Forum - Golf 7 (13-19) - Problem starta vid kall väderlek

Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Sön 21 feb 2021 19:31 Svara med citat
Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (blockvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.

Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.

Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.

Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?

Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?

Eh?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 21 feb 2021 22:19 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (blockvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.

Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.

Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.

Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?

Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?

Eh?


Kolla om det finns någon värme på motorn så det inte är blockvärmaren som har gett upp, jag har fått för mej att blockvärmare och trågvärmare inte är speciellt bra.
olle54
Kör: Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn Medlem: 14 september 2019
Sön 21 feb 2021 23:01 Svara med citat
Ursäkta. Svarade fel skribent.
Felaktigt inlägg
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Mån 22 feb 2021 5:35 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Har märkt att vår Golf Alltrack är svårstartad vid kall väderlek (-10 och kallare). Idag hade den stått ca 35-40 min i motorvärmare (blockvärmare) när det var ca - 13 ute och ville inte starta trots att jag väntade tills symbolen för glödtändning slutat lysa.

Jag startade då dieselvärmaren och lät den gå ca 7-8 minuter innan jag försökte på nytt. Då startade bilen direkt.

Kan glödstiftet vara dåligt?
Kollade på Youtube och det verkar enkelt byta men om stiftet går av blir det ett elände.

Batteriet är snart 6 år gammalt. Kanske är slitet och i behov av att bytas.. Men samtidigt hör man att startmotorn drar... Kan detta ändå påverka på något sätt?

Eller är Golfarna helt enkelt svårstartade?

Eh?


Är det verkligen en ”blockvärmare” du har?, och inte en värmare i formatet av ett block monterat mot oljetråget?, och är det varianten mot oljetråget, så har den ingen riktig värmeeffekt på motorn, utan endast oljan.

Om bilen rullat mer än ca 10000 mil, gissar jag på glödstift som är slut, och läser du ur felkoderna i bilen, så ser du om det är glödstiften, och vilken/vilka som är i behov av byte.
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Mån 22 feb 2021 7:19 Svara med citat
Maxmsm och Olof:
Det skulle stå Calix oljevärmare och inte blockvärmare. Det var den enda variant som fanns till vår bil. Och det stämmer att det är ett litet block som limmas på undersidan av oljetråget. Är jag själv som gjort det och den sitter där den ska.

Nu på morgonen, när bilen stått ca 1 timma och 15 min i motorvärmare (-15) startade den hyfsat bra. Tog 1-2 sek som den "drog" startmotorn.

Olof:
Hur fixar man det så man kan läsa felkoder enklast?
Är det att köpa någon dator/avläsare eller verkstadsbesök?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 22 feb 2021 8:55 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Maxmsm och Olof:
Det skulle stå Calix oljevärmare och inte blockvärmare. Det var den enda variant som fanns till vår bil. Och det stämmer att det är ett litet block som limmas på undersidan av oljetråget. Är jag själv som gjort det och den sitter där den ska.

Nu på morgonen, när bilen stått ca 1 timma och 15 min i motorvärmare (-15) startade den hyfsat bra. Tog 1-2 sek som den "drog" startmotorn.

Olof:
Hur fixar man det så man kan läsa felkoder enklast?
Är det att köpa någon dator/avläsare eller verkstadsbesök?


Den värmartypen anser jag inte vara speciellt effektiv, sambon har en på sin Passat och jag har en slangvärmare på min Golf och motorn på Golfen kan jag känna värme på efter en dryg halvtimme medan motorn på Passaten fortfarande känns helt kall.
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Mån 22 feb 2021 16:34 Svara med citat
Jag är benägen att hålla med maxmsm.
Frågan är dock hur jag tar reda på om glödstift en behöver bytas?
Räcker det inte att ohm- mäta dem?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 22 feb 2021 18:47 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Jag är benägen att hålla med maxmsm.
Frågan är dock hur jag tar reda på om glödstift en behöver bytas?
Räcker det inte att ohm- mäta dem?

Du svarade inte på om hur många mil bilen rullat?
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Mån 22 feb 2021 19:06 Svara med citat
Bilen har gått 11300 mil.
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Mån 22 feb 2021 21:30 Svara med citat
Har googlat runt och det verkar finnas felkodläsare för några hundralappar.
Det skall jämföras med en bra multimeter som kan detektera små skillnader i resistans och som kostar upp mot 1000kr.
Någon som kan rekommendera en billig och bra felkodläsare?
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Tis 23 feb 2021 8:05 Svara med citat
Är det bara felkoder som du är ute efter eller är du också intresserad av att ändra inställningar i bilen?

Dels finns det billiga felkodsläsare för några hundra och dem har jag ingen som helst koll på. Men för en tusenlapp kan du få tag i OBDeleven. Det är en dongle som du stoppar in i bilen som du sen kopplar ihop med din mobiltelefon och det är utvecklingen av mobilappen som du betalar pengar för. Appen kan dels läsa av felkoder o.s.v. men du kan också ladda ner färdiga inställningar till din bil ifall du vill lägga till inställningar och funktioner som inte fanns när bilen var ny från fabriken.

Sen så finns också VCDS vilket är felkodsläsning på riktigt för bilverkstäder med flera. Priset för VCDS verkar ligga kring fyra tusen och uppåt.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 23 feb 2021 8:47 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Är det bara felkoder som du är ute efter eller är du också intresserad av att ändra inställningar i bilen?

Dels finns det billiga felkodsläsare för några hundra och dem har jag ingen som helst koll på. Men för en tusenlapp kan du få tag i OBDeleven. Det är en dongle som du stoppar in i bilen som du sen kopplar ihop med din mobiltelefon och det är utvecklingen av mobilappen som du betalar pengar för. Appen kan dels läsa av felkoder o.s.v. men du kan också ladda ner färdiga inställningar till din bil ifall du vill lägga till inställningar och funktioner som inte fanns när bilen var ny från fabriken.

Sen så finns också VCDS vilket är felkodsläsning på riktigt för bilverkstäder med flera. Priset för VCDS verkar ligga kring fyra tusen och uppåt.


Du verkar ha lite koll på detta, vet du om jag med en OBS-eleven kan ändra så att bakljusen tänds på min Jetta -12 när jag startar så att jag slipper tända manuellt när jag har släpet efter?
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Tis 23 feb 2021 11:14 Svara med citat
Jag vet tyvärr inte ifall det går att fixa det.

Om du googlar på OBDeleven tail light allway on eller OBDeleven scandinavian DRL så får du en hel del träffar men jag hittar ingen klockren som gäller just Jetta -12.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 23 feb 2021 18:01 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Jag vet tyvärr inte ifall det går att fixa det.

Om du googlar på OBDeleven tail light allway on eller OBDeleven scandinavian DRL så får du en hel del träffar men jag hittar ingen klockren som gäller just Jetta -12.


Jag får väl köpa en OBD-eleven och testa, får se vart det känns vettigast att handla.
Jettan borde ha samma system som Golf VI som den delar botten med.
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Tis 23 feb 2021 18:12 Svara med citat
@maxmsm
"lite" of topic (inte bara lite). Troligen bättre respons om:
1. kolla/ställ fråga på internationella forum för golf6 (ofta bättre kunskap än på sve forum)
2. kolla/ställ fråga i golf6 forum.
3. Skapar man egen tråd så kan vara lättare att hitta för de som kanske sitter med samma fundering, eller tom har lösning på ditt problem.

kolla dessa länkar, kanske finns svar där:
https://www.golfmk6.com/forums/index.php?threads/rear-light-together-w ith-daylights.217222/

https://www.vwvortex.com/threads/for-those-with-byte-18-issues-mk6.500 5802/#post-67300665
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Tis 23 feb 2021 18:52 Svara med citat
Åter till ämnet:
Verkstan vill ha 500kr för att ohm-mäta glödstiften.
Samma pris för felkodavläsning.

Den största risken ska vara att toppen på stiften går av och blir kvar i hålet de sitter. Är därför lite kluven om man vågar byta dem själv.

Någon som vet hur man kollar glödarrelät?
Burre
Kör: Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv Medlem: 25 november 2009
Tis 23 feb 2021 19:15 Svara med citat
Hej
Om mätning ja visst man ser o ett glödstift är dåligt men det är kanske inte det.
Känner du ingen som har tex vcds? så kan du kolla både felkoder o mätvärden.

Min passat var lite svårstarad för några år sedan och där var det temp givaren som gav fel temp till styrboxen
när det var -10g visade den +20g o då får motorn fel start värden

gödstiften på en modern diesel reglerar steglöst beroende på temp o under en längre tid för att få jämnare motorgång o mindre utsläpp
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Tis 23 feb 2021 19:20 Svara med citat
Det var bra och intressanta input Burre.
Ska kolla om jag har nån bekant som har felkodläsare.
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Tis 23 feb 2021 21:10 Svara med citat
Fungerar det att köpa VCDS kopia ex från Kina?
Typ hex-v2
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 23 feb 2021 21:15 Svara med citat
ludde28 skrev:
@maxmsm
"lite" of topic (inte bara lite). Troligen bättre respons om:
1. kolla/ställ fråga på internationella forum för golf6 (ofta bättre kunskap än på sve forum)
2. kolla/ställ fråga i golf6 forum.
3. Skapar man egen tråd så kan vara lättare att hitta för de som kanske sitter med samma fundering, eller tom har lösning på ditt problem.

kolla dessa länkar, kanske finns svar där:
https://www.golfmk6.com/forums/index.php?threads/rear-light-together-w ith-daylights.217222/

https://www.vwvortex.com/threads/for-those-with-byte-18-issues-mk6.500 5802/#post-67300665


Stort tack för detta!
Tydligen skiljer det mellan Golf och Jetta åtminstone på NAR-bilarna.
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Tis 23 feb 2021 21:39 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Fungerar det att köpa VCDS kopia ex från Kina?
Typ hex-v2


Har köpt en vcds från aliexpress för 5? år sen o programmerade om x-antal funktioner i min GVII. Hittade kabel o CD:n för några veckor sen och använde den för ytterligare 1 funktion.
Trots åldern så verkar den funka. Har för mig att jag betalade runt 25$ för den.
Väl investerade pengar.
Nackdel är väl att man måste ha en bärbar dator med sig ovh att man inte kan uppdatera VCDS-programvara (version) - köp isåfall en med den senaste version som får att få tag på.
Fördel: finns mkt info om vcds programmering på nätet
Husochvagn
Kör: Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå Medlem: 13 december 2020
Tis 23 feb 2021 21:47 Svara med citat
Tack för svar Ludde. Jag kollade på denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005001706041876.html
Vad mer behöver jag än kabeln och skivan?
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Tis 23 feb 2021 22:09 Svara med citat
Husochvagn skrev:
Tack för svar Ludde. Jag kollade på denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005001706041876.html
Vad mer behöver jag än kabeln och skivan?


bärbar dator.
I min bil måste förardörren (troligen alla dörrar) vara stängd, när man programmerar.

sen är det bara att kolla på Youtube hur man programmerar. finns tutorials.
Man startar med enkla, straitforward programeringar som har steg för steg vägledning med bild så man får en känsla för programmet.

Ta gärna foton av skärmen på original värde för parameter du tänker ändra. O dubbelkolla att allt är rätt innan du ändrar.

Skivan kräver ju även DVD läsare, men det är bara att kopiera över på ett usb-minne o installera programmet på bärbar därifrån (om bärbar saknar dvd läsare (det gör de flesta numera)
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 24 feb 2021 10:00 Svara med citat
ludde28 skrev:
Har köpt en vcds från aliexpress för 5? år sen o programmerade om x-antal funktioner i min GVII. Hittade kabel o CD:n för några veckor sen och använde den för ytterligare 1 funktion.
Trots åldern så verkar den funka. Har för mig att jag betalade runt 25$ för den.
Väl investerade pengar.
Nackdel är väl att man måste ha en bärbar dator med sig ovh att man inte kan uppdatera VCDS-programvara (version) - köp isåfall en med den senaste version som får att få tag på.
Fördel: finns mkt info om vcds programmering på nätet


Hur ser man hur sen version det är?
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Ons 24 feb 2021 11:18 Svara med citat
maxmsm skrev:
Hur ser man hur sen version det är?


man kollar vilken version originalkablar har och söker efter en kabel som är närmast orig vers.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 24 feb 2021 14:00 Svara med citat
ludde28 skrev:
man kollar vilken version originalkablar har och söker efter en kabel som är närmast orig vers.




Thumbs up