Forum - Volkswagen Passat - Input Passat GTE

Jontelito
Kör: Ingen VW Ort: Kil Medlem: 22 september 2013
Fre 20 aug 2021 11:32 Svara med citat
Hej,
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer

Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?

Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsollen, ser att det finns bla dessa tre:
1
2
3

Mvh
Jonas
Haddoq
Kör: Passat 8 Variant 2.0D Ort: Norrköping Medlem: 22 augusti 2021
Mån 23 aug 2021 0:30 Svara med citat
Jontelito skrev:
Hej,
Jag går i tankarna om att byta bort min V70 D4 för en Passat GTE ~17-18års modell.
Kan jag få lite för/nackdelar? servicekostnader, rost?, utrustnings nivåer

Vad är det för skillnad på Led High / Led Low?

Vad är det för skillnad på stereo/mitt konsollen, ser att det finns bla dessa tre:
1
2
3

Mvh
Jonas

Tjenare Jonas, har själv kollat rätt mycket på just GTW passater i det spannet, även om jag till slut landade i en annan Passat just för att jag hittade en töntigt bra deal på den.

För att svara på lite frågor och ge lite input.

Service
VAG bilar har rätt stort spann på servicekostnad beroende på verkstad.

Volkswagen verkstad
Dyrast, dock om man håller igång servicen på VW verkstaden så har man deras mobilitetsgatanti om man tycker det är värt (och inte har liknande via försäkring någon annan stans ifrån)
Enkelt, särskillt om man hämtar en dataplug som är gratis som man kan BT koppla mot bilen och få ut lite kördata osv från (har man den så kontatar de dig för att boka in servicetid när de ser att det är dax).

Mekonomen osv. brukar ha bra priser på service i min erfarenhet då VAG bilarna är såpass vanliga att det inte direkt är obskyr kunskap.

Utrustning
Jag skulle rekommendera att kolla efter ett par olika saker när det kommer till utrustning.
På någon slags grundnivå enligt min mening vill man iaf ha Executivepaketet, exakta detaljer av vad det innebär varierar lite men för GTE:n så innebär det
LED strålkastare
El ratt
Läderklädsel med nappa
Elbaklucka
Ambientebelysning (vit)
Tonade bakrutor

Ljud: För andra bilar än GTE:n är detta lite mer flexibelt.. finns en riktigt bra gjord subwoofer som man kan montera på platsen för reservhjulet. Dock är denna inte kompatibel med GTE:n så är du sugen på bra ljud kanske du ska hålla koll på Dynaudio paketet Smile

Dragkrok - För mig nästan inte ett tillval, är sjukt smidigt med den fällbara som finns

Trailer assist kan jag absolut slå ett slag för, att kunna backa lätt och smidigt med släpet där bilen räknar ut vinkel och så funkar kanonbra och är jättetrevligt om den har, dock är detta rätt ovanligt.

360 kamera, finns på dessa modeller, men är också kanonovanligt även om jag i många fall hade önskat att jag hade

Infällbara backspeglar är ett tillval så om du gärna vill ha det så kolla att det finns.

Kolla framrutan, multifunktionskameran har ett bredare område som är svart ovanför backspegeln än den enklare kameran. Multifunktionskameran innebär att bilen KAN ha saker som lane assist, skyltavläsning, köassistans, dynamiska ljus och sånt, men den är viktig för möjligheten att lägga till på egen hand om man nu vill det.

Cockpit (digital display) Tycker på en GTE är den trevlig att ha då man ser lite mer fin information i den, dock över lag så tycker jag att digitala elementkluster saknar en viktig sak för att vara värda för mig och det är att kunna se Carplay/Android gps i dem. Jag navigerar nästan bara med waze så det blir att kolla ner mot centerkonsolen ändå.

LED High vs LED low
Båda dessa har ett rätt bra halvljus, LED lows helljus tycker en del bör kompletteras med en ljusramp för att va riktigt bra.

LED High har ljus som följer vägen, som stödjer dynamic light assist och sånna saker. I min mening är det dem som min Passat saknar mest då de är en rätt bra uppgradering (har inte ljusramp på min än)

Media center
Detta är skillnaden melllan 2017 modellen och 2018. Det finns ännu fler varianter än du listat med.

Den med fysiska knappar är 2017 varianten, finns en på 6,5 tum och en på 8 tum. Hittar du den på 8 tum så är den rätt trevlig och har en i min mening klart bättre upplösning men är väl inte det vanligaste.

De som är glastäckta är 2018 och frammåt. Touchkänslan är bättre här för den har bättre yta, annars är systemet väldigt likt och i botten är det samma hjärta på dem.

De varianterna du hittade är med/utan inbyggd navigation, knappen längst upp till höger verkar finnas som NAV, APP eller MUTE. oklart om MUTE finns på 2018 eller om alla utan navigation har APP knappen.

Från 2019 och frammåt är det ännu en ny som inte har fysiska knappar och som har ännu större display. Här är det MIB 2.5 bakom scenerna så den har ännu lite features
Jontelito
Tis 24 aug 2021 10:42 Svara med citat
Haddoq skrev:
Tjenare Jonas, har själv kollat rätt mycket på just GTW passater i det spannet, även om jag till slut landade i en annan Passat just för att jag hittade en töntigt bra deal på den.

Tusen tack för ditt svar, långt och utförligt!
Jag har försökt googla sönder google och forum efter info då med vetskap tyska bilars utrustning kan skilja enormt. En djungel minst sagt.

jag sneglar på bilar som denna och som har liknande utrustning:
https://www.dasweltauto.se/swe/sv/begagnade-bilar/volkswagen+passat-sp ortscombi+malmoe+kombi+hybrid-(bensin-el)+U1dFNDA1MTBCTU80Njg=/ (du får kopiera länken)

Kom ut en igår som mer eller mindre var fullutrustad, den såldes fort. Smile

Finns en del grejer jag vill ha, säkerhets assister givetvis, lane, side, led high, digital cockpit resterade är väl sånt som är kul men som jag kan vara utan, att backa med släp tex är inget problem, och som jag förstått det kan man även låsa upp det med tex. obd eleven(?)

Service, vad förlorar jag på att vända mig till andra verkstäder? Våran märkesverkstad är med egen erfarenhet och andras inte sådär jätte kul att ha att göra med, och några garantier verkar ju inte finns kvar efter 2-3år och 9000mil. Att den rostar sönder eller går sönder i batteriet kan ju knappast ha med service hos märkesverkstad eller ej att göra?
Haddoq
Ons 25 aug 2021 15:17 Svara med citat
Jontelito skrev:
Tusen tack för ditt svar, långt och utförligt!
Jag har försökt googla sönder google och forum efter info då med vetskap tyska bilars utrustning kan skilja enormt. En djungel minst sagt.

jag sneglar på bilar som denna och som har liknande utrustning:
https://www.dasweltauto.se/swe/sv/begagnade-bilar/volkswagen+passat-sp ortscombi+malmoe+kombi+hybrid-(bensin-el)+U1dFNDA1MTBCTU80Njg=/ (du får kopiera länken)

Kom ut en igår som mer eller mindre var fullutrustad, den såldes fort. Smile

Finns en del grejer jag vill ha, säkerhets assister givetvis, lane, side, led high, digital cockpit resterade är väl sånt som är kul men som jag kan vara utan, att backa med släp tex är inget problem, och som jag förstått det kan man även låsa upp det med tex. obd eleven(?)

Service, vad förlorar jag på att vända mig till andra verkstäder? Våran märkesverkstad är med egen erfarenhet och andras inte sådär jätte kul att ha att göra med, och några garantier verkar ju inte finns kvar efter 2-3år och 9000mil. Att den rostar sönder eller går sönder i batteriet kan ju knappast ha med service hos märkesverkstad eller ej att göra?

Ja man kan låsa upp en del med ODB eleven, dock är det bra att hålla koll på förkraven för vissa saker som ibland är otytdliga.

Generellt sett så finns det lite olika typiska hårdvarunivåer som kan spela roll

Ljus: Beroende på om du har LED High eller LED Low finns olika möjligheter för ljusassistans (DLA för led High vs. LA för led low)

Instrumentdisplay: Svartvit vs värg vs digital cockpit avgör lite om du kan ha vissa saker som skyltigenkänning och sånt aktiverat. Tips är att om du gilalr cockpit så skaffa ne med detta för det är svinkrångligt och kräver omfattande programmering för att byta ut i efterhand och jag skulle påstå att det inte alls är värt vs att ge ett par tusen till för en med det från fabrik.

Frammåtpekande kamera: Om du har enkla kameran eller multifunktion avgör mycket av vilka assistansgrejjer du kan aktivera frammåt. Enkla kameran kan adaptiv farthållare, helljusassistans men inte så mkt mer. Lane assist traffic jam assist osv kräver multifunktionskameran. Kameran är billig att köpa.. kostar kanske 3000 men behöver ju ny framruta och mittspegel så totalen är nog närmare 10-12

Back-fram sensorer: Finns i två olika varianter. med parkeringshjälpspaketet så får man extra sensorer som ser ett steg till rakt åt sidan.. går att eftermontera men är ju ett större ingrepp skulle ja säga. Det kan man lätt se på bilen eller i infotainment om den har.

Rear assist: kräver också hårdvara.. delvis så har du indikation i backspeglar, men också radarsensorer som är bakom kofångaren pekandes bakåt. Dessa används vad jag vet också för trailer assist funktionenför att hålla reda på släpet, tillsammans med en särskilld snurra för backspegeljusteringen som man styr lite med.

Slutligen.. den kanske mest ovanliga tillvalet på dessa .. 360 kamera har ju självklart extra kameror.. dock inte lika såva att montera själv då de är på olackade undersidan på backspeglarna och i grillen nere fram. mest antagligen att delarna kostar lite att köpa.

Värt att notera att infällbara backspeglar är optional med, så om man bryr sig om det så är det bra att kolla. Hade gärna haft det då min parkeringsplats i garaget är innanför en skyddsrumsdörr som är typ 20-30 cm bredare än bilens backspeglar är... såg spegelrester på marken från en annan bil där häromdagen XD

Mest för att va medveten om att en del av tillvalen kräver iaf att bilen kommer med vissa paket.

Kolla in eftermontering.se för exempelprisbilder och lite lös info kring krav. för vissa funktioner.
Haddoq
Ons 25 aug 2021 15:19 Svara med citat
För utrustning är det bra att gräva efter gamla modellbroschyrer. Dock påverkar ju tillfälliga kampanjer och sånt innehållet.. så kommer det typ 2 per år. Regular Smiley

För tidig 2017 https://www.volkswagen.se/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/se/hj alp-och-support/broschyrer/passat/Passat_modellbroschyr_juni2017.pdf

För tidig 2018 https://www.volkswagen.se/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/se/hj alp-och-support/broschyrer/passat/before-nbd/Passat_feb2018.pdf

Broschyrarkiv https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/broschyrer/broschyrarkiv.ht ml
Jontelito
Tor 26 aug 2021 20:09 Svara med citat
Haddoq skrev:

Frammåtpekande kamera: Om du har enkla kameran eller multifunktion avgör mycket av vilka assistansgrejjer du kan aktivera frammåt. Enkla kameran kan adaptiv farthållare, helljusassistans men inte så mkt mer. Lane assist traffic jam assist osv kräver multifunktionskameran. Kameran är billig att köpa.. kostar kanske 3000 men behöver ju ny framruta och mittspegel så totalen är nog närmare 10-12

Denna kan vi fördjupa oss lite i, när jag kollar runt så ser bilar med lane assist ut så här vid backspegeln
Multifunktion?

Och bilar som inte har lane ser ut så här:
Enkla kameran?

Kan jag urskilja dem så?

Haddoq skrev:

Back-fram sensorer: Finns i två olika varianter. med parkeringshjälpspaketet så får man extra sensorer som ser ett steg till rakt åt sidan.. går att eftermontera men är ju ett större ingrepp skulle ja säga. Det kan man lätt se på bilen eller i infotainment om den har.

Detta är också intressant, ser ju att det finns de med en extra på vardera sida, är det park assist då? eller har de sensorerna ett annat syfte? De flesta har inte detta, men det gör inget, även om det är kul med goodies Smile
Haddoq
Tor 26 aug 2021 23:08 Svara med citat
Korrekt.. den enkla kameran har en mindre blackout ovanför backspegeln. Den breda är multifunktionskameran.
Mer info: https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/18472/

Extra sensorerna som sitter på sidan fram och bak används bland annat park assist ja.. troligen bör det vara en indikation på att de har det.. oklart om VW säljer 360 sensorer (inte 360 kamera som heter Area view) separat från parkeringshjälpfunktionen.. men annars har du då det som behövs för att låsa upp det iaf.

https://www.eftermontering.se/passat-b8/526-sjalvparkerande-system-for -passat-b8-pla-parkassist.html där är egemonteringsvarianten Regular Smiley