Forum - Volkswagen Passat - Min Passat hackar plötslig

Havouza15
Kör: Passat 5 1.6 Ort: Utomlands Medlem: 01 september 2021
Ons 01 sep 2021 21:44 Svara med citat
Hej!
Jag har en passat variant 1998 1.6. Den hhar hängt med länge men aldrig haft nra större fel.
Nu har den plötsligy börjat hacka. De kommer helt oregelbundet och jag kan inte återskapa det. Det verkar som det händer när motorn blivit riktigt genomvarm och jag har ått för mej att det händer när jag kör uppför under lite längre tid. Den hackar plötsligt till och jag kan se att varvtalsräknaren går till noll under nån sekund. Om jag frikopplar forsätter motorn gå. Jag kan sen försätta även om motorn inte verkar gå helt rent.
En annan sak som jag märkt är att om jag tex kör in på en parkering så stannar ofta motorn av sig själv. Efter att jag kommer tillbaks till bilen o ska starta så tar det lite tid, som den inte får bensin direkt.
Jag kan köra flera dagar i närområdet utan att felet uppstår för att sen plötsligt dyka upp på nån längre körning.
Vi har bytt stift o bensinfilter utan förbättring
Har letat runt o det verkar som detta skulle kunna vara en trasig bensinpump? Eller motorstyrboxen

Alla råd mottages med tacksamhet!!
Anders Yuran
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 26 okt 2021 17:04 Svara med citat
Har du kollat felkoder . Om inte så kanske du kan få en ledtråd där .

vevaxelgivare kanske du kan kolla upp . Tror den har med varvtalsmätarn att göra . alltså varvtalsmätarn får sin information från vevaxelgivarn . Eftersom du såg att den går till noll någon sekund .