Forum - Andra Volkswagen-modeller - Glödlampan tänds, turbotrycket försvinner på Multivan 2007

CurreO
Kör: Multivan 2007 Ort: Solna Medlem: 16 mars 2021
Tis 16 mar 2021 17:17 Svara med citat
Under körning utan regelbundenhet tänds den gula glödtrådslampan samtidigt som turbon slutar fungera. När jag stannar och slår på motorn igen fungerar allt som det ska. Det har hänt efter 300 m körning men i annat fall efter tio mil. Från Östersund till Norrköping vid endast två tillfällen. Alltså helt oregelbundet. Var börjar felsökningen?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tis 16 mar 2021 17:58 Svara med citat
Har du läst av felkoder?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 16 mar 2021 18:22 Svara med citat
CurreO skrev:
Under körning utan regelbundenhet tänds den gula glödtrådslampan samtidigt som turbon slutar fungera. När jag stannar och slår på motorn igen fungerar allt som det ska. Det har hänt efter 300 m körning men i annat fall efter tio mil. Från Östersund till Norrköping vid endast två tillfällen. Alltså helt oregelbundet. Var börjar felsökningen?

Beror på vilket sätt du vill felsöka...

Det oftast smidigaste och billigaste sättet, börja med att läsa ut felkoder och sedan radera alla felkoder. Kontrollera de punkter som felkoderna pekar mot lite lugnt om du hittar något väldigt uppenbart.
Kör på, tills det händer igen, kolla felkoder ännu en gång. De som du får nu är med mycket stor sannolikhet relaterat till ditt problem.
Felsök i denna riktning tills du hittar felet.

Eller det sätt många forumproffs gör, de läser på några forum vilka fel som är vanliga och byter slumpvis någon motordel. Fortsätter felet så byter man slumpvis någon motordel som varit trasig för någon annan människa.
CurreO
Kör: Multivan 2007 Ort: Solna Medlem: 16 mars 2021
Ons 17 mar 2021 7:35 Svara med citat
Jag har ingen felkodsläsare. Finns det någon bra och prisvärd att köpa eller är det bättre att lämna in på verkstad?