Forum - Volkswagen Passat - Batteri byte

martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Ons 03 feb 2021 19:15 Svara med citat
Tja har en Vw passat alltrack 2012 som jag har lite problem med dåligt med ström laddar upp batterierna men någon dag senare så är den trögstartad är inte någon bra fart i startmotorn

sitter ju 2st batterier i den 1 under huven samt 1 i kofferten

vad man skall ha för typ av NYA batterier ? antar ju att det skall vara AGM då den har start och stopp funktion bla.


Är status efter jag kört bilen i ca 1 timme och nu har bilen stått 5-6 timmar
Batteriet fram 12.39
Med laddning 14.86

Bak 12.91
Med laddning 14.73
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Fre 05 feb 2021 15:07 Svara med citat
Batteristatus
2 dar senare

fram 12.1
bak 12.6
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 05 feb 2021 20:27 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Batteristatus
2 dar senare

fram 12.1
bak 12.6


Det bakre batteriet som sitter i bagagets vänstra sida har inte med starten att göra om man inte räknar parkeringsvärmaren till starten.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Fre 05 feb 2021 21:02 Svara med citat
Okok men om man skulle byta batteri fram så lär man väll byta de bak åxå då dom blir ihop kopplade när man har startat bilen. ?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 05 feb 2021 22:02 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Okok men om man skulle byta batteri fram så lär man väll byta de bak åxå då dom blir ihop kopplade när man har startat bilen. ?


Har du mätt laddningen när motorn är igång?
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Fre 05 feb 2021 22:04 Svara med citat
Står högre upp men ja

Är status efter jag kört bilen i ca 1 timme och nu har bilen stått 5-6 timmar
Batterietfram
Med laddning 14.86

Batteriet bak
Med laddning 14.73
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 06 feb 2021 9:38 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Står högre upp men ja

Är status efter jag kört bilen i ca 1 timme och nu har bilen stått 5-6 timmar
Batterietfram
Med laddning 14.86

Batteriet bak
Med laddning 14.73


Med de siffrorna så skulle jag testa framför allt startbatteriet med en belastningsprovare tex denna från Jula:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-o ch-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-010933/#tab02
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Lör 06 feb 2021 15:03 Svara med citat
Https://imgur.com/gallery/AvMgH6I
[/gallery]
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Lör 06 feb 2021 16:33 Svara med citat
Detta är efter full laddning under natten samt har stått ca 6 timmar efter det jag utförde testerna
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 06 feb 2021 17:34 Svara med citat
Vad säjer din manual om dessa värde?
Är 680A Batteriets CCA-märkning?
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Lör 06 feb 2021 17:46 Svara med citat
Nej 68AH 380A DIN 680A EN/SAE/GS
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Lör 06 feb 2021 21:12 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Nej 68AH 380A DIN 680A EN/SAE/GS


Blir förvirrad då det Står både 380A och 680A
Är iaf sådana batterier jag har http://imgur.com/gallery/eduo3sE
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 06 feb 2021 22:33 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Blir förvirrad då det Står både 380A och 680A
Är iaf sådana batterier jag har http://imgur.com/gallery/eduo3sE


Vet du vad som avses med det som står på din testares display?
Jag har sökt efter en manual på nätet men hittade ingen, min ser inte lika dan ut.
STD: 680A DIN
SOH:34% 237S
SOC:98% 12,69v
R :5,86 Ω

Jag har även sökt på beteckningarna som står på ditt batteri utan framgång men gissar att 680 A EN/SAE/GS betecknar CCA värdet.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Lör 06 feb 2021 22:48 Svara med citat
Nej har ingen anning vad allt står för https://imgur.com/a/NHozxzp
Hade velat ha en belastningstestare som man förstår lätt och effektivt
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 07 feb 2021 9:38 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Nej har ingen anning vad allt står för https://imgur.com/a/NHozxzp
Hade velat ha en belastningstestare som man förstår lätt och effektivt


Jag har kollat på http://konnwei.com men där hittar jag bara manualer till KW590 och KW850 och dessa lyckas jag inte öppna.
Min gissning är att 680A är batteriets CCA värde(Cold Cranking Amps=Kallstarts Ampere) och att din testare mäter upp att det bara är 34% kvar av detta dvs 237A och att det inte riktigt räcker till när det är kallt och går tungt, dieslar kräver ju lite mera när det är kallt, du har även texten: REPLACE nederst på displayen.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Sön 07 feb 2021 11:14 Svara med citat
Kan mycket väl stämma men åter till frågan sitter ju 2st batterier i den 1 under huven samt 1 i kofferten

vad man skall ha för typ av NYA batterier ? antar ju att det skall vara AGM då den har start och stopp funktion bla.

Samt lär man byta båda batterierna så det blir samma typ av batterier ?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 07 feb 2021 11:36 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Kan mycket väl stämma men åter till frågan sitter ju 2st batterier i den 1 under huven samt 1 i kofferten

vad man skall ha för typ av NYA batterier ? antar ju att det skall vara AGM då den har start och stopp funktion bla.

Samt lär man byta båda batterierna så det blir samma typ av batterier ?


Sambon har en 4Motion -13 så jag har sökt lite på hennes regnr och batterier(Biltema & Mekonomen) utan att få fram något om batteriet till parkeringsvärmaren, men spontant så skulle jag gissa på att det lilla batteriet som försörjer parkeringsvärmaren skulle vara av typen fritidsbatteri som tål djupurladdningar bra men samtidigt så är detta gammal kunskap som jämför med de gamla bly/syra startbatterierna och inte med AGM-batteri så den dagen det blir aktuellt med batteribyte i sambons Passat så kommer jag att ta reda på vad som gäller hos någon som sysslar med bil-el/parkeringsvärmare.

Om du inte har problem med strömförsörjningen till P-värmaren så hade inte jag bytt det batteriet, det laddas endast under gång och används inte till starten.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Sön 07 feb 2021 12:13 Svara med citat
I min bil är det samma agm batteri både fram å bak. Sen är ju problemet om det laddas när bilen är igång så kommer det "sämsta " batteriet dra ner det som är bra
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 07 feb 2021 12:30 Svara med citat
martin_xxx skrev:
I min bil är det samma agm batteri både fram å bak. Sen är ju problemet om det laddas när bilen är igång så kommer det "sämsta " batteriet dra ner det som är bra


Om båda är AHM så tål dessa troligen djupurladdningar bra.

Om du inte har problem att driva P-värmaren de tider du behöver så tycker inte jag det batteriet behöver bytas, med tanke på att det är ganska litet så borde det vara färdigladdat ganska snabbt,det finns personer på forumet som jobbar som VAG-mekaniker och som troligen kommer att hoppa in här och klargöra.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Sön 07 feb 2021 12:40 Svara med citat
Tack men agm får ju aldrig gå under 50% så skulle inte säga det är optimalt men men väntar å ser om nån kommer med mer information
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 07 feb 2021 15:01 Svara med citat
Gäller inte detta för ett startbatteri?
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Sön 07 feb 2021 15:09 Svara med citat
maxmsm skrev:
Gäller inte detta för ett startbatteri?
???
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 07 feb 2021 22:00 Svara med citat
martin_xxx skrev:
???


Det du mätte med belastningsmätaren är hur mycket effekt du kan ta ut ur batteriet under mycket kort tid vilket inte spelar någon roll för en P-värmare.
Har du gjort samma mätning på det bakre batteriet?
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Sön 07 feb 2021 22:03 Svara med citat
Aha nej inte gjort det på det bakre men det värkar ju vara i bra skick
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 08 feb 2021 8:48 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Aha nej inte gjort det på det bakre men det värkar ju vara i bra skick


Det är ju det jag menar, att om du ska byta så om du inte har problem med ström till P-värmaren så byt bara startbatteriet.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Mån 08 feb 2021 8:59 Svara med citat
Yes men åter till frågan kan man blanda olika sorters batterier
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 08 feb 2021 19:24 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Yes men åter till frågan kan man blanda olika sorters batterier


Om det är som jag har tolkat det att bakre batteriet inte skickar något till startbatteriet och får sin laddning från generatorn så borde det inte spela någon större roll men om du nu har ett AGM till starten nu så sätter du dit ett AGM igen och slipper problem.
martin_xxx
Kör: Golf 3 1,8 Ort: Malung Medlem: 16 december 2013
Mån 08 feb 2021 19:28 Svara med citat
Absolut blir det agm men är ju hur man gör byta 1 eller båda
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 08 feb 2021 20:29 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Absolut blir det agm men är ju hur man gör byta 1 eller båda


Om batteriet till värmaren klarar av de tider som du behöver köra värmaren så hade jag inte bytt det batteriet.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 14 feb 2021 20:49 Svara med citat
martin_xxx skrev:
Tack men agm får ju aldrig gå under 50% så skulle inte säga det är optimalt men men väntar å ser om nån kommer med mer information

Jag har hört/läst precis tvärtemot, AGM ska klara djupurladdningar betydligt bättre.
https://www.tigercat.com/sv/servicerad/battery-life-maintenance/
Sida 1, 2  >