Forum - Golf 7 (13-19) - Frågor om däck och fälgar.

JEM
Golf 7 +46736223652 Ort: Stockholm
Fre 05 mar 2021 20:40 Svara med citat
Hej!

Har en golf 7.5 och tänkte köpa nya fälgar och sommardäck.
Är rätt okunnig på däck och undrar hur ni tänker. Vill ha 18" eller 19" fälgar och däck med ganska låg profil. Min bil är inte sänkt, bör jag ta det i beaktning vid val av däckprofil? Vilken bredd på däck ser bra ut på en Golf.
Masi
Golf 7 SC TGI '15 Ort: Åtvidaberg
Lör 06 mar 2021 13:58 Svara med citat
Alltså, valet av storleken på däck handlar ju egentligen inte om vad som ser fränt ut. Oavsett tum påfälgen du väljer ska ju omkretsen på däcket motsvara det som sitter original.
Om du vill leka lite med olika storlekar så kan du testa denna.
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
Men det är ju inte bara det, olika däck har olika belastningsindex. Dvs hur mycket last ett däck är konstruerat för. Sedan ska ju däcket få plats fysiskt på bilen med och vara lagon bred för vald fälg.
Original sitter förmodligen 205/55-16 på din bil vilket motsvarar tex 225/40-18 rätt bra.
Vet inte riktigt var gränsen går i bredd för en Golf7.
Jag har 235or på min Alltrack men nästa gång det är dax för byte blir det 225or, det räcker för min del. Dem däcken jag har nu rämlade jag över supetbilligt så det fick bli så. Däck som monterades av från en ny Passat så den är egentligen något lite för stora. 1,6% för stora egentligen vilket normalt inte borde ge bekymmer men vid fullt rattutslag åt höger touchar faktiskt vänster framdäck lite i innerskärmen. Så det är inte stora marginaler man har, iaf inte på en Alltrack.
/Mats

VW ID.4 GTX '23
Seat Arona '19
JEM
Golf 7 +46736223652 Ort: Stockholm
Lör 06 mar 2021 21:50 Svara med citat
Tack för hjälpen Mats.
Riktigt bra hjälp för att kunna räkna på om de däck och fälgae jag tittat på passar min bil. Tror jag kommer gå på 18" ändå. Är rädd att det blir lite för hårt och stötigt att åka runt på 19" med en profil på 30 eller 35.