Forum - Golf 7 (13-19) - Tar lång tid kyla ned kupén när det är +30C ute

benkar
Kör: Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm Medlem: 02 november 2016
Sön 20 jun 2021 15:37 Svara med citat
Har en Golf 1.2 SC -16 med sådan där enkel AC, där man själv får justera temperatur osv. så det är inte en massa givare som kan strula?

Noterade idag när det var riktigt varmt (+30C) och soligt ute att det tog ovanligt lång tid kyla ned kupén, var dock vid ett par kortkörningar.

Först 15-20 minuter till ett köpcentrum med parkering inomhus, körde med återcirkulation och full fart på fläkten, noterade att det var ganska så bra kyla på förarsidan, sämre på passagerarsidan. Blev hursomhelst drägligt i kupén efter 15 minuter, men inget riktigt tryck i kylan som jag minns det var förra sommaren den period det var riktigt varmt.

Sedan hemåt, körde återigen med återcirkulation, efter 15 minuter började det bli riktigt skönt i kupén, och det kom riktigt sval/kall luft på både förare och passagerare.

Behövs kanske bara fyllas på med kylmedia? Gamla Golf -01:an hade liknande problem, blev då tipsad om just det, men blev aldrig av då jag hösten efter bytte upp mig till nuvarande.
ludde28
Kör: Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm Medlem: 11 oktober 2014
Sön 20 jun 2021 16:38 Svara med citat
Kylig luft ska komma väldigt snabbt. Om inte, kan en av orsaken vara läckande system med för låg nivå av kylmedel.
Billig och snabb åtgärd om det är pysläcka, MEN då drar man på sig stort vrede av Greta T:s sekt - fyll på kylmedel.
(åtgärden är dock temporär)
En riktig åtgärd är dock att täta läckage o fylla på kylmedel sen.
benkar
Mån 21 jun 2021 8:53 Svara med citat
ludde28 skrev:
Kylig luft ska komma väldigt snabbt. Om inte, kan en av orsaken vara läckande system med för låg nivå av kylmedel.
Billig och snabb åtgärd om det är pysläcka, MEN då drar man på sig stort vrede av Greta T:s sekt - fyll på kylmedel.
(åtgärden är dock temporär)
En riktig åtgärd är dock att täta läckage o fylla på kylmedel sen.

Tack för svar. Någon annan som haft problemet? Som låtit verkstad söka efter ev. läckage, åtgärdat, och fyllt på med kylmedia? Kostade x antal kronor?
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Tis 22 jun 2021 18:35 Svara med citat
benkar skrev:
Har en Golf 1.2 SC -16 med sådan där enkel AC, där man själv får justera temperatur osv. så det är inte en massa givare som kan strula?

Noterade idag när det var riktigt varmt (+30C) och soligt ute att det tog ovanligt lång tid kyla ned kupén, var dock vid ett par kortkörningar.

Först 15-20 minuter till ett köpcentrum med parkering inomhus, körde med återcirkulation och full fart på fläkten, noterade att det var ganska så bra kyla på förarsidan, sämre på passagerarsidan. Blev hursomhelst drägligt i kupén efter 15 minuter, men inget riktigt tryck i kylan som jag minns det var förra sommaren den period det var riktigt varmt.

Sedan hemåt, körde återigen med återcirkulation, efter 15 minuter började det bli riktigt skönt i kupén, och det kom riktigt sval/kall luft på både förare och passagerare.

Behövs kanske bara fyllas på med kylmedia? Gamla Golf -01:an hade liknande problem, blev då tipsad om just det, men blev aldrig av då jag hösten efter bytte upp mig till nuvarande.

Är bilen servad som den ska? Ett underskattat problem är faktiskt att kupéfiltret behöver bytas. Då får du inte rätt luftflöde genom förångaren. Iom att du säger att kylan faktiskt kommer tillslut så skulle jag kunna killgissat på just det.
Annars är det ju som föregående sagt, läckage är inte ovanligt. Men läcker det i kondensorn brukar gasen smita rätt snabbt. En varm sommardag med 30 plus närmar sig trycket i kondensorn 30 bar. Då tar det inte lång stund för gasen att smita ut ur ett liiiitet hål.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
benkar
Ons 23 jun 2021 9:42 Svara med citat
Masi skrev:
Är bilen servad som den ska? Ett underskattat problem är faktiskt att kupéfiltret behöver bytas. Då får du inte rätt luftflöde genom förångaren. Iom att du säger att kylan faktiskt kommer tillslut så skulle jag kunna killgissat på just det.
Annars är det ju som föregående sagt, läckage är inte ovanligt. Men läcker det i kondensorn brukar gasen smita rätt snabbt. En varm sommardag med 30 plus närmar sig trycket i kondensorn 30 bar. Då tar det inte lång stund för gasen att smita ut ur ett liiiitet hål.
/Mats

Stort tack för tipset! Är ju faktiskt lite dåligt "blås" även när man kör fläkten på högsta läget.

Ska kolla serviceprotokollen och se om de angett att filtret är bytt, samt hursomhelst köpa ett nytt filter och byta det, så kan man i alla fall bocka av det utifall dålig kyla kvarstår.
benkar
Ons 23 jun 2021 20:23 Svara med citat
Masi skrev:
Är bilen servad som den ska?

Enligt serviceboken så ska "Friskluftfilter" vara bytt 2018-09-25 och 2020-09-09, står även med på fakturorna.

Men om det verkligen är gjort kan man ju aldrig veta.... Rolling Eyes

Har köpt ett nytt filter idag och ska byta någon dag framöver, får se hur nuvarande filter ser ut, och om ett byte gör någon skillnad eller inte.
Masi
Ons 23 jun 2021 22:28 Svara med citat
benkar skrev:
Enligt serviceboken så ska "Friskluftfilter" vara bytt 2018-09-25 och 2020-09-09, står även med på fakturorna.

Men om det verkligen är gjort kan man ju aldrig veta.... Rolling Eyes

Har köpt ett nytt filter idag och ska byta någon dag framöver, får se hur nuvarande filter ser ut, och om ett byte gör någon skillnad eller inte.

Vet att en jobbarkompis som tidigare körde Golf tyckte att ac:n inte var tillräckligt effektiv gjorde någon anpassning av klimatanläggning med hjälp av VCDS och ändrade bilens kodning till "för varmt klimat".
Det ska tydligen hjälpt, men har du tyckt att det blivit sämre än tidigare är det ju något annat knas. Nu har jag ingen aning om hur kupéfilter ser ut på våra bilar faktiskt. Minns bara att farsan en gång i tiden hade stora problem med klimatanläggningen på sin gamla Saab 9000. Kylde dåligt och rutorna immade igen. Det visade sig tillslut att kupéfilter satt bakåfram. Nytt rättvänt filter och alla problem var borta 😎
/Mats

VW Golf SC TGI '15
benkar
Lör 26 jun 2021 16:24 Svara med citat
Masi skrev:
/Mats

Filtret såg bra ut och monterat åt rätt håll.

Bytte dock ut det eftersom jag ändå hade köpt ett.

Idag på e.m var det bara +23C och sol, full fart på kylan överallt.

Får avvakta tills när det nästa gång är +30C och sol.
Legotechs
Kör: Golf 7 GT Ort: Utomlands Medlem: 12 februari 2021
Ons 28 jul 2021 19:23 Svara med citat
Återcirkulation ger sämre kyla, sluta med det.

För övrigt var jag nyligen utomlands till varmare breddgrader där det är 40-45+ grader, visst tar det tid att kyla ner kupén. Det blir så varmt att man inte kan ta i ratten där solen legat på.

Det du också ska göra när det är varmt är att starta AC, köra ner rutorna och fläkta bilen genom att köra nån minut med rutorna nere.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 28 jul 2021 20:30 Svara med citat
Legotechs skrev:
Återcirkulation ger sämre kyla, sluta med det.

För övrigt var jag nyligen utomlands till varmare breddgrader där det är 40-45+ grader, visst tar det tid att kyla ner kupén. Det blir så varmt att man inte kan ta i ratten där solen legat på.

Det du också ska göra när det är varmt är att starta AC, köra ner rutorna och fläkta bilen genom att köra nån minut med rutorna nere.

Håller med, din sista mening är viktig för att få snabbt svalt i bilen Smile
benkar
Ons 08 sep 2021 17:17 Svara med citat
Visade sig att kondensorn fått ett stenskott på sig, så det var lite pyspunka där lite kylmedia läckt ut.

Får väl se vad byte av kondensor kommer att kosta...
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 08 sep 2021 19:18 Svara med citat
Kolla med ditt försäkringsbolag! Flera bolag tar den skadan upp till 10 år, 15.000 mil!
benkar
Ons 08 sep 2021 19:49 Svara med citat
Mranderz skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag! Flera bolag tar den skadan upp till 10 år, 15.000 mil!

Lade ett ärende till försäkringsbolaget innan verkstaden gjorde felsökning.

Hade det varit ett mekaniskt fel så hade det gått på "maskinskada", i mitt fall 3.000 kr i självrisk.

Men nu var det "yttre påverkan", ett stenskott, så då går det på "vagnskada", i mitt fall 4.500 kr i självrisk.

Verkstaden trodde att det hela skulle gå på minst 10.000 kr, kanske ännu mer, ny kondensor demontera/montera, fylla på kylmedia osv. Tydligen måste hela fronten bort, och så efter det kalibrera "radarn" för ACC.

Egentligen är totalkostnaden ointressant, blir dock 4.500 kr för mig, för ett stenskott... d'oh! men samtidigt intressant se hur dyrt det blir försäkringsbolaget (dvs för oss som betalar försäkringspremier)
Remmos
Kör: Golf 7 Sportscombi 2,0 150 Ort: Bjuv Medlem: 09 september 2021
Tor 09 sep 2021 15:35 Svara med citat
benkar skrev:
Lade ett ärende till försäkringsbolaget innan verkstaden gjorde felsökning.

Hade det varit ett mekaniskt fel så hade det gått på "maskinskada", i mitt fall 3.000 kr i självrisk.

Men nu var det "yttre påverkan", ett stenskott, så då går det på "vagnskada", i mitt fall 4.500 kr i självrisk.

Verkstaden trodde att det hela skulle gå på minst 10.000 kr, kanske ännu mer, ny kondensor demontera/montera, fylla på kylmedia osv. Tydligen måste hela fronten bort, och så efter det kalibrera "radarn" för ACC.

Egentligen är totalkostnaden ointressant, blir dock 4.500 kr för mig, för ett stenskott... d'oh! men samtidigt intressant se hur dyrt det blir försäkringsbolaget (dvs för oss som betalar försäkringspremier)

Jag har köpt min 2014 Golf Variant med defekt AC i augusti 2021. Det kostade återförsäljaren runt 9.000 spänn att åtgärda. Allt funkar nu.

Det bästa är att ställa på och av AC'en regelbundet året runt.

Bästa hälsninger
Från DanskJäveln John Sommer
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Tor 09 sep 2021 20:07 Svara med citat
Remmos skrev:
Jag har köpt min 2014 Golf Variant med defekt AC i augusti 2021. Det kostade återförsäljaren runt 9.000 spänn att åtgärda. Allt funkar nu.

Hjälper det mot stenskott i kondensatorn?
Nej, det bästa är att alltid ha den igång, stäng alltså aldrig av den.
Johan124
Kör: Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde Medlem: 14 mars 2017
Sön 12 sep 2021 13:39 Svara med citat
Remmos skrev:

Ställa på och av?

Jag har aldrig stängt av min AC och har nu ägt bilen i 4 år och kört 8 000 mil.
Varför skulle man överhuvudtaget stänga av AC:n?
Johan124
Kör: Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde Medlem: 14 mars 2017
Sön 12 sep 2021 13:41 Svara med citat
benkar skrev:
Visade sig att kondensorn fått ett stenskott på sig, så det var lite pyspunka där lite kylmedia läckt ut.

Får väl se vad byte av kondensor kommer att kosta...

Kondensorn sitter väldigt oskyddat till, borde finnas ett finmaskigt nät som skydd men det finns det såklart inte. Det byts många kondensorer p.g.a. stenskott vilket drar in fina pengar till VW-verkstäderna.

Varför kör du med återcirkulation på?
benkar
Sön 12 sep 2021 15:11 Svara med citat
Johan124 skrev:
Kondensorn sitter väldigt oskyddat till, borde finnas ett finmaskigt nät som skydd men det finns det såklart inte. Det byts många kondensorer p.g.a. stenskott vilket drar in fina pengar till VW-verkstäderna.

Varför kör du med återcirkulation på?

Jo, verkar ju ovanligt korkat att när kondensorn sitter där den sitter, inte skulle kunna ha ett finmaskigt nät som skydd.

Återcirkulation, var bara en grej jag testade när jag upplevde att det var dålig kyla...
Masi
Sön 12 sep 2021 17:21 Svara med citat
Johan124 skrev:

Om det är så du tänker så har du nog inte förstått hur stort luftflöde som behövs för att kyla bort värmen från kondensorn en varm sommardag. Det ser precis likadant ut på i princip alla bilar med AC, oavsett fabrikat.
Skulle du skydda den med ett så finmaskigt nät att inte små stenar skulle kunna punktera kondensorn blir luftflödet alldeles för dåligt och arean på kondensorn skulle inte räcka till.
Med tanke på hur många bilar det rullar och hur få som ändå måste byta kondensor inom 10 år är det nästan försumbart. Men visst är det j#$la tråkigt när det väl händer.
På 25år och kanske 40tusen mil har jag fått byta en enda gång på mina bilar men då hade den ärgat sönder på baksidan då det samlats en massa löv och annat skräp mellan kondensor och kylare.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
benkar
Mån 27 sep 2021 18:11 Svara med citat
Idag bytte de ut kondensatorn. Det hela gick tydligen på runt 12.500 kr Shocked Det inkluderade felsökningen.

Arbete och ny kondensator gick på vagnskadeförsäkringen, självrisk 4.500 kr. Bara att hoppas att det inte påverkar min försäkringspremie kommande år, vet inte hur det fungerar när man nyttjar vagnskadeförsäkringen.

Dröjer dock till nästa sommar innan jag kan bekräfta att kylan fungerar som den ska vid +30C och sol.....

Med tanke på att de demonterat fronten så testade/kollade jag belysning osv när jag skulle hämta bilen, visade sig att strålkastarspolningen inte fungerade, munstyckena åkte upp, men det kom ingen spolarvätska... d'oh!

Så bilen blev kvar på verkstaden, får se om jag kan hämta den imorgon, då kan jag även testa så att "radarn" för ACC är kalibrerad och fungerar som den ska...
Stötfångaren
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 14 oktober 2020
Ons 29 sep 2021 17:41 Svara med citat
Det låter ju som om du har anlitat en verkstad som struntar i det mesta. Du gjorde ju rätt i att testa men som betalande kund ska det inte behövas. Jag skulle gå till chefen för verkstaden och kräva ett detaljerat protokoll på utförd service, inte bara en faktura. Det kan du sedan skicka till ditt försäkringsbolag i händelse av att något fallerar senare.
benkar
Mån 11 okt 2021 19:41 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Det låter ju som om du har anlitat en verkstad som struntar i det mesta. Du gjorde ju rätt i att testa men som betalande kund ska det inte behövas. Jag skulle gå till chefen för verkstaden och kräva ett detaljerat protokoll på utförd service, inte bara en faktura. Det kan du sedan skicka till ditt försäkringsbolag i händelse av att något fallerar senare.

Verkstaden i fråga var fram till för cirka tre år sedan riktigt bra, egen fristående, men sedan de blev en del av en "koncern" så har det tyvärr gått utför, brukar väl bli så...

Handlade inte om en Service, utan om ett försäkringsärende. Om kylan inte fungerar som den ska när/om det blir +30C och sol kommande sommar, kontaktar jag försäkringsbolaget som får reklamera....

Vad det gäller återkommande/normal Service på en VW, så tar jag gärna emot tips på "bra" verkstad/firma i Stockholms södra förorter.
Masi
Mån 11 okt 2021 20:02 Svara med citat
benkar skrev:
Idag bytte de ut kondensatorn. Det hela gick tydligen på runt 12.500 kr Shocked Det inkluderade felsökningen.

Arbete och ny kondensator gick på vagnskadeförsäkringen, självrisk 4.500 kr. Bara att hoppas att det inte påverkar min försäkringspremie kommande år, vet inte hur det fungerar när man nyttjar vagnskadeförsäkringen.

Dröjer dock till nästa sommar innan jag kan bekräfta att kylan fungerar som den ska vid +30C och sol.....

Med tanke på att de demonterat fronten så testade/kollade jag belysning osv när jag skulle hämta bilen, visade sig att strålkastarspolningen inte fungerade, munstyckena åkte upp, men det kom ingen spolarvätska... d'oh!

Så bilen blev kvar på verkstaden, får se om jag kan hämta den imorgon, då kan jag även testa så att "radarn" för ACC är kalibrerad och fungerar som den ska...

Ska inte försvara att man missat att lufta strålkastarspolningen men det är så enkelt att det tar ett antal cykler innan man fått ut all luft ur slangarna när man haft stötfångare borta. Men om dem skjuter ut så har man kopplat ihop systemet och anslutningen är tät. Det hade helt enkelt löst sig själv med tiden.
Angående ACC/radar är det så enkelt att det borde finnas ett protokoll från 4hjulsmätningen om den är utförd.
Man måste inte justera hjulvinklarna för att justera radarn (även om det ju är mest seriöst) men man måste mäta upp hjulvinklarna innan man kan justera radarn.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
benkar
Mån 11 okt 2021 20:16 Svara med citat
Masi skrev:
Ska inte försvara att man missat att lufta strålkastarspolningen men det är så enkelt att det tar ett antal cykler innan man fått ut all luft ur slangarna när man haft stötfångare borta. Men om dem skjuter ut så har man kopplat ihop systemet och anslutningen är tät. Det hade helt enkelt löst sig själv med tiden.
Angående ACC/radar är det så enkelt att det borde finnas ett protokoll från 4hjulsmätningen om den är utförd.
Man måste inte justera hjulvinklarna för att justera radarn (även om det ju är mest seriöst) men man måste mäta upp hjulvinklarna innan man kan justera radarn.
/Mats

Som skrivet så ska jag byta verkstad, eller kanske helt enkelt sluta ha bil, jag orkar dock inte vara en "drama queen" just nu och riva upp himmel och helvete, detta med tanke på att spolare fungerar, och av vad jag sett så fungerar även ACC/radar som den ska.

Och som skrivet igen, har någon tips på en "bra" VW-verkstad "som man kan lita på" i Stockholms södra förorter, ropa till Smile
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 11 okt 2021 22:21 Svara med citat
Innan jag flyttade från Stockholm, Nacka, var det endast Folkadoktorn i Saltsjö-Boo som fick meka med mina VW. Hade inget eller väldigt lite till övers för vare sig Haninge eller Hammarby sjöstad. Detta var dock fram till 2018.
Masi
Mån 11 okt 2021 22:29 Svara med citat
benkar skrev:
Som skrivet så ska jag byta verkstad, eller kanske helt enkelt sluta ha bil, jag orkar dock inte vara en "drama queen" just nu och riva upp himmel och helvete, detta med tanke på att spolare fungerar, och av vad jag sett så fungerar även ACC/radar som den ska.

Och som skrivet igen, har någon tips på en "bra" VW-verkstad "som man kan lita på" i Stockholms södra förorter, ropa till Smile

En gång om året får du ta en liten semestertripp till en mindre stad och lämna in bilen på service. En hotellnatt i Karlshamn eller kanske Västervik kanske kan vara trevligt? Den lägre timpenningen kanske kan betala en god middag ute på den lokala orten åt dig å din bättre hälft?
Kanske inte behöver åka så långt, Nyköping är ju bara en timme bort, hur är verkstaden där?
/Mats

VW Golf SC TGI '15