Forum - Golf 5 (04-08) - 2.0 fsi ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning

emilsve123
Jetta Jetta 2006 Ort: Norrtälje
Lör 23 jan 2021 22:54 Svara med citat
Halloj!

Har nyligen bytt oljefilterhus på min golf 5:a (2.0 fsi 150 hk 4x4) eftersom den läckte olja och kylarvätska som ett såll. I samband med detta uppmärksammade jag att slangen för vevhusventilationen som går från toppen till oljefilterhuset hade varit sönder en längre tid, den var helt av. Denna bytte jag således. I samband med att jag monterade hela insuget gick höljet för oljestickan av såklart. Denna bytte jag också (mekonomen). Eftersom jag fortfarande har originalstickan passar denna dock inte perfekt i röret och således finns en glipa som i princip medför noll tätning. Nu när bilen går igen, utan läckage har jag märkt att den oavsett motortemperatur går väldigt illa på tomgång. Den varierar mellan 800 varv upp emot 1000 varv och skiftar därimellan kontinueligt. Den lägger sig några sekunder på 800 varv för att sedan varva upp och göra detsamma på runt 1000 varv. I samband med detta drar den enligt färddatorn runt 2,5 l/h - 3,0 l/h. Normalt är 0,6-0,8 innan bytet. Visst borde läckaget vid oljestickan medföra att man mister vacuumet i motorn. Försöker utröna vad som förändrats och största skillnaden ligger vid stickan nämligen.

Jag har testat att spreja startgas vid slang mellan luftfilterhus och gasspjäll, runt insuget mot cylindrarna och de flesta vacuumslagarna.

Bifogar film här: https://photos.app.goo.gl/uBcKqvyfugibjcyV9

Skulle någon vänlig skäl vilja tipsa lite?

Allt gott och ha en fortsatt trevlig helg!
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Sön 24 jan 2021 11:42 Svara med citat
Det första du borde göra är väl att fixa det problemet du vet att du har. Nämligen med en ny oljesticka som passar. Innan du nu lägger tid på att leta efter problem som kanske inte finns.
emilsve123
Jetta Jetta 2006 Ort: Norrtälje
Sön 24 jan 2021 13:56 Svara med citat
FRS05 skrev:
Det första du borde göra är väl att fixa det problemet du vet att du har. Nämligen med en ny oljesticka som passar. Innan du nu lägger tid på att leta efter problem som kanske inte finns.


Självfallet ska den bytas.
emilsve123
Jetta Jetta 2006 Ort: Norrtälje
Sön 24 jan 2021 20:47 Svara med citat
Nu har höljet för stickan tätats och gasspjället har rengjorts. Bilen hoppar likt tidigare på låga varv och det känns periodvis att bilen hackar också på högre varv. Har nu slagit i halvtank och tryck i en injector cleaner eftersom bilen har stått i fyra månader med runt 10 liter i tanken. Det här med tomgången känns underligt. Den skiftar inte längre på samma sätt mellan 800-1000 varv men ligger stadigt på runt 700 varv och drar kopiöst med bränsle, typ 2.5 l/h som sagts. Samtidigt som detta sprutar den ut sig väldigt mycket vit rök ur avgassystemet. Dock alltid konstant kylvätskenivå, ingen kondens i oljan eller dylikt.