna så dieselvärmaren dndast går en liten stund?
I mitt fall räcker 10-15 min.

15 - 20 minuter ska du absolut köra den, speciellt om du har en diesel. Annars kommer du få problem med att den sotar igen och till slut inte fungerar.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 14 dec 2020 19:49 Svara med citat
Det jag undrar är om jag kan ställa in tiden som dieselvärmare går när man har den på tidur?

I vår instruktionsbok står det att:
"den programmerade ivägkörningstiden bestämmer tidpunkten när den inställda temperaturen skall vara uppnådd i bilen. Parkeringsvärmarens startid bestäms automatiskt beroende på yttertrmperaturen".

Jag hittar inget om inställning av temperatur i touch panelen.
Är det temperaturen vi har ställt in på de manuella vrid-temperatur reglagen som de månne syftar på?

Däremot kan man ställa in drifttid (se bilden nedanför).
Drifttiden är dock beroende av snabbvärmeknappen eller fjärren. Dvs. den gäller bara när man startar dieselvärmare manuellt.

Jag vill inte att dieselvärmare ska stå och gå längre än 15 min och undrar därför om drifttiden 15 min även innebär att den bara går 15 min på tiduret och inte bara om man startar värmare med fjärren?! Eh?

Bild
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 14 dec 2020 21:36 Svara med citat
Jag förstår hur du tänker men du har rätt. Gångtiden du kan justera gäller bara manuell start. Vid programmerad start bestäms gångtiden av utetemperaturen vilket då gör att värmaren går längre tid ju kallare det är.

Dock är väl dessa värmare ganska smarta? Det är ju inte så att den bara stänger av tvärt? Den bränner väl ändå ur sig innan den stänger av? Jag är ganska säker på det då den ju fortsätter gå ett tag efter man stängt av den.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Tis 15 dec 2020 7:00 Svara med citat
Det står i instruktionsboken att parkeringsvärmarens går en liten stund efter att den stängts av för att förbränna restbränsle och avgaser.

Då är det alltså på vridreglagen (nedanför touchdisplayen) man ställer in den temp, i bilen, som dieselvärmaren skall arbeta mot?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 15 dec 2020 7:17 Svara med citat
Stämmer bra!
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 19 dec 2020 17:21 Svara med citat
Mranderz skrev:
Stämmer bra!

Tack för svaren MrAnderz!
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 20 dec 2020 8:12 Svara med citat
Hur fungerar uppvärmningen av kupén med dieselvärmaren?
Blåser det in var per automatik eller måste man aktivera läget "ventilation"?
Eller när skall "ventilation" vara ikryssat ? Eh?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 20 dec 2020 9:24 Svara med citat
Ventilation på sommaren. Innebär att värmaren inte startar alls utan bara kupefläkten. Skönt om bilen står parkerad i solen.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 20 dec 2020 13:08 Svara med citat
Tack för svar MR Anderz.
Kanske en dum fråga, men innebär det bara att fläkten går dvs inte AC i fallet med "Ventilation" ?
Gissar det ej är AC då det drar ur batteriet ganska snabbt.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 20 dec 2020 13:26 Svara med citat
Precis! Ac kräver kompressor som kräver motor igång. Dock rätt skönt att starta fläkten med fjärren när man är på väg tillbaka till bilen som stått i solen. Eller när man låst in frugan i bilen när man går in och handlar...Smile
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 20 dec 2020 21:30 Svara med citat
Noterat!
Tack och bock för svaren.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Sön 20 dec 2020 22:01 Svara med citat
Då vi kör korta sträckor och ofta kör dieselvärmaren innan avfärd fick jag tipset att ladda batteriet.
Har sedan tidigare en enklare biltema laddare med 3 olika lägen (motorcykelbatteri, bilbatteri och snöstjärna).
Har laddat bilbatterier ca 12-14 timmar (inställning snöstjärna då det är kallt ute) och det är fortfarande ej färdigladdat.
Vad är det som är felet?
Sätter röda klämman på skruven (pluspol) och svarta i ett speciellt fäste (enligt instruktion). Eh?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 21 dec 2020 0:47 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Då vi kör korta sträckor och ofta kör dieselvärmaren innan avfärd fick jag tipset att ladda batteriet.
Har sedan tidigare en enklare biltema laddare med 3 olika lägen (motorcykelbatteri, bilbatteri och snöstjärna).
Har laddat bilbatterier ca 12-14 timmar (inställning snöstjärna då det är kallt ute) och det är fortfarande ej färdigladdat.
Vad är det som är felet?
Sätter röda klämman på skruven (pluspol) och svarta i ett speciellt fäste (enligt instruktion). Eh?

För klen laddare? Vilken laddare är det (länk)? Hur gammalt är batteriet?
En tumregel är att köra bilen lika många minuter som värmaren är igång för att batteriet ska överleva.

Ändra: Ser nu att din bil är en 2016 så då är batteriet ca 5 år om det aldrig är bytt och förmodligen är det då på väg att ge upp?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 21 dec 2020 7:40 Svara med citat
Jo om du har ett AGM batteri så behöver du en laddare som klarar AGM batterier. Snöflingeläget brukar rekomenderas året om för AGM batteriet då laddaren i det läget ger över 14.4 volt, antagligen 14.7.

Kan det vara så att din laddare växlar mellan fullt och underhållsladdning och det är det du ser? Eller har du den nyare typen där en stapel i displayen visar hur laddat batteriet är?

Jag har själv en c-tec och ibland är laddningen inte helt klar morgonen efter. Sista procenten tar lång tid.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Mån 21 dec 2020 9:18 Svara med citat
Jag lägger in bilder på laddaren inom kort Mr Anderz. Återkommer!

Jag slänger dock in en annan fråga som jag brottas med.

De befintliga vinterdäcken är dubbfria 205/50/17.
Fälgarna är 17x7,5J, ET45.

Enligt registreringsbevis skall bilen ha 205/55/17 och
17x7,5J, ET42.

Vi vill ha dubbade däck samt med dimension enligt registreringsbeviset 205/55/17.

Vad har ni andra Alltrack-ägare för däck/fälgdimensioner?
Funderar på Nokkia hacka 8 i storlek 205/55/17.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Tor 24 dec 2020 19:15 Svara med citat
Enda anledningen till 205/50 istället för 205/55 är att den senare är lite ovanligare. GoodYear finns tex inte i 205/55-17.
Skulle jag köpa nya däck så skulle jag absolut välja ett däck som finns i rätt dimension sas.
Jag har Hakka8 på bilen och har väl inget direkt negativt att säga om dem annat än att dem kanske inte är dem tystaste däcken.
På förra bilen (A6a) hade jag Hakka9, dem upplevde jag som att dem hade enastående vinteregenskaper. Lätt värt att lägga några hundralappar till för att få dessa.
Det är väldigt många fler dubb på 9orna.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 24 dec 2020 19:42 Svara med citat
Det får ju skilja max 5% i rullningsomkrets så det är ju ok med 50 profil. Blir lite luftigare i hjulhusen bara...smaksak...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 24 dec 2020 21:35 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Jag lägger in bilder på laddaren inom kort Mr Anderz. Återkommer!

Jag slänger dock in en annan fråga som jag brottas med.

De befintliga vinterdäcken är dubbfria 205/50/17.
Fälgarna är 17x7,5J, ET45.

Enligt registreringsbevis skall bilen ha 205/55/17 och
17x7,5J, ET42.

Vi vill ha dubbade däck samt med dimension enligt registreringsbeviset 205/55/17.

Vad har ni andra Alltrack-ägare för däck/fälgdimensioner?
Funderar på Nokkia hacka 8 i storlek 205/55/17.

Varför inte välja 205/60-17? Du får en behagligare bil att köra och däcken kostar förmodligen lite mindre.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Fre 25 dec 2020 12:22 Svara med citat
candyweiss skrev:
Varför inte välja 205/60-17? Du får en behagligare bil att köra och däcken kostar förmodligen lite mindre.

Därför att dem är alldeles för stora för en Alltrack.
3,1% större rullomkrets kanske inte låter mycket men jag har sommardäck som bara är 1,6% större än originalet och det tar faktiskt i innerskärmen lite lite vid fullt rattutslag åt höger så att gå upp ytterligare i storlek kan jag verkligen inte rekommendera.
Alltrackens hjulhus är ganska små då det karossmässigt är en vanlig Golf men man har redan monterat större hjul på den jmf med en vanlig Golf, dvs marginalerna är redan mindre.

/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 dec 2020 13:06 Svara med citat
Masi skrev:
Därför att dem är alldeles för stora för en Alltrack.
3,1% större rullomkrets kanske inte låter mycket men jag har sommardäck som bara är 1,6% större än originalet och det tar faktiskt i innerskärmen lite lite vid fullt rattutslag åt höger så att gå upp ytterligare i storlek kan jag verkligen inte rekommendera.
Alltrackens hjulhus är ganska små då det karossmässigt är en vanlig Golf men man har redan monterat större hjul på den jmf med en vanlig Golf, dvs marginalerna är redan mindre.

/Mats

Är det verkligen så tajt så är det ju absolut inte bra. Misstänkte att Alltracken hade bättre plats i hjulhusen iom att den är högre än vanlig Golf. Låter sjukt att man inte skulle kunna gå upp 5% i profil, det handlar bara om 10 mm mer i radie Shocked
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 dec 2020 13:23 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jo om du har ett AGM batteri så behöver du en laddare som klarar AGM batterier. Snöflingeläget brukar rekomenderas året om för AGM batteriet då laddaren i det läget ger över 14.4 volt, antagligen 14.7.

Kan det vara så att din laddare växlar mellan fullt och underhållsladdning och det är det du ser? Eller har du den nyare typen där en stapel i displayen visar hur laddat batteriet är?

Jag har själv en c-tec och ibland är laddningen inte helt klar morgonen efter. Sista procenten tar lång tid.

Ett AGM-batteri som är rätt skött håller ca 7 - 10 år och det betyder att man underhållsladdar det.
Annars är 5 år inget konstigt om det är slut då. Använder man parkeringsvärmaren ofta och kör lite så sliter det hårt på batteriet utan underhållsladdning. Rekommenderar en CTEK MXS 5.0 som räcker långt och länge.
PS. Detta är egentligen inte skrivit till dig utan TS Regular Smiley
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Fre 25 dec 2020 18:14 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är det verkligen så tajt så är det ju absolut inte bra. Misstänkte att Alltracken hade bättre plats i hjulhusen iom att den är högre än vanlig Golf. Låter sjukt att man inte skulle kunna gå upp 5% i profil, det handlar bara om 10 mm mer i radie Shocked

Ja, den är ju högre men det hjälper inte framför och bakom däcket så att säga. Vänster framhjul skrapar lite lätt i innerskärmen framför hjulet vid fullt rattutslag åt höger. Absolut inte mycket så det är inget problem men jag skulle inte vilja gå upp mer i storlek då detta verkligen är på gränsen.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Fre 25 dec 2020 19:01 Svara med citat
Tack för era svar Masi, MR Anderz och Candyweiss!
Valet föll till sist på Hakka 8 samt 205/55/17 då dessa var på rea på bythjul.se och prisskillnaden var för stor jmf mot hakka 9 (eller andra välrenommerade däck) för att kunna motivera den extra komforten.

Återkommer med en recension längre fram.

Gällande batteriladdare
:
Lånade CTEK polar 5.0 av en släkting och batteriet var fulladdat på 6-7 timmar.
Har dock börjat titta på komplett materialsats för installation av motorvärmare, (blockvärmare), permanent batteriladdare och kupévärmare.

Enligt en bekant som installeras detta på en passat alltrack ska detta vara rätt enkelt jobb. Han är dock duktig på att skruva.

Är det nån som gjort installation av detta på en Golf Alltrack är jag dock tacksam för tips! [/b]
Steelstomach
Passat 8 GTE -21 Ort: Stockholm
Lör 26 dec 2020 12:06 Svara med citat
På min 2.0 TDI -17 fanns det ett separat batteri för värmaren. Fanns till vänster under förvaringsfacket på sidan.
Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå
Lör 26 dec 2020 12:38 Svara med citat
Noterat!
Tack för svar Steelstomach.
Sida 1, 2  >