Forum - Andra Volkswagen-modeller - Caddy -06 tdi drar ur batteriet.

strykollon
Kör: Caddy 1,9 D 2006 Ort: Göteborg Medlem: 31 december 2020
Fre 01 jan 2021 23:09 Svara med citat
- Vad drar ur batteriet, 1 år gammalt, med 0,9 A?
Kopplat bort ena kabeln och mätt mellan kabel och pol, 0,9 A ! Shocked

Jag undrar vad som kan förbli inkopplat efter att tändningen stängts av, alltså
ligger något relä och drar nånstans?
För kännedom: Det finns ett gammalt larm, CarGard, men det tycks fungera.

Har någon tips om var jag ska börja leta?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 02 jan 2021 8:53 Svara med citat
strykollon skrev:
- Vad drar ur batteriet, 1 år gammalt, med 0,9 A?
Kopplat bort ena kabeln och mätt mellan kabel och pol, 0,9 A ! Shocked

Jag undrar vad som kan förbli inkopplat efter att tändningen stängts av, alltså
ligger något relä och drar nånstans?
För kännedom: Det finns ett gammalt larm, CarGard, men det tycks fungera.

Har någon tips om var jag ska börja leta?

Larmet, det har jag råkat ut för på en bil på 90 talet.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Lör 02 jan 2021 9:45 Svara med citat
Det är säkert databoxarna i bilen som är ”vakna”, de brukar inte somna förrän ca 5min efter du låst bilen, om du har centrallås.
Databoxar i en bil som är vaken, och förberedd för att kunna starta bilen, kan dra upp till 5A.
En bil som ”sover”, ska dra under 30mA.
strykollon
Lör 02 jan 2021 11:12 Svara med citat
Men, om jag stänger av motorn/tändningen och INTE låser dörrar med fjärrkontollen, och ej heller larmar, kan det ligga och dra ström i alla fall?

Det låter rysligt med databoxar som är vakna!
Att diagnosticera ett sådant fel, då får man plocka säkring för säkring och mäta, va´?

Kan en OBDll-adapter (för mobiltelefon) hitta ett sådant elfel i en databox?
Olof
Lör 02 jan 2021 13:51 Svara med citat
Ja, dock så brukar de allra flesta databoxar somna, men det brukar ta 30-60min.
Låt motorhuven vara öppen, och lås bilen med fjärrkontrollen, vänta en timme, mät hur mycket ström bilen drar från batteriet.
strykollon
Lör 02 jan 2021 15:01 Svara med citat
Om jag inte kopplar bort batteriet så orkar inte startmotorn dra runt motorn efter ett par veckor. Det beror ju då oxå på hur kallt det är (västkusten). Jag anar att den fortsätter ladda ur efter 60 minuter.

Har inte tillgång till bilen nu. Den står på landet med fulladdat och bortkopplat batteri men jag skall kolla den om en vecka.

Fler idéer ? Wink
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 02 jan 2021 15:14 Svara med citat
strykollon skrev:
Om jag inte kopplar bort batteriet så orkar inte startmotorn dra runt motorn efter ett par veckor. Det beror ju då oxå på hur kallt det är (västkusten). Jag anar att den fortsätter ladda ur efter 60 minuter.

Har inte tillgång till bilen nu. Den står på landet med fulladdat och bortkopplat batteri men jag skall kolla den om en vecka.

Fler idéer ? Wink

En bil som inte används måste man oftast underhållsladda batteriet efter 1 - 2 veckor, Det är inte helt ovanligt att batteriet är helt dött efter 1 månad. Hur gammalt är ditt batteri? Datum ska stå på batteriet.
strykollon
Lör 02 jan 2021 15:26 Svara med citat

Fler idéer ? Wink
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 02 jan 2021 17:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
En bil som inte används måste man oftast underhållsladda batteriet efter 1 - 2 veckor, Det är inte helt ovanligt att batteriet är helt dött efter 1 månad. Hur gammalt är ditt batteri? Datum ska stå på batteriet.

Jag var för ett par timmar sedan ute i garaget(kallt) och startade sambons Passat -13 2,0 TDI som senast var igång 30/11 utan minsta lilla tvekan.
Original batteri.
strykollon
Lör 02 jan 2021 20:52 Svara med citat
candyweiss skrev:

Mitt batteri är ca ett år gammalt. Startmotorn tvekar inte ett ögonblick, utan motorn smäller igång direkt.......om batteriet har varit bortkopplat. Har jag oxå kört motorvärmaren(diesel) innan går den igång ännu lättare.
Olof
Lör 02 jan 2021 22:42 Svara med citat
Kolla så att alla dörrkontakter stänger ordentligt, och innerbelysningen slocknar som den ska, är ett vanligt fel på äldre fordon från VW & Audi. Låskistan med microbrytare slutar fungera som den ska.