Forum - Golf 6 (09-13) - Byta vänster backspegel på Golf Plus

trrttsch
Kör: Golf 6 Plus 1.6 TDI -12 Ort: Hällefors Medlem: 23 februari 2021
Tis 23 feb 2021 11:08 Svara med citat
Hej!

Jag backade emot garageöppningen så vänster backspegel gick sönder längst ut. Glaset, lite av kåpan och blinkersen är trasig. Har beställt en ny (beg) backspegel på Ebay i rätt färg och undrar nu hur jag enklast byter den själv.

För att byta hela paketet har jag förstått att man behöver lossa panelen på insidan av dörren. Funderar på om det är enklare (och om det går överhuvudtaget) att plocka isär backspegeln och bara byta de delar som är trasiga.

Är det nån här som gjort något liknande?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 23 feb 2021 11:26 Svara med citat
Prova att söka på YouTube, finns mycket hjälp där Smile
trrttsch
Tis 23 feb 2021 11:42 Svara med citat
Ja, det är otroligt vad mycket bra grejer det finns där. Har inte hittat nån för exakt min modell (Plus) men det kanske inte är så stor skillnad.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 23 feb 2021 12:06 Svara med citat
trrttsch skrev:
Ja, det är otroligt vad mycket bra grejer det finns där. Har inte hittat nån för exakt min modell (Plus) men det kanske inte är så stor skillnad.

Jag har faktiskt inte en aning angående din bil, vet bara att YT har hjälp mig många gånger med allt möjligt Smile
trrttsch
Tis 23 feb 2021 14:49 Svara med citat
Jahapp, då kan jag titulera mig bilmekaniker också. Smile Till slut hittade jag en video som iaf nästan var samma modell som min. Plockade isär backspegeln och bytte bara bara plastdelarna och glaset. Det svåraste var de där plastflärparna som sitter dolda och gärna vill gå sönder.