Forum - Golf 4 (98-04) - Bilen stannade.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Tor 24 jun 2021 17:17 Svara med citat
Skulle göra ett ärende. Då börjar lampor lysa på instrumentbrädan. Sen efter ett tag stannade bilen.
Väldigt pinsamt. Men det finns ju bärgningsbilar som tur är. Jag hittade ingen ögla i fram för bogser rep. Måste undersöka det.

Man borde ha med sig ett fulladdat reservbatteri. Då kunde man bytt batteri och kommit hem..

Assistansförsäkring borde jag ta alltså. Nu kanske det blir en bärgnings räkning runt 1500.

Vet inte exakt vart jag ska börja leta fel. Remmen till generatorn satt kvar i alla fall.

21:30 Fick tips om att det kan vara generator alternator. Jag får leta film hur man byter. Har gjort det förr men inte på denna bilen. Varierande priser om man kollar Mekonomen, Skruvat och Mekster.

23:15 Jag kollade en film på Youtube. WheelsAndMotors How to replace alternator on VW Golf Mk4

Det verkar vara ett himla jobb att byta alternator. AC motorn måste bort mm. enligt filmen.

Laddningsregulator. finns på Biltema. Kanske bäst att plocka av den och kolla. Bra pris. 339 kr.

Mekonomen laddningsregulator 614 kr. Lite väl dyrt. Mekster var virrigt att hitta på. BVS eller vad de heter..Helt obegriplig sida att söka på.

Måste man verkligen ta bort generatorn för att byta kol? Det verkar väldigt omständligt. Om jag t. ex vill titta på kolen. De ska inte understiga 5 mm. läste jag i mek boken.

Nu äntligen hittade jag var dragöglan ska sitta i fram. Höger sida om man sitter i bilen. Ett svart galler under lamporna. Ska petas på med skruvmejsel på övre sidan. Den där öglan ska ligga i kofferten.

Varför skriver de inte det i medskickade boken? Jag såg i alla fall inget. Jag var tvungen att kolla en film på Youtube för att fatta.

26/6 Jag har kört fast. Jag lossade tjocka sladden på alternatorn som är på generatorn. Tog bort tunna sladden med plastkoppling. Sen var det en mutter till innanför den andra. Jag trodde plastkåpan skulle lossa då. Men den vill inte lossa. Måste man verkligen plocka ner generatorn och andra grejer för att byta alternator? Väldigt mycket extra jobb i så fall. Haynes boken kan man ju slänga i soptunnan. Någon riktig bra film har jag inte sett fast jag kollat på flera.
Jag får leta vidare efter information. En sprängskiss vore bra med. Byta alternator är inget man gör vid vägkanten precis om man är ute och åker. På mina gamla VW golf bytte man hur lätt som helst.

19:15 Jag leta efter 7 mm. hylsa men hittar ingen den behövs längst ner på plastkåpan på alternator. Möjligen sitter där en stjärnskruv. Svårt att se med spegel. Sen sitter alternator fast med 3 stjärnskruv.. Man ser bara en.. De har låsvätska på sig säger killen på WheelsAndMotors.



21.30 Jag böjde plastkåpan på generatorn utåt. Fick lossat översta stjärnskruven på alternatorn. Mejsel slirade på en skruv där nere. Sen såg jag inte skruv nr 3 neråt
. Ska göra en mindre spegel på en pinne. Det är trångt där nere. Svårt att se.

Finns en film av Westronicslrl , VW Audi Seat Alternator. Där killen förklarar hur skruvarna sitter på alternatorn på en Bosch Generator. Till 95% är det troligt att alternatorn som är felet då batteriet inte laddar säger killen. Det är viktigt att kolla rotorn med. där kolen är mot rotorn. Så det inte ser för slitet ut. (man kommer inte åt att se när generatorn är kvar på bilen)

27/6 2 småskruvar är borta från alternator. Det ska finnas en till lite mot mitten. Måste kolla på bilder vart den sitter. Den som sitter närmast kylfläkten gick att lossa med extra lång stjärnmejsel +fiska upp den med magnetpinne. Jag nöp av en bit av en spegel och tejpa fast på en träpinne. Det måste vara liten spegel och stark lampa.Samt att man böjer ut runda plastskyddet. Återstår att se om jag hittar skruv nr.3.. 7mm. bulten längst ned till plastkåpan kommer man inte åt. Den får sitta kvar.

16:10 Jag fick loss skruv nr.3. Den satt mer i ytterkant på generatorn.. Jag har kollat Biltema. deras alternator 63-706 339 kr ska passa. Jag googlade tillverkningsnumret på den och kom till en sida där det överensstämmer med Bosch nr: BR 14-MO F Com145 225 Jag drar till Biltema och kollar om de har öppet.
Kolen var 3 mm. långa på min alternator. Får inte vara under 5 mm. Nya kol är 16 mm långa. Vill man bara byta själva kolen så fanns det nog en film om det på Youtube.

Jag bytte alternator sen.. finns det 2 namn på den grejen? Alternator eller regulator?? Beroende om man kollar svenska eller andra länders sidor.

Det är lite svårt med de 2 nedre skruvarna, Jag tejpa fast dem på en längre stjärnmejsel så de inte ramla av. Sen bände med en brädbit på fläkten. så fick jag in de 2 nedre skruvarna. Övre skruv var lätt att skruva på. Det var bara att plocka ihop och provköra. Man kan alltså byta regulator utan att ta bort generator och AC mm. Men man får böja på generatorns plastkåpa. Konstigt att de inte visar det i filmer eller i mek boken?
Bilen gick som vanligt igen.


Senast ändrad Mån 28 jun 2021 20:52, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 28 jun 2021 19:48 Svara med citat
rostful skrev:
Skulle göra ett ärende. Då börjar lampor lysa på instrumentbrädan. Sen efter ett tag stannade bilen.
Väldigt pinsamt. Men det finns ju bärgningsbilar som tur är. Jag hittade ingen ögla i fram för bogser rep. Måste undersöka det.

Man borde ha med sig ett fulladdat reservbatteri. Då kunde man bytt batteri och kommit hem..

Assistansförsäkring borde jag ta alltså. Nu kanske det blir en bärgnings räkning runt 1500.

Vet inte exakt vart jag ska börja leta fel. Remmen till generatorn satt kvar i alla fall.

21:30 Fick tips om att det kan vara generator alternator. Jag får leta film hur man byter. Har gjort det förr men inte på denna bilen. Varierande priser om man kollar Mekonomen, Skruvat och Mekster.

23:15 Jag kollade en film på Youtube. WheelsAndMotors How to replace alternator on VW Golf Mk4

Det var ett himla jobb att byta alternator. AC motorn måste bort mm. Men det finns en länk hur man bara byter bara kolen.. Men kan man göra det utan att ta bort generator på min bil?

Laddningsregulator. finns på Biltema. Kanske bäst att plocka av den och kolla. Bra pris. 339 kr.

Mekonomen laddningsregulator 614 kr. Lite väl dyrt. Mekster var virrigt att hitta på. BVS eller vad de heter..Helt obegriplig sida att söka på.

Måste man verkligen ta bort generatorn för att byta kol? Det verkar väldigt omständligt. Om jag t. ex vill titta på kolen. De ska inte understiga 5 mm. läste jag i mek boken.

Nu äntligen hittade jag var dragöglan ska sitta i fram. Höger sida om man sitter i bilen. Ett svart galler under lamporna. Ska petas på med skruvmejsel på övre sidan. Den där öglan ska ligga i kofferten.

Varför skriver de inte det i medskickade boken? Jag såg i alla fall inget. Jag var tvungen att kolla en film på Youtube för att fatta.

26/6 Jag har kört fast. Jag lossade tjocka sladden på alternatorn som är på generatorn. Tog bort tunna sladden med plastkoppling. Sen var det en mutter till innanför den andra. Jag trodde plastkåpan skulle lossa då. Men den vill inte lossa. Måste man verkligen plocka ner generatorn och andra grejer för att byta alternator? Väldigt mycket extra jobb i så fall. Haynes boken kan man ju slänga i soptunnan. Någon riktig bra film har jag inte sett fast jag kollat på flera.
Jag får leta vidare efter information. En sprängskiss vore bra med. Byta alternator är inget man gör vid vägkanten precis om man är ute och åker. På mina gamla VW golf bytte man hur lätt som helst.

19:15 Jag leta efter 7 mm. hylsa men hittar ingen den behövs längst ner på plastkåpan på alternator. Möjligen sitter där en stjärnskruv. Svårt att se med spegel. Sen sitter alternator fast med 3 stjärnskruv.. Man ser bara en.. De har låsvätska på sig säger killen på WheelsAndMotors.



21.30 Jag böjde plastkåpan på generatorn utåt. Fick lossat översta stjärnskruven på alternatorn. Mejsel slirade på en skruv där nere. Sen såg jag inte skruv nr 3 neråt
. Ska göra en mindre spegel på en pinne. Det är trångt där nere. Svårt att se.

Finns e film av Westronicslrl , VW Audi Seat Alternator. Där killen förklarar hur skruvarna sitter på alternatorn på en Bosch Generator. Till 95% är det troligt att alternatorn som är felet då batteriet inte laddar säger killen. Det är viktigt att kolla rotorn med. där kolen är mot rotorn. Så det inte ser för slitet ut. (man kommer inte åt att se när generatorn är kvar på bilen)

27/6 2 småskruvar är borta från alternator. Det ska finnas en till lite mot mitten. Måste kolla på bilder vart den sitter. Den som sitter närmast kylfläkten gick att lossa med extra lång stjärnmejsel +fiska upp den med magnetpinne. Jag nöp av en bit av en spegel och tejpa fast på en träpinne. Det måste vara liten spegel och stark lampa.Samt att man böjer ut runda plastskyddet. Återstår att se om jag hittar skruv nr.3.. 7mm. bulten längst ned till plastkåpan kommer man inte åt. Den får sitta kvar.

16:10 Jag fick loss skruv nr.3. Den satt mer i ytterkant på generatorn.. Jag har kollat Biltema. deras alternator 63-706 339 kr ska passa. Jag googlade tillverkningsnumret på den och kom till en sida där det överensstämmer med Bosch nr: BR 14-MO F Com145 225 Jag drar till Biltema och kollar om de har öppet.
Kolen var 3 mm. långa på min alternator. Får inte vara under 5 mm. Nya kol är 16 mm långa. Vill man bara byta själva kolen så fanns det nog en film om det på Youtube.

Jag bytte alternator sen.. finns det 2 namn på den grejen? Alternator eller regulator?? Beroende om man kollar svenska eller andra länders sidor.

Det är lite svårt med de 2 nedre skruvarna, Jag tejpa fast dem på en längre stjärnmejsel så de inte ramla av. Sen bände med en brädbit på fläkten. så fick jag in de 2 nedre skruvarna. Övre skruv var lätt att skruva på. Det var bara att plocka ihop och provköra. Man kan alltså byta regulator utan att ta bort generator och AC mm. Men man får böja på generatorns plastkåpa. Konstigt att de inte visar det i filmer eller i mek boken?
Bilen gick som vanligt igen.


Generator och alternator är samma, generator - svenska, alternator - engelska
regulator är delen som kolen sitter fast i, man brukar använda orden laddningsregulator eller bara regulator.
rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Mån 28 jun 2021 20:54 Svara med citat
Ok. tack för svaret ! Jag åkte 3 mil igår. Den verkar gå bra.