Forum - Golf 7 (13-19) - Felmeddelande: Växellåda, backväxel ej möjlig.

Surasunken
Kör: Golf 7 TDI -13 Ort: Solna Medlem: 15 september 2021
Ons 15 sep 2021 14:01 Svara med citat
Hej.

Min automat-bil (värd ca 80-90') fick upp felmeddelandet "fel: växellåda, backväxel ej möjlig". Första gången startade jag om bilen och felmeddelandet försvann. den gick i två dagar sen stannade den och jag kunde bara köra 1-2 meter innan bilen släpper växeln (känns som att den står i neutral). Den startar fortfarande som vanligt men går inte att köra.

Vi skickar den till vår vanliga verkstad men de kunde inte läsa felkoderna och bilen skickas till en märkesverkstad. Bilen felsöks för 7 000:- och de kommer fram till att det är växelföraren (totalt inkl felsökning 30 000:-) eller byta hela växellådan (totalt 55 000:-). Vi väljer förstnämnda eftersom reparationen isf skulle gå på mer än halva bilens värde. När det är gjort menar verkstaden att kopplingen också var paj vilket ska kosta ytterligare 20 000:- och menar att de inte kunde se att kopplingen var dålig när de felsökte utan man måste köra bilen för att se det (låter i mina öron som en gissningslek, nog syns det om kopplingen behöver bytas?)

Vi hörde med verkstaden om de kunde köpa in bilen för 10 000:- Det känns som en riktigt hån alltså. Jag kan ingenting om bilar men tycker hela situationen känns väldigt skum.

Jag har betalat 7 000:- för en felsökning eftersom de behövde plocka isär bilen (mycket jobb). Av samma anledning tycker jag det känns konstigt att de inte hittade felet med kopplingen?

Hade jag vetat att det skulle kosta totalt 50 000:- att repa bilen hade jag antagligen inte gjort det.. Hade förmodligen sålt den för en mindre summa eftersom jag inte vill lägga så mycket pengar i den bilen.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 15 sep 2021 15:30 Svara med citat
Tråkigt att höra! Förmodar att du inte har någon hjälp att hämta från ditt försäkringsbolag i detta?

Jag hade det där pronlemet när min Tiguan var helt ny. Den stod på verkstad då i 2 veckor och det flögs t.om in en tekniker från Tyskland. Slutade med en omprogrammering av dsg:en. Inte hänt sedan dess.

Fick jag gissa skulle jag verken gissa på växellådan eller växelförare utan istället mekatronikenheten.