Forum - Golf 4 (98-04) - Startspärren! 😨

RubensMamma
Kör: Golf 4 Ort: Ludvika Medlem: 08 augusti 2021
Sön 08 aug 2021 12:25 Svara med citat
Hej! Jag behöver hjälp med att startspärren har ”hoppat” in.

Vad kan det då vara?!?

Kan det ha att göra med att bilen rullade in under en balkong och repade taket och kapade antennen?
Eller för att nyckeln delade sig så jag kunde ta ut batteriet/lampan på nyckeln? Har inget fjärrlås på nyckeln.
Eller kan det ha med någon säkring att göra?

Jag har kopplat bort batteriet ett dygn men det hjälpte inte heller. Men läste att det kanske kan ha med antennen att göra. Dock är det 1 1/2 månad sedan antennen kapades så låter som för lång tid efter. Eller?

Snälla om någon kan hjälpa Ruben 🚗 och han ”mamma”…
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 08 aug 2021 18:56 Svara med citat
RubensMamma skrev:
Hej! Jag behöver hjälp med att startspärren har ”hoppat” in.

Vad kan det då vara?!?

Kan det ha att göra med att bilen rullade in under en balkong och repade taket och kapade antennen?
Eller för att nyckeln delade sig så jag kunde ta ut batteriet/lampan på nyckeln? Har inget fjärrlås på nyckeln.
Eller kan det ha med någon säkring att göra?

Jag har kopplat bort batteriet ett dygn men det hjälpte inte heller. Men läste att det kanske kan ha med antennen att göra. Dock är det 1 1/2 månad sedan antennen kapades så låter som för lång tid efter. Eller?

Snälla om någon kan hjälpa Ruben 🚗 och han ”mamma”…

I nyckelhöljet har du även ett litet immobilizerchip, en rulle kanske 2 eller 2,5mm i diameter och 6mm lång.

Är du säker på att den inte ramlade iväg när nyckeln delade sig?

Andra möjliga orsaker är att antennen i rattlåset gått sönder.
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Sön 15 aug 2021 14:07 Svara med citat
Om du har fler nycklar så prova med de andra. Väldigt sällan chipen skulle dö eller försvinna i flera nycklar samtidigt.
Funkar inte de andra nycklarna heller så är det mest troligt med problem i "antennen" som sitter i tändlåset.