Forum - Golf 7 (13-19) - Byta diod indikator dragkrok?

golf.VW
Kör: Golf 7 Ort: Norrtälje Medlem: 13 augusti 2021
Fre 13 aug 2021 9:22 Svara med citat
Hej alla experter,
åkte på en oväntat ombesiktning på vår bil då enligt besiktningen en diod i bakluckan ska indikera om den fabriksmonterade utfällbara dragkroken är säkrat (grönt ljus) eller lös (rött ljus)

Har aldrig sett denna lampa lysa och har haft bilen från ny (Golf VII 1.2 TSI). Verkar inte helt lätt att komma åt utrymmet då jag varken ser någon öppning eller annat för att lossa.

Är det någon som varit med om detta? Vet hur man byter den?
Tacksam för all hjälp
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Fre 13 aug 2021 18:49 Svara med citat
Ta bort panelen som ligger över tröskeln till bakluckan, så lampan måste ligga under den.
benkar
Kör: Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm Medlem: 02 november 2016
Tis 17 aug 2021 12:45 Svara med citat
Jag har en Golf VII 1.2 TSI -2016 Där sitter dioden bredvid det handtag man drar i för att fälla ut/in dragkroken. Lyser grönt när dragkroken är infälld eller utfälld, lyser rött medans man fäller ut eller in.
golf.VW
Mån 06 sep 2021 15:30 Svara med citat
Beställde en ny diod och bytte ut men fungerade fortfarande inte..
Nu blir det till att ta bort dragkroken eller plocka isär bilen.
Johan124
Kör: Golf 7 SC 1,2 TSI -17 Ort: Skövde Medlem: 14 mars 2017
Mån 06 sep 2021 19:58 Svara med citat
golf.VW skrev:
Hej alla experter,
åkte på en oväntat ombesiktning på vår bil då enligt besiktningen en diod i bakluckan ska indikera om den fabriksmonterade utfällbara dragkroken är säkrat (grönt ljus) eller lös (rött ljus)

Har aldrig sett denna lampa lysa och har haft bilen från ny (Golf VII 1.2 TSI). Verkar inte helt lätt att komma åt utrymmet då jag varken ser någon öppning eller annat för att lossa.

Är det någon som varit med om detta? Vet hur man byter den?
Tacksam för all hjälp

Du har haft bilen sen den var ny men aldrig sett lampan lysa? Jag ser den varje gång jag öppnar bakluckan.
Kanske aldrig har fungerat?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 06 sep 2021 21:53 Svara med citat
golf.VW skrev:
Beställde en ny diod och bytte ut men fungerade fortfarande inte..
Nu blir det till att ta bort dragkroken eller plocka isär bilen.

Finns det möjlighet att koppla dioden på flera sätt?
Dioder måste kopplas med + och minus korrekt, annars så funkar de inte.
golf.VW
Tis 07 sep 2021 8:37 Svara med citat
Gick bara att sätta in på ett sätt, var en färdig elkoppling att ta ur och en ny likadan att sätta in.

Läst igenom lite och tydligen får man både ta av och sätta dit en dragkrok utan någon nybesiktning. Skulle då kunna hävda att jag bytt ut dragkroken mot en som inte har diodfunktionen. Det enda som krävs av trafikverket är att den är säkert låst, dragkroken är anpassad till bilen, dragkroken är ditsatt fackmannamässigt samt att det står max dragvikt på bilens regbevis.
ajee
Kör: Golf 7 sportsvan Ort: Stockholm Medlem: 02 juli 2017
Fre 01 okt 2021 23:30 Svara med citat
Berätta hur det gick, tror man behöver indikering på en löstagbar krok, på en som man inte kan fälla in så indikerar ju drevet/ knappen man tar bort kroken med. Därav att man behöver en diod. En fungerande diod byter ju färg när kroken inte är i läge till rött sken. Kan det vara en säkring som strular så du inte har spänning fram?