Forum - Golf 7 (13-19) - Hög oljeförbrukning- Golf 1,2 Tsi 105hk

Emzo
Kör: Golf 7 1,2 TSI Ort: Kungsbacka Medlem: 16 februari 2021
Tis 16 feb 2021 23:32 Svara med citat
Min VW Golf 1,2 TSI årsmodell 2014 drar ca 1 liter olja på 100 mil. Jag har tidigare ägt en likadan bil dock med 1,6 tdi motorn men samma årsmodell, där jag aldrig behövt fylla på någon olja mellan de vanliga oljebytesintervallerna.
Är detta en normal oljeförbrukning för dessa motorer eller är det något fel?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 17 feb 2021 0:11 Svara med citat
Fy fan, det blir ca 30 liter olja mellan oljebytena Shocked
Det är verkligen ingen normal oljeförbrukning. Kolla vad din VAG-verkstad säger om det.
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Ons 17 feb 2021 5:10 Svara med citat
Saabar (9-5Surprisedr) hade problem med vevhusventilation o drog då ca den mängden
.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 17 feb 2021 8:55 Svara med citat
Hur långt har den gått?
Jag har lite rädsla för att det här med mindre motorer med högre effektuttag/liter kan leda till större slitage.
Tacka vet jag GM´s 6,2 Diesel på runt 140Hk utan turbo i kombo med en autlåda, min senaste hade rullat drygt 700 000Km när jag sålde den och ingen större oljeförbrukning.
Emzo
Ons 17 feb 2021 10:41 Svara med citat
Jag har bara haft bilen i 3 månader och rullat 300 mil med den och redan behövt fylla på 3 l olja under tiden jag ägt den.
Förövrigt är den i fint skick med enbart en ägare och regelbundet servad.
Bilen har rullat 15000 mil
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Ons 17 feb 2021 12:22 Svara med citat
Har du kollat så det inte läcker ut olja någonstans? Lägg pappskiva under och se efter nästa morgon t.ex.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
Emzo
Ons 17 feb 2021 14:26 Svara med citat
Jag har kollat det tidigare och det finns inget läckage under bilen och inget vad jag kan se ovanpå motorn. Hur undersöker man vevhusventilationen? Eller är det möjligtvis turbon som läcker?
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Ons 17 feb 2021 14:30 Svara med citat
Jag vet inte säkert men jag tror att om turbon inte är tät så kan bilen ryka kraftigt i samband med att man startar den och varvar upp. Så var det på min Saab.

Har en Golf Sportkombi 2016 1.4 TSI
candyweiss
Ons 17 feb 2021 14:31 Svara med citat
Emzo skrev:
Jag har bara haft bilen i 3 månader och rullat 300 mil med den och redan behövt fylla på 3 l olja under tiden jag ägt den.

Ingen garanti från bilhandlaren? Frågat förra ägaren om oljeförbrukningen?
Pops
Kör: Golf 7 SC GT TSI Rline DSG Ort: Malmö Medlem: 25 oktober 2014
Ons 17 feb 2021 22:42 Svara med citat
Emzo skrev:
Min VW Golf 1,2 TSI årsmodell 2014 drar ca 1 liter olja på 100 mil. Jag har tidigare ägt en likadan bil dock med 1,6 tdi motorn men samma årsmodell, där jag aldrig behövt fylla på någon olja mellan de vanliga oljebytesintervallerna.

Något är absolut fel. Har tidigare funnits problem med detta på tsi-motorer och på Audis motsv fsi-motorer. Tror att på Audi berodde detta på felaktiga kolvar/kolvringar.
Hade tidigare en Golf 2015 tsi 1,4. Tror jag fyllde på ca 1 liter de första 1000 milen innan oljeförbrukningen ganska drastiskt sjönk.
Kör sedan augusti 2020 en Volvo V60 B4 bensin mildhybrid med tvåliters motor på 197 hk och har efter ca 1000 mil inte behövt fylla på en droppe än så länge.
Bara tanken på att du behöver fylla på 20 liter olja på 2000 mil är ju befängd.
maxmsm
Tor 18 feb 2021 8:41 Svara med citat
Emzo skrev:
Jag har kollat det tidigare och det finns inget läckage under bilen och inget vad jag kan se ovanpå motorn. Hur undersöker man vevhusventilationen? Eller är det möjligtvis turbon som läcker?

En liten tanke, när motorn är uppe i temperatur så lyft oljestickan en liten aning med motorn igång och se om det ryker något.
På detta sätt brukade jag kolla motorn på VW Golf dieslar som jag var spekulant på, för då kan man evt se om det är tryck i vevhuset dvs taskiga kolvringar.
Emzo
Tor 18 feb 2021 9:15 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ingen garanti från bilhandlaren? Frågat förra ägaren om oljeförbrukningen?

Tyvärr ingen garanti från bilhandlaren..
Emzo
Tor 18 feb 2021 9:18 Svara med citat
Pops skrev:
Något är absolut fel. Har tidigare funnits problem med detta på tsi-motorer och på Audis motsv fsi-motorer. Tror att på Audi berodde detta på felaktiga kolvar/kolvringar.
Hade tidigare en Golf 2015 tsi 1,4. Tror jag fyllde på ca 1 liter de första 1000 milen innan oljeförbrukningen ganska drastiskt sjönk.
Kör sedan augusti 2020 en Volvo V60 B4 bensin mildhybrid med tvåliters motor på 197 hk och har efter ca 1000 mil inte behövt fylla på en droppe än så länge.
Bara tanken på att du behöver fylla på 20 liter olja på 2000 mil är ju befängd.

Det är ju tanken som skrämmer mig att hela tiden behöva fylla på olja. Dock tror jag att detta fel är något som uppstått på senare tid. Tror knappast att förra ägaern fyllt på 150 l olja under tiden han/hon ägt den.
Emzo
Tor 18 feb 2021 9:19 Svara med citat
maxmsm skrev:
En liten tanke, när motorn är uppe i temperatur så lyft oljestickan en liten aning med motorn igång och se om det ryker något.
På detta sätt brukade jag kolla motorn på VW Golf dieslar som jag var spekulant på, för då kan man evt se om det är tryck i vevhuset dvs taskiga kolvringar.

Tack för tipset, ska testa senare och se ifall något händer.
candyweiss
Tor 18 feb 2021 12:54 Svara med citat
Emzo skrev:
Hade jag varit dig hade jag pratat med förra ägaren. Det hjälper inte dig, men kanske du får reda om problemet funnits innan bilen byttes in, och det har det garanterat gjort, för det händer inte bara helt plötsligt. Men du kanske kan få reda på något om "hen" redan har kollat detta med verkstaden?
makke1
Kör: Ingen VW Ort: Trollhättan Medlem: 09 november 2011
Tor 18 feb 2021 13:41 Svara med citat
Emzo skrev:

Du har ju konsumentköplagen att falla tillbaka på här:

"Om du köper bilen hos en bilhandlare så gäller konsumentköplagens regler. Det innebär till exempel att du har rätt att reklamera ursprungliga fel, alltså fel som fanns när du köpte bilen, i upp till tre år.
En grundregel är att bilen ska vara trafiksäker vid köp. Är den inte det räknas det alltid som ett fel, om inte du och säljaren specifikt avtalat om det när du köpte bilen.
Fel som upptäcks inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta.
Visar sig felen senare än sex månader kan du fortfarande ha rätt till ersättning, men då är det upp till dig att bevisa att felet fanns när du köpte bilen."
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 20 feb 2021 7:10 Svara med citat
Emzo skrev:

Åk till din lokale vw verkstad och fråga vad dem ska ha för ett oljeförbrukningstest. Då får du ut underlag som du kan använda mot handlaren du köpte bilen av och kanske kunna hävda ursprungsfel. Just nu har du ju inga bevis på papper att den faktiskt dricker mer olja än normalt.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Lör 20 feb 2021 18:34 Svara med citat
Masi skrev:
Åk till din lokale vw verkstad och fråga vad dem ska ha för ett oljeförbrukningstest. Då får du ut underlag som du kan använda mot handlaren du köpte bilen av och kanske kunna hävda ursprungsfel. Just nu har du ju inga bevis på papper att den faktiskt dricker mer olja än normalt.
/Mats

Bra förslag Thumbs up
Vet du hur ett sådant test går till, för jag har inte en aning? Visste inte ens att det fanns Embarassed
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Sön 21 feb 2021 8:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bra förslag Thumbs up
Vet du hur ett sådant test går till, för jag har inte en aning? Visste inte ens att det fanns Embarassed

Jag har bara hört talas om testet med vad jag har hört så fyller man upp motorn med olja till ganska så exakt max på oljestickan och sen förseglar man oljepåfyllningslocket. Efter ett antal mil så får kunden komma tillbaka till verkstaden och då bryter man förseglingen och kollar hur mycket olja det krävs för att fylla upp motorn till max igen.
candyweiss
Sön 21 feb 2021 9:17 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag har bara hört talas om testet med vad jag har hört så fyller man upp motorn med olja till ganska så exakt max på oljestickan och sen förseglar man oljepåfyllningslocket. Efter ett antal mil så får kunden komma tillbaka till verkstaden och då bryter man förseglingen och kollar hur mycket olja det krävs för att fylla upp motorn till max igen.

Okej. Men kan ju bli väldigt missvisande beroende på hur kunden kör, kör man lugnt eller "sportigt" kan det skilja en hel del?
Och inga svårigheter att suga ut olja från oljestickans hål Smile
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Sön 21 feb 2021 9:56 Svara med citat
Visst kan det vara så. Men samtidigt så är gränsen för onormalt hög oljeförbrukning också absurt hög så det ska till nästan extremt hög oljeförbrukning för att man ska kunna kalla det för ett ursprungligt fel.

För kanske tio år sedan när debatten i media angående Volkswagenkoncernens bilars oljeförbrukning var som högst så var det ett antal bilägare som ville få sina bilmotorer utbytta på nybilsgarantin eftersom motorerna drog väldigt mycket olja. Då påstods att Volkswagens definition av onormalt hög oljeförbrukning var 1 liter olja på 100 mil! Och då handlar det alltså om helt nya bilar från fabriken. Efter ett tag så skärptes definitionen till 0,5 liter olja på 100 mil för att få motorn utbytt på nybilsgarantin och nu har jag inte hört talas om problemet på bra många år.

Helt klart är i alla fall att det anses normalt att en bilmotor drar olja och det ska till ganska så extrem oljeförbrukning innan man kan hävda ursprungligt fel eller nybilsgaranti. Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel i just det här specifika fallet och första steget är att få till ett oljeförbrukningstest så att man har svart på vitt att motorn förbrukar mycket olja. Men även ifall man nu har ett sådant testresultat så är det långt ifrån självklart att man får rätt mot en bilhandlare.
Pops
Kör: Golf 7 SC GT TSI Rline DSG Ort: Malmö Medlem: 25 oktober 2014
Mån 01 mar 2021 9:02 Svara med citat
Emzo skrev:

Här är problemet, klicka på länken.
candyweiss
Mån 01 mar 2021 9:12 Svara med citat
Pops skrev:
Här är problemet

Vi som inte har tid eller ork att se hela filmen på engelska, kan du förklara vad problemet är?
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Mån 01 mar 2021 20:21 Svara med citat
Dagens motorer slits inte ut på 15000 mil, den måste ha gått 3-4 gånger så mycket, det är min gissning
candyweiss
Mån 01 mar 2021 21:54 Svara med citat
pepe skrev:
Dagens motorer slits inte ut på 15000 mil, den måste ha gått 3-4 gånger så mycket, det är min gissning

Okej, jag trodde man fick svaret till den höga oljeförbrukningen i filmen.
maxmsm
Mån 01 mar 2021 22:20 Svara med citat
pepe skrev:

Om den förra ägaren har varit av typen skit bakom ratten så kan motorn vara rejält misshandlad.
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Tis 02 mar 2021 9:01 Svara med citat
maxmsm skrev:
Om den förra ägaren har varit av typen skit bakom ratten så kan motorn vara rejält misshandlad.

Okey, där ser man vad serviceboken är värd
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 02 mar 2021 20:52 Svara med citat
Sotet som blir på ringarna borde kunna lösa upp med WD40 5-56 etc. som får stå över natten, genom att först plocka bort tändstiften

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Don tomaso
Kör: Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad Medlem: 15 juli 2016
Lör 20 mar 2021 16:54 Svara med citat
Ett ganska kännt problem på dessa motorer. Man hade en leverantör av kolvringar som inte levde upp till förväntningarna. Ungefär som Volvos motorer från 2016-idag där balansaxelenheten när som hellst kan börja väsnas och låta som ett lager håller på att ge upp.