Forum - Golf 4 (98-04) - Rätt hjulbultar till golf iv 2005

Drivknut60
Kör: Golf 4 Variant2.0Bifuel-05 Ort: Stockholm Medlem: 06 juni 2018
Lör 17 jul 2021 2:10 Svara med citat
Har köpt alu-fälgar til min golf, och undrar hur långa bultar jag ska ha. Gamla plåtfälgarna hade 28 mm bultar som jag kunde dra 7 3/4 varv innan de var åtdragna. Samma bult med alufälgen kan dras bara 4 varv så jag köpte lite längre bultar, 30 mm, men de kan fortfarande dras bara 5 3/4 varv. Räcker det eller måste jag ha längre så att jag når samma inskruvning som förr (7 3/4 varv) ?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 17 jul 2021 9:02 Svara med citat
Tänk även på att formen (kronan) skiljer på bultarna, är nog aldrig samma på alufälgar och plåtfälgar, men kan även skilja mellan alufälgar. En däckhandlare hjälper dig snabbt och enkelt är ett råd Smile
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 17 jul 2021 21:19 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tänk även på att formen (kronan) skiljer på bultarna, är nog aldrig samma på alufälgar och plåtfälgar, men kan även skilja mellan alufälgar. En däckhandlare hjälper dig snabbt och enkelt är ett råd Smile

Och om man nu inte vill besöka en däckshandlare, får man börja mäta och tänka lite själv.

Det BÖR vara så långt utstick på gängor genom fälgen så hela navets gängor utnyttjas. Lite igenom navet kan man ofta gå, men max 5mm för sedan börjar det bli risk att det tar i...

Så då mäter man med ett skjutmått hur många millimeter gängorna sticker ut på baksidan av fälgen.

Sedan mäter man från anliggningsyta för fälgen till andra änden av navet.

Nu kommer det svåra, lite matematik. Sedan köper man de skruvar som är närmast över i längd.
candyweiss
Sön 18 jul 2021 14:29 Svara med citat
Misstänker att det är för avancerat, annars hade TS nog redan testat det? Faktiskt rätt så logisk och enkel operation Smile
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 18 jul 2021 19:36 Svara med citat
candyweiss skrev:
Misstänker att det är för avancerat, annars hade TS nog redan testat det? Faktiskt rätt så logisk och enkel operation Smile

Med tanke på att säkert 99% av användarna inte verkar förstå att volkswagenhandlaren också säljer reservdelar så kanske en beskrivning kan hjälpa tänkandet när inte den smarta telefonen gjort jobbet
candyweiss
Sön 18 jul 2021 22:09 Svara med citat
r o l l e skrev:
Med tanke på att säkert 99% av användarna inte verkar förstå att volkswagenhandlaren också säljer reservdelar så kanske en beskrivning kan hjälpa tänkandet när inte den smarta telefonen gjort jobbet

Antagligen har jag fel, men förmodligen hjälper inte din hjälpsamma beskrivning ändå Whistle