Forum - Andra Volkswagen-modeller - VW Sharan. Elektriska skjutdörrar

sota
Kör: Sharan 2.0 -2011 Ort: Gotland Medlem: 22 februari 2021
Mån 22 feb 2021 13:54 Svara med citat
Hej!

Som jag förstått så är det ett vanligt fenomen att de strular på Sharanen.
Mitt dilemma är att dörren öppnas och stängs men den drar inte den i lås sista biten så bilen anger ännu dörren som olåst och det är en glipa mellan dörr och bil.

Har försökt att hitta en konkret lösning på detta på nätet. Är inte främmande för att byta eventuella relä själv om det skulle komma till det men vill inte chansbyta en massa som "kanske" är fel. Ett styrdon som sitter bak i skuffen har visat sig vara en bov i dramat i vissa fall men är osäker på att det gäller mig.

Felkoden jag fått på dörren är:

1705
Raw code: 06A9
ECU: 42. Driver door electronic equipment
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
Volkswagen: B16EA11: Microphone 3
Short circuit to Ground (GND)

Någon som har nån idé?
nicke23
Kör: Sharan +46703954212 Ort: Sunne Medlem: 26 februari 2021
Fre 26 feb 2021 22:39 Svara med citat
Hej! Har precis samma problem med min sharan, skjutdörr en går igen, men motorn som ska låta när den drar igen dörren låter inte, och med det gör att det lämnar nån millimeter glipa, har haft problem nu under vintern ett par veckor när det varit kallt ut, så går det inte att stänga dörren, inte föräns man ställt in den i garaget med varmluftsfläkt riktad mot skjutdörr en. söker gärna ett svar vad det kan vara när den inte vill låsa dörren efter att den gått igen. 😖