Forum - Volkswagen Passat - Soltaket är paj, någon som kan veta sig orsaken?

mattisism
Passat 7 Alltrack -12 Ort: Borås
Mån 05 jul 2021 16:10 Svara med citat
Halloj, första inlägget, trevlig!
Soltaket på min Passat -12 har ju då tyvärr slutat att öppnas. Brick wall Man hör hur motorn försöker sitt bästa men det bara gnisslar och har sig.
Någon som vet vad som kan ha gått fel här? Jag är inte ens nära en hobby fixare med bilar så detta låter ju ganska dyrt i mina öron. Något man kan lösa hemma? Pray
MVH Mattis

candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 05 jul 2021 16:53 Svara med citat
Inget svar på din fråga Sad
Undrar bara om den fått service någon gång tidigare?
mattisism
Passat 7 Alltrack -12 Ort: Borås
Mån 05 jul 2021 17:37 Svara med citat
Service boken är fullstämplad, det var jag noga med när jag köpta den. Har ägt henne i nästan 1 år nu, och under den perioden har jag icke servat soltaket.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 05 jul 2021 17:42 Svara med citat
Okej. Bara jag som spekulerar. Vill minnas att jag läst att den ska servas med något specialsmörjmedel, tar man istället fel fett eller dylikt så kan gummilister mm svälla och ge problem.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 14 jul 2021 22:12 Svara med citat
Ja även om den är full servad behöver ju inte servicen varit skött på soltaket..

Är den sen servad på något annat ställe än en original vag verkstad så är garanterat INTE soltaket smörjt och underhållet som det skall enligt serviceschemat

Vad som hänt de vet man inte förän man öppnat och kollat in.

dyrt, svar JA!
Räkna med 30k... bara själva ramen som panoramaluckorna sitter i kostade sist ja bytte en på jobbet närmare 20k..
Sen ska hela innertaket ur, samt a+b+c+d stolpar samt klädslar bak i sidorna på skuffen ur..

För en som skruvat med de förut går de rätt smidigt, är det något man ger sig på hemma om man inte har jätte mkt vana, nej Smile

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00